مدیریت آسم

استفاده خودسرانه از مکمل ممنوع!

گاهی دیده می‌شود برخی افراد و خانواده‌ها اقدام به مصرف مکمل‌های تقویتی و ویتامین‌ ها کرده و در شرایط همه‌گیری کروناویروس برای تقویت سیستم ایمنی انواع مکمل‌ها را مصرف می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۴۰۴۸۶

مصرف بسیاری از مکمل‌ها در ظاهر بی‌‍‌خطر و مفید است اما استفاده خودسرانه و بیش از اندازه آن در افراد، به‌خصوص در مبتلایان به آسم می‌تواند مشکل‌ساز و دردسرآفرین باشد.

اول این‌که برخی مکمل‌ها حاوی برخی ویتامین‌ها بوده که این ویتامین‌ها محلول در چربی هستند و اضافه آن از بدن دفع نمی‌شود و می‌تواند مسمومیت ایجاد کند.

ثانیا برخی مکمل‌ها با داشتن مواد معدنی ممکن است تعادل الکترولیت‌های بدن را بر هم بزند و با تغییر پاسخ‌های سیستم ایمنی موجب درگیری بیشتر ریه افراد مبتلا به آسم و تشدید بیماری شود لذا توصیه می‌شود مصرف مکمل‌های تقویتی زیر نظر پزشک و با تجویز پزشک باشد تا از اثرات سوء آنها ممانعت شده و با مصرف درست آنها سلامت بدن و پاسخ درست سیستم ایمنی ضمانت شود.

در بسیاری از موارد نیز با مصرف میوه و سبزیجات تازه و نیز موادغذایی مناسب بسیاری از کمبودهای رایج قابل پیشگیری بوده و نیاز به مصرف مکمل‌های تقویتی منتفی است.

همچنین مصرف مکمل‌ های ورزشی به‌خاطر داشتن مواد نیروزا و احتمالا برخی هورمون‌ها می‌توانند خطرات شدیدتر و صدمات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

دکتر شمس‌الدین اطهاری -  فلوشیپ آسم و آلرژی / روزنامه جام جم  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها