اومیکرون ترکیبی از آلفا، بتا و دلتا تلقی شده که ویژگی های بسیار خطرناک دیگری علاوه بر همه اینها دارد. این جهش جدید ویروس کرونا می تواند تمامی واکسن های کرونا را بی اثر و بی فایده کند.
کد خبر: ۱۳۴۹۷۶۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، نوع کرونای جهش یافته که بخش جنوبی قاره آفریقا و به طور دقیق تر کشور بوتسوانا خاستگاه آن است، توسط کارشناسان به عنوان بدترین گونه کرونا توصیف شده است. این ویروس از سوی سازمان جهانی بهداشت اومیکرون نامگذاری شده است. اومیکرون دارای تمام جهش های نگران کننده از نسخه های قبلی ویروس کرونا است، به علاوه بسیاری دیگر که می تواند آن را به مسری ترین و مقاوم ترین نوع ویروس تا کنون تبدیل کند.

این «سوپر سویه» تمام جهش های دلتا را دارد. دلتا چنان قابل انتقال بود که در چند ماه در سراسر جهان غالب شد.

نوع جدید همچنین شامل تغییراتی مقاوم در برابر واکسن است که قبلا در بتا مشاهده شده است. بتا نیز نوع دیگری از نگرانی جهانی بود که ابتدا در آفریقای جنوبی پدیدار شد و تا به حال تصور می شد خطرناک ترین سویه جهش یافته از لحاظ خنثی کردن واکسن است.

سوپر سویه جدید یا همان اومیکرون دارای 32 جهش در پروتئین اسپایک خود است که بیشتر از هر گونه قبلی و دو برابر دلتا مسری است.

این شامل دو تغییر منحصر به فرد در قسمت خاصی از سنبله است که به ویروس ها کمک می کند تا درب گیرنده سلول های انسانی را باز کنند.

همه علائم هشداردهنده نشان می‌دهد که اومیکرون طی ماه‌ها بر جهان مسلط خواهد شد اما دانشمندان هشدار داده‌اند که هیچ یک از اثرات جهش‌ها را در آزمایشگاه تایید نکرده‌اند.

جمعیت آفریقای جنوبی دارای سطوح بسیار بالایی از مصونیت طبیعی است و به نظر می رسد اومیکرون به راحتی در حال گسترش است. اکنون کارشناسان پیش بینی می کنند اومیکرون به راحتی افرادی را هم که قبلا به کرونا مبتلا شده است مبتلا می کند.

اما هیچ افزایشی در میزان بستری شدن در بیمارستان در این منطقه (بخش جنوبی قاره آفریقا) وجود ندارد که این امیدواری را ایجاد می‌کند که تکرار کووید خفیف‌تر باشد.

 

چه چیزی در مورد اومیکرون نگران کننده است؟

کارشناسان می گویند اومیکرون بدترین گونه ای است که تا به حال دیده اند و از تعداد جهش هایی که به همراه دارد نگران هستند.

این گونه  دارای 32 جهش در پروتئین اسپایک است؛ یعنی بیشترین جهش که تاکنون ثبت شده و دو برابر بیشتر از سویه غالب فعلی یعنی دلتا.

کارشناسان بیم دارند که این تغییرات می تواند واکسن ها را در بهترین سناریو 40 درصد کمتر موثر کند.

این به این دلیل است که بسیاری از تغییرات B.1.1.529 یا همان اومیکرون روی پروتئین اسپایک ویروس است.

محصول فعلی واکسن‌های بدن را تحریک می‌کند تا نسخه سنبله را از نسخه‌های قدیمی‌تر ویروس تشخیص دهد.

اما از آنجایی که پروتئین سنبله در سویه جدید بسیار متفاوت به نظر می رسد، سیستم ایمنی بدن ممکن است در تشخیص آن و مبارزه با آن دچار مشکل شود.

کارشناسان هشدار می‌دهند که حداقل تا دو هفته نمی‌دانند این ویروس چقدر مسری‌تر است و ممکن است تا شش هفته از تأثیر آن بر بستری شدن و مرگ ناشی از کووید آگاه نباشند.

 

واریانت چه جهش هایی دارد؟

تحقیقات دیگر نشان می دهد نوع بوتسوانا بیش از 50 جهش دارد و بیش از 30 مورد از آنها روی پروتئین اسپایک است. این جهش ها ممکن است نفوذ ویروس را به سلول‌های بدن آسان‌تر کنند.

از سویی جهش های دیگر سویه را قابل انتقالتر می کند.

اومیکرون فعلا بدترین نوع کرونای شناخته شده است. هر چند دانشمندان می گویند بر روی آن فعلا باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد. شاید از دلتا خطرناک تر باشد شاید هم خیر. جهان به وضعیتی امیدوارکننده رسیده بود اما اومیکرون تمام معادلات را به هم می زند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها