گفت‌وگو با تهیه‌کننده و مجری برنامه «زنگ هفت» که پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها با هدف مهارت آموزش از شبکه آموزش پخش می‌شود

زنگ هفتم؛ مهارت‌آموزی

مهارت‌آموزی برای تقویت هر تخصصی و رونق هر کسب و کاری از اهمیت بسیاری برخوردار است. در‌دنیای امروز دیگر فقط تحصیلات آکادمیک رمز موفقیت در کار نیست و یادگیری یک مهارت اهمیت بیشتری برای فرد دارد. شبکه آموزش هم از زمان تاسیس خود با این هدف شروع به ساخت برنامه‌های آموزشی و مهارت‌آموزی برای مخاطبان این شبکه کرد. از جمله برنامه «زنگ هفت» که به تهیه‌کنندگی مجید قره‌گوزلو و با اجرای علی نیکزاد و مریم جباری پنجشنبه و جمعه هر هفته ‌ساعت ۱۸ روی آنتن می‌رود که در این برنامه با دعوت از استادان مختلف در حوزه‌های مهارتی‌شغلی اقدام به معرفی یک مهارت کرده و همچنین راه‌های عملی برای پیگیری آن را برای علاقه‌مندان به آن حرفه و مهارت بیان می‌کند. ضمن این‌که برخی مهارت‌های عمومی مورد نیاز همه اقشار جامعه مانند تعمیر و نگهداری لوازم خانه و خودرو و امثال آن با حضور کارشناس مربوطه در برنامه «زنگ هفت» آموزش داده می‌شود. از این رو با مجید قره‌گوزلو تهیه‌کننده و علی نیکزاد یکی از مجریان برنامه گفت‌و‌گو کرده‌ایم:
کد خبر: ۱۳۵۱۸۶۱

اساس پیشرفت در مهارت‌آموزی است
علی نیکزاد سال‌هاست در حوزه اجرا فعالیت می‌کند و چندین برنامه در شبکه‌های چهار و آموزش داشته است. وی یکی از مجریان این برنامه است که در این باره نکاتی را یادآور می‌شود:
چه ویژگی‌ای در این برنامه بود که باعث شد اجرای آن را برعهده بگیرید؟
واقعیت این است که سال‌هاست من دغدغه مهارت و مهارت‌آموزی دارم. همه می‌دانیم وقتی یک مهارت جدید یاد می‌گیریم، طبیعتا با یادگیری آن مهارت پیشرفت می‌کنیم. به تعبیری اساس پیشرفت به ویژه در دنیای امروزی بر مهارت‌آموزی است. با این حال خیلی‌ها از این موضوع و یادگیری مهارت جدید غافل هستند. زمانی که این برنامه پیشنهاد شد، دیدم ویژگی اصلی این برنامه همین نکته است. کار خوبی هم که تهیه‌کننده این برنامه انجام داده این است که حرفه‌های مختلف را وارد برنامه و معرفی می‌کند که این مهارت‌ها شکل‌های مختلفی دارد؛ از مهارت‌های نرم‌افزاری گرفته تا مهارت‌های سخت‌افزاری. از مهارت‌های عمومی که برای هر کسی می‌تواند مفید باشد تا مهارت‌های تخصصی. همین ویژگی‌ها باعث شد که اجرای این برنامه را بپذیرم.
تا به حال در برنامه در مواجه‌شدن با یک مهارت جدید شگفت‌زده شده‌اید یا این‌که عنوان یک مهارت و حرفه تا پیش از برنامه به گوشتان نخورده باشد و با اجرای این برنامه با آن آشنا شوید؟
خیلی از مهارت‌ها در برنامه بوده که من جذب آن شدم. منظورم این نیست که حتما یاد بگیرم. هنوز سراغ آن مهارت و حرفه نرفته‌ام. اما خیلی زیاد این برنامه من را با صنایع دستی آشنا کرده که تا به حال حتی نام‌شان را هم نشنیده بودم. بنابراین برایم خیلی تازگی داشت و فکر می‌کنم برای بیننده‌ها هم تازگی دارد. اصلا یکی از نکات مهم برنامه همین است که مخاطب را کنجکاو می‌کند تا درباره آن مهارتی که شناختی از آن ندارد اطلاعات به دست بیاورد و حتی ممکن است به صورت تخصصی هم آن مهارت را دنبال کند.
مثالی هم می‌توانید در این زمینه بزنید؟
مثلا هنر چهل‌تکه‌دوزی یا نقاشی روی کاشی یا نقاشی روی شیشه. خیلی از هنر-صنعت‌ها هست که در این برنامه مطرح می‌شود و می‌توان از آنها درآمدزایی هم کرده و آن را به کسب و کار تبدیل کرد. بنابراین من به شخصه در این برنامه با برخی مشاغل آشنا شدم که حتی نام آن را هم نشنیده یا بی‌اعتنا از کنار آن عبور کرده بودم. یک‌سری از مهارت‌ها هم هست که خیلی کارایی دارد. مثل نگهداری خودرو و بازخوردی هم که در این زمینه گرفتم بازخورد مثبتی بوده. اصولا ما بخشی در این برنامه داریم که کارشناس خودرو درباره نگهداری از خودرو صحبت می‌کند که مورد توجه مخاطبان بسیاری هم قرار می‌گیرد.
آیا تقسیم‌بندی خاصی در آموزش مهارت‌ها در هر برنامه که مجری مشخصی دارد وجود دارد؟
این‌که دو مجری این برنامه را در دو روز پنجشنبه و جمعه اجرا می‌کنند در تقسیم‌بندی مهارت‌ها تاثیری ندارد و این گونه نیست که یکسری مهارت‌ها در روز اجرای من باشد و یکسری مهارت‌های خاص با اجرای همکارم که یک مجری خانم است. همه مهارت‌ها در برنامه آموزش داده می‌شود و از این نظر تقسیم‌بندی وجود ندارد. فقط سعی کردیم «زنگ هفت» را به‌اصطلاح دوزنگه کنیم. زنگ اول، یک مهارت و زنگ دوم یک مهارت دیگر.
با توجه به رویکرد برنامه چه بازخوردهایی از جانب مخاطبان برنامه دریافت کرده‌اید؟
واقعیت این است بازخوردهایی که من گرفتم عموما مثبت بوده. به خصوص که در این برنامه مخاطب را با مشاغل و مهارت‌های مختلف آشنا می‌کنیم و می‌گوییم که خودت می‌توانی تولیدکننده باشی؛ به عنوان مثال محصولات نمدی. اصلا رسالت برنامه آشنایی بیننده با چنین مشاغلی است که اگر بخواهد می‌تواند به صورت تخصصی سراغ آن حرفه برود و گاهی با سرمایه اندک آن را تبدیل به کسب و کار کند اما نمی‌توانم بگویم برنامه بی‌نقص است و همه بازخوردها مثبت. فقط امیدوارم بتوانیم با این برنامه تاثیرات مثبت خوبی روی مخاطبان بگذاریم.

کارآفرینان مشاغل جدید
مجید قره‌گوزلو تهیه‌کننده برنامه «مشاور» و مسابقه «بعد ۴» درباره شکل‌گیری این برنامه می‌گوید: عنوان برنامه پیش از این‌که «زنگ هفت» باشد، «سفرگرد» بود که ماموریتش اطلاع‌رسانی در حوزه‌های گردشگری و نقاط دیدنی کشورمان بود و مهارت‌هایی که برای یک سفر نیاز است. ازجمله انتخاب یک همسفر خوب و انتخاب مکان‌های مناسب سفر. اما با توجه به قرارگرفتن کشور در شرایط کرونا و رویکردی که ما به عنوان مدرسه تلویزیونی ایران در شبکه آموزش داشتیم برنامه به نام «زنگ هفت» تغییر پیدا کرد و ماموریت‌های جدیدی برایش تعریف شد و ما نزدیک به دو سال است در آن چارچوبی که تعریف شده این برنامه را روی آنتن داریم.
وی درباره انتخاب مهارت‌ها نیز توضیح می‌دهد: ارکان و بخش‌ها و سازمان‌های همراستا در حوزه ماموریتی مهارت که در کشور کار می‌کنند، از یک پودمان مهارتی استفاده می‌کنند. این پودمان مهارتی شغل‌های جدید هستند. مثل اتفاقی که در فضای کسب و کار ما در این دو سال شکل گرفت. یعنی افرادی را داشتیم که کارآفرین بودند و زمانی که کرونا آمد توانستند خودشان را با شرایط تطبیق بدهند و حتی کسب و کار خودشان را رونق داده و تغییر شیوه بدهند. ما در کنار این‌که مشاغلی که در حال از بین رفتن و فراموش شدن است را مدنظر گرفتیم به مشاغل نوظهور هم توجه داشتیم.
قره‌گوزلو درباره حضور مجری‌ها بیان می‌کند: مجری‌های ما هر کدام توانایی‌های خاص خود را دارند. به هر حال مثل هر برنامه دیگری که قرار می‌شود روی آنتن برود، با توجه به مهمان‌هایی که در برنامه دعوت می‌کنیم و موضوعاتی که مطرح می‌شود، از قابلیت مجری‌ها استفاده‌می‌کنیم.
این تهیه‌کننده درباره عنوان برنامه هم متذکر می‌شود: نگاهی که این برنامه دارد این گونه است که خودش را با ماهیت آموزشی تطبیق داده و به نوعی زنگ مهارت را یادآوری می‌کند و شبکه هم شبکه هفت است. به همین دلیل این عنوان را برای این برنامه انتخاب کردیم. از طرفی چون فضای مدرسه و آموزشی هم داریم از المان زنگ استفاده کردیم.
وی ادامه می‌دهد: ما در این برنامه بر آن هستیم که هدف خودمان را با توجه به انتخابی که در زمینه موضوعات و مهمان‌ها می‌کنیم، علاقه‌مندی ایجاد کنیم. بیشتر رویکرد ما معرفی آن حرفه و فن و مهارت است. از طرفی به این دلیل پنجشنبه و جمعه برای پخش برنامه انتخاب شده که خانواده در این زمان دور هم جمع هستند و می‌تواند تاثیرات خوبی داشته باشد.
قره‌گوزلو درباره لوکیشن برنامه توضیح می‌دهد: لوکیشن ما رئال و واقعی است. یعنی نگاه ما نگاه کارگاهی در دل طبیعت است. یعنی از لوکیشن داخل استودیو استفاده نکردیم که به خاطر تنوع برای بیننده‌هاست.
وی می‌گوید: حتما توفیق یک برنامه تلویزیونی بخش عمده‌اش متوجه بخش تعامل و ارتباط با مخاطب است. به همین دلیل ارتباط خوبی برنامه با مخاطبان دارد.
همچنین با آموزشگاه‌های حوزه مهارت این ارتباط را داریم. از طرفی اتاق فکر ما با حوزه مهارت و اساتید این حرفه‌ها مرتبط است.

زینب علیپور طهرانی - رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها