آسم نوعی بیماری است که در آن مسیرهای تنفسی تنگ و ملتهب شده و موکوس اضافی ترشح می‌کنند. این وضعیت می‌تواند باعث اشکال در تنفس، سرفه، خس‌ خس سینه و تنگی‌ نفس شود.
کد خبر: ۱۳۳۹۵۳۵

علائم آسم می‌تواند خفیف یا شدید و از فردی به فرد دیگر کاملا متغیر باشد. این بیماری در برخی افراد، علائم متفاوتی داشته و در برخی افراد می‌تواند مانع انجام فعالیت‌های روزمره شده و حتی به حملات کشنده آسم منجر شود.

با شیوع و عالمگیرشدن کروناویروس و درگیری ریوی بیماران مبتلا به کووید 19، خطرات بالقوه‌ای برای بیماران مبتلا به آسم وجود دارد که با ابتلا به کرونا، ویروس می‌تواند مشکلاتی برای این بیماران در پی داشته باشد.

با توجه به پیشرفت‌های اخیر در تولید واکسن و ورود واکسن‌های کارآمد برای عموم مردم، لزوم واکسیناسیون برای همه مردم، به‌ویژه بیماران با خطرات بالا از جمله بیماران مبتلا به آسم مورد تاکید است.

متاسفانه برخی افراد ناآگاه و غیرعلمی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی سعی در دلسردکردن افراد جامعه در دریافت واکسن داشته و با توجیه‌های غیرمنطقی و غیرعلمی سعی در ممانعت از واکسیناسیون عمومی دارند لذا به همه افراد به‌خصوص بیماران مبتلا به آسم توصیه می‌کنم که پس از مشورت با پزشک مربوطه و اطمینان از درگیر نشدن فعال با ویروس کرونا، واکسن کووید 19 را تزریق کرده و از تبعات دریافت‌نکردن واکسن خود را مصون نگه دارند.

باید تأکید کنم واکسن‌های موجود در ایران برای بیماران مبتلا به آسم خطری نداشته و قدرت مصونیت و محافظت قابل قبولی دارند.

هشدار می‌دهم سلامت خود و اطرافیان‌تان را با اطلاعات نادرست شبکه‌های اجتماعی و کمپین‌های به راه افتاده علیه واکسیناسیون به خطر نیندازید و اگر به اطلاعات کامل و علمی برای آگاهی بیشتر نیاز داشتید از طریق وزارت بهداشت، ستاد کرونا و پزشک مربوطه این اطلاعات را دریافت کنید.

دکتر شمس‌الدین اطهاری - فلوشیپ آسم و آلرژی  / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها