تقریباً 2 سال پس از ظهور بیماری کرونا در جهان که برای نخستین بار در ووهان چین مشاهده شد، شواهد فزاینده ای نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن برخی افراد-با کمک واکسن ها-در برابر این ویروس برتری یافته است.
کد خبر: ۱۳۴۱۰۹۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از medicalnewstoday، چندین مطالعه نشان داده است افرادی که از بیماری بهبود می یابند و بعداً اولین دوز واکسن کرونا را دریافت می کنند ایمنی قوی در برابر طیف گسترده ای از انواع بیماری کرونا دارند.

علاوه بر این به نظر می رسد این افراد از محافظت خوبی در برابر ویروس کروناهای مرتبط که می تواند باعث شیوع بیماری های بعدی شود ، برخوردارند. در واقع ویروس های جهش یافته هم در بدن افرادی که ابتدا کرونا گرفته اند سپس بعد از مدتی کرونا زده اند نیز خنثی خواهد شد.

دانشمندان از واژه ایمنی "ترکیبی" برای اشاره به این موضوع کرده اند. آنها این استعاره را از ژنتیک گرفته اند. به عنوان مثال ، در گیاهان وقتی فرزندان دو نژاد قوی تر از هر یک از والدین رشد می کنند این فرآیند به عنوان «قدرت ترکیبی» شناخته می شود.

در افرادی که هرگز مبتلا به کرونا نشده اند ، تزریق واکسن ممکن است به تشکیل ایمنی ترکیبی منجر نشود اما در برخی موارد بسیار دیگر نیز این ایمنی قوی را ایجاد می کند.

سیستم ایمنی بدن این فرصت را دارد تا بعد از ابتلای شخص به کرونا و بهبودی از آن آنتی بادی های خود را برای تشخیص طیف وسیعی از انواع ویروس های جهش یافته بهینه سازی و تنوع دهد. واکسیناسیون سطح این آنتی بادی ها را افزایش می دهد.

مطالعه دیگری که در مجله ساینس به چاپ رسید نشان داد که در افرادی که از کرونا بهبود یافته بودند ، یک دوز واکسن mRNA سطح آنتی بادی های خنثی کننده آنها را در برابر انواع مختلف نگران کننده تا هزار برابر افزایش داد.

نویسندگان نتیجه می گیرند که مطالعه آنها اهمیت واکسیناسیون افرادی را که مبتلا به کووید بوده اند به منظور ایجاد ایمنی در برابر انواع جدید نشان می دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها