آزموده را آزمودن خطاست

نقش پارلمان، یکی از موضوعاتی است که مورد توجه قوانین اساسی همه کشورهاست.
کد خبر: ۱۳۵۵۲۵۷

چون مجالس تشکیل‌شده از نمایندگان مردم است و احزاب و نگاه‌های مختلف سیاسی در آن نقش ایفا می‌کنند، اهتمام بیشتری نسبت به سایر قوا نسبت به منافع ملی دارند.

در مجموعه معاهداتی که آمریکا با سایر دولت‌های سیاسی می‌بندد، نقش کنگره بسیار پررنگ است. در قوانین داخلی ایران هم آمده است که هیچ معاهده‌ای با کشورهای خارجی نباید منعقد شود مگر این‌که از فرآیند قانونگذاری بگذرد.

طبعا در موضوع برجام، اهمیت موضوع مجلس بیش از گذشته عیان می‌شود. در جریان توافق هسته‌ ای نقش مجلس نادیده گرفته شد و به همین علت دقت‌های لازم در بندها و مفاد آن صورت نگرفته بود و به همین واسطه بعد از اتمام دوران ریاست‌جمهوری اوباما و روی کار آمدن ترامپ، به‌سهولت همه تعهدات طرف‌های غربی و آمریکایی به استناد مصوبه کنگره نادیده گرفته می‌شود و آمریکا از برجام خارج و مجموعه‌ای از تحریم‌ها با عنوان فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌شود.

در همین ماجرای برجام، افرادی که نگاه متمایل به غرب داشتند و عمدتا در سطح وزارت خارجه و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پیشین حضور داشتند، عنوان می‌کردند امضای کری و اوباما سندی مبنی بر پایبندی ایالات متحده به برجام است اما بعد از یک تغییر و تحول سیاسی در آمریکا به‌راحتی ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد.

در زمان اوباما هم که برخی او را پایبند به برجام می‌دانستند نهایت کاری که صورت گرفت تعلیق برخی تحریم‌ها بود.

بنا بر همین تجربه تلخ، یکی از اقدامات خوب از سوی دولت سیزدهم و تیم مذاکره‌کننده فعلی در جریان گفت‌وگوهای وین، توجه به مصوبه مجلس در خصوص قانون راهبردی لغو تحریم‌ ها بود.

این قانون باعث شد دست دولت قبلی و فعلی برای مواجه با طرف‌های مقابل بازتر شود. در بند هفتم این قانون دقیقا مسیر راه مشخص شده است. اگر غربی‌ها بدعهدی کردند ایران به‌راحتی به قبل از برجام برمی‌گردد.

در ان‌پی‌تی می‌مانیم چون در قوانین جمهوری اسلامی دکترین ایران استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است. ولی در عین حال به تعهدات فراتر از پادمان عمل نخواهیم کرد.

هدف از برجام، بهره‌مندی از مزایای اقتصادی آن و بازگشت پول نفت به سفره‌های مردم بود اما با بی‌دقتی تیم مذاکره‌کننده و دل بستن به امضاهای مقامات دولتی آمریکا این اتفاق نیفتاد.

دولت سیزدهم در مذاکرات جدید بر مبنای حفظ عزت و کرامت ملت ایران و منافع ملی گام برمی‌دارد. به همین واسطه این نکته از سوی آقای امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان مورد تاکید قرار گرفت که کنگره آمریکا هم باید با صدور بیانیه‌ای سیاسی، پایبندی خود را نسبت به تعهدات صورت گرفته در مذاکرات وین اعلام کند.

مجتبی یوسفی - عضو هیات رئیسه مجلس / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها