ششمین همایش ملی زعفران که از دیروز به میزبانی مجتمع آموزش عالی گناباد آغاز به کار کرده بود، پنجشنبه با قدردانی از کشاورزان و زعفران‌کاران نمونه کشور در آیینی به کار خود پایان داد.
ششمین همایش ملی زعفران که از دیروز به میزبانی مجتمع آموزش عالی گناباد آغاز به کار کرده بود، پنجشنبه با قدردانی از کشاورزان و زعفران‌کاران نمونه کشور در آیینی به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۳۴۸۴۱۸

 به گزارش جام جم انلاین خراسان رضوی رییس مجتمع آموزش عالی گناباد و رییس برگزاری همایش ملی گناباد در این آیین گفت: در مدت ۲ روز برگزاری این همایش ضمن ارایه ۱۲ سخنرانی کلیدی،  ۲۳ مقاله شفاهی و ۵۲ مقاله به صورت پوستر منتخب که توسط کمیته علمی همایش مورد بررسی و پذیرش قرار گرفته بودند، ارایه شد.
دکتر سیدمصطفی موسوی زاده گفت: پنج کارگاه آموزشی و ۲ میزگرد تخصصی در زمینه مسائل مختلف مرتبط با زعفران اعم از تولید، فرآوری، کاربردیهای دارویی پزشکی، اقتصاد و تجارت با حضور پژوهشگران و متخصصان مربوطه در مدت برگزاری این همایش ملی برپا شد.  
وی با اشاره به بیانیه پایانی همایش ملی زعفران در گناباد افزود: ششمین همایش ملی زعفران ضمن تاکید بر بیانیه پایانی همایشهای پیشین که در سالهای گذشته برگزار شده بود، مجدد بر لزوم اتخاذ سیاستهای مناسب از سوی مسوولان مبنی بر جلوگیری از توسعه بی رویه کشت زعفران در مناطقی به جز خطه خراسان و هرگونه خروج پیاز و اندام های تکثیری این گونه ارزشمند بومی منطقه توسط برخی افراد به خارج از کشور مورد تاکید قرار گرفت.
وی اظهار داشت: همچنین در بیانیه پایانی این همایش بر تمرکز سیاست های حمایت از زعفران، مانند خریدهای حمایتی، بیمه، زنجیره ارزش و غیره در راستای تبدیل مزیت نسبت به مزیت رقابتی تنها در مناطق شاخص زعفران کاری مانند خراسان بزرگ و شهرستانهایی که هم اکنون الگوی کشت زعفران پیاده سازی شده است، تاکید شد.
موسوی زاده گفت: گسترش و هدفمند کردن حمایت از طرحها و فناوری های دانش بنیان توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارتخانه های مربوط و دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی، با هدف تقویت مشارکت بخش خصوصی و ارایه مطلوب نتایج آن برای استفاده عموم کشاورزان، فعالان و بهره برداران زعفران، توسعه دیپلماسی اقتصادی در  به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ، حوزه زعفران و تعیین رایزن های ویژه اقتصادی زعفران، برگزاری فصلی جشنواره های زعفران و شناساندن زعفران ایرانی و فرآورده های آن با هدف افزایش بازار جهانی مصرف و مشارکت تجار، دیگر مسائل طرح شده در بیانیه پایانی همایش ملی زعفران بود.
وی افزود: بنا به درخواست دانشگاه بیرجند و موافقت جمعیت ایرانی علوم زعفران، هفتمین همایش ملی زعفران در سال ۱۴۰۳، در استان خراسان جنوبی و به میزبانی آن دانشگاه برگزار خواهد شد.
در پایان ششمین همایش ملی زعفران گناباد از ۲۲ نفر از زعفران کاران نمونه کشور از استانهای خراسان رضوی و جنوبی قدردانی شد.
زعفران‌کاران برتر شامل حسن عاکفی زاده،  علی رضایی،  محسن صبوری،  علی اکبر مرادی،  گلمحمد فیض محمدی، حسن زرمهری، عباسعلی ترکمنی،  حسن سوخته،  نبی الله وکیلی،  محمدحسین ابراهیم زاده، محمد کهن،  حبیب الله رجبعلی زاده،  مرتضی سامقایی،  منوچهر مالکی، حمید جعفری، محسن صفریان،  سیدعلی اصغر سیدآبادی،  حسن غفوری مقدم بجستانی، مهدیه قوی، مهدی سبزیان و محمدحسین بخشی از شهرستان های گناباد، مشهد، بردسکن، داورزن، تربت حیدریه، صالح آباد، مه ولات، خواف، سبزوار، زاوه، کاشمر، جوین، بجستان، درگز، فردوس، قائن، زیرکوه و بیرجند بودند که با اهدای لوح و جوایزی از آنان تقدیر شد.
ششمین همایش ملی زعفران ۲۶ و ۲۷ آبان ماه جاری به میزبانی مجتمع آموزش عالی گناباد در محورهای فناوری های تولید و پس از برداشت زعفران، مصارف و کاربردها و بازاریابی و اکوتوریسم زعفران، فناوری‌های تولید زعفران شامل ژنتیک، اصلاح نباتات، بیوتکنولوژی، اکولوژی، فیزیولوژی و بیولوژی زعفران، فناوری­های کاشت، داشت و برداشت، مدیریت آفات، بیماری­ها و علف­های هرز، مدیریت مصرف منابع و بهره­ وری تولید، مکانیزاسیون تولید، تنوع گونه ه­ا و ذخایر ژنتیک و فناوری‌های پس از برداشت زعفران در زیربخشهای فرآوری و بسته­ بندی، فیتوشیمی، شناسایی، استخراج و خالص ­سازی مواد موثره، آنالیز، کنترل کیفیت و استانداردها و نوآوری و تولید محصولات دانش بنیان به میزبانی مجتمع آموزش عالی گناباد برگزار شد.
مصارف غذایی، مصارف دارویی، فارماکولوژی،  کاربردهای آرایشی، بهداشتی و صنعتی، اقتصاد دانش بنیان و تجاری سازی، کارآفرینی و اشتغال، برندسازی و بازاریابی، صادرات و تجارت جهانی زعفران، فرهنگ و دانش بومی، یافته ­های باستان شناسی،  اگروتوریسم و نقش زعفران در توسعه پایدار روستایی دیگر محورهای ششمین همایش ملی زعفران بود.
 در این همایش مسوولان و صاحبنظرانی در سطوح مختلف ملی و استانی و از جمله معاون وزیر و تعدادی از مدیران تابعه وزارت جهاد کشاورزی، اعضای شورای ملی زعفران، اساتید برتر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی استانهای مختلف در حوزه زعفران و اساتید برتر حوزه اقتصاد کشور شرکت دارند و در مدت برگزاری همایش و یا میزگردهای تخصصی و کارگاههای آموزشی تابعه آن سخنرانی و یا به ارایه مقاله پرداختند.
۸۶ هزار هکتار از مجموع ۱۰۵ هزار هکتار کشتزار زعفران ایران مربوط به استان خراسان رضوی است که در این میان گناباد با سه هزار و ۵۰۰ هکتار مزرعه زعفران، سالانه ۱۲ تن محصول تولید می کند و نیمی از زمین های زیر کشت این شهرستان به این گونه اختصاص دارد.
مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها