ارائه قرص درمان كووید ۱۹ به‌تازگی به واقعیت نزدیك شده است، زیرا هیأت متخصص سازمان غذا و داروی آمریكا یا اف‌دی‌ای (FDA) سه‌شنبه گذشته به نفع درمان ضدویروسی شركت مِرك چراغ سبز نشان داد.
کد خبر: ۱۳۵۱۱۱۴

با این حال نظرات مثبت بدون بحث نبود، زیرا چند نفر از اعضای این هیأت در مورد خطرات ایمنی دارو و سطوح اثربخشی متوسط نگرانی‌هایی را مطرح كردند.

این رأی را دادند تا مزایای آن بر خطرات استفاده از دارو برای افراد آلوده در معرض خطر بالای بیماری شدید و در عرض پنج روز پس از بروز علائم بیشتر است اما تعدادی از اعضای رأی‌دهنده گفتند می‌خواهند به‌طور خاص زنان باردار را از مجوز حذف كنند.

برخی دیگر گفتند تصمیم‌گیری باید به‌عهده فرد بارداری باشد كه قصد مصرف دارو را دارد، همراه با یك مشاور پزشكی كه ممكن است به تصمیم‌گیری كمك كند.

اف‌دی‌ای هنوز در حال بررسی داروی مولنوپیراویر و تصمیم‌گیری در مورد اعطای مجوز مصرف اضطراری است. این سازمان معمولا از توصیه‌های هیأت متخصص خود پیروی می‌كند اما الزامی به این كار ندارد.

در یك كارآزمایی بالینی، شركت مرك بیش از ۱۴۰۰ فرد واكسینه نشده را ثبت‌نام كرد كه اخیرا به كووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و در معرض خطر بالای بیماری شدید هستند.

داوطلبان به‌طور تصادفی با درمان مرك، یك رژیم ۴۰قرصی كه طی پنج روز داده شد یا قرص‌های ساختگی كه به‌عنوان گروه كنترل عمل می‌كردند، دریافت كردند.

تحلیل نهایی نشان داد با قرص‌های ساخت مرك، بستری و مرگ‌ومیر ۳۰درصد كاهش می‌یابد. این رقم كارشناسان و تحلیلگران را غافلگیر كرد، زیرا تحلیل موقت اعلام‌شده در اوایل پاییز نشان‌دهنده كاهش ۴۸درصدی بود.

اف‌دی‌ای همچنین نگرانی‌های ایمنی در مورد این دارو را در بررسی مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی برجسته كرد. این آژانس به چند خطر بالقوه اشاره كرد،ازجمله خطر برای جنین، اختلال در رشد استخوان و غضروف و جهش‌زایی. این خطرات ایمنی ناشی از نوكلئوزید بودن داروی مرك است، نوعی ضدویروس كه عمدا خطاهایی را در فرآیند كپی‌كردن ویروس وارد می‌كند.

این مانع تلاش ویروس برای تكثیر خود می‌شود اما این خطر نظری را نیز به همراه دارد كه دارو می‌تواند بر سلول‌های انسانی اثر بگذارد و جهش پیدا كند و دانشمندان در مورد این‌كه چقدر این خطر جدی است، نظر یكسانی ندارند. این خطرات ایمنی دلیل كافی برای برخی اعضای رأی‌دهنده بود تا تشخیص دهند خطرات چنین قرصی ممكن است بیشتر از فوایدش باشد.

به نظر می‌رسد در صورت تایید، مولنوپیراویر اولین قرص برای درمان كووید ۱۹ خواهد بود، پیشرفتی كه می‌تواند دسترسی بیماران به مراقبت‌های پزشكی را آسان كند و گسترش دهد. مولنوپیراویر ابتدا به‌عنوان درمانی برای آنفولانزا ساخته شد.

تحلیلگران اكنون انتظار دارند از قرص مرك برای كووید ۱۹ خیلی استقبال نشود. علت هم این است كه داروهای رقیب، به‌ویژه قرص كووید ۱۹ فایزر، اثربخشی بسیار بیشتری نشان می‌دهد و نگرانی‌های ایمنی مولنوپیراویر را ندارد.

همچنین برخی اعضای هیأت متخصصان اف‌دی‌ای می‌گویند جا برای بهبود داروی مرك وجود دارد. در جمعیت بیماران مشابه مطالعه مرك، قرص فایزر بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر را تا ۸۹ درصد كاهش داد.

این دارو همچنین خطرات جهش‌زایی شبیه مرك را ندارد، زیرا ویروس را به روشی متفاوت مختل و تولید آنزیمی را مسدود می‌كند كه نقش كلیدی در فرآیند كپی‌كردن ویروس دارد.

تحلیلگران وال‌استریت پیش‌بینی می‌كنند قرص فایزر به داروی پرفروشی تبدیل شود و قرص مرك می‌تواند گزینه‌ای برای جمعیت‌هایی باشد كه در معرض خطر بالای ابتلا به كووید ۱۹ شدید هستند.

مترجم: صدیقه سخندان فداکار - دانش
منبع: Science Alert

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها