معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان گفت: عدم صحت‌سنجی اطلاعات هویتی هنگام خرید سیم‌کارت‌های اعتباری بسترساز بروز کلاهبرداری‌های اینترنتی است.
کد خبر: ۱۳۴۰۲۴۲

به گزارش جام جم آنلان همدان، دکتر عباس نجفی، در جلسه کاهش گمنامی مجرمین در فضای مجازی با مشارکت شرکت ایرانسل عنوان کرد: امروز مجرمین در حوزه فضای مجازی با سوء استفاده از خلاءهای موجود نسبت به ارتکاب عناوین مجرمانه اقدام و در پاره‌ای از مواقع به لحاظ عدم احراز هویت آنان رویت‌پذیری این جرایم فقط بسیار کم می‌باشد به این نحو که در جرایم اینترنتی مجرمین با استفاده از ابزارهای مجرمانه و شیوه‌های ارتکاب بیشترین ضرر و زیان بر بزه‌دیده وارد می‌نمایند.
وی ادامه داد: به لحاظ عدم سیاست‌گذاری مناسب و خلاءهای قانونی موجود واگذاری سیم کارت فعال به افراد غیر جرم انگاری نشده و همین امر موجبات سوء استفاده مجرمین بروز جرائم متعدد در فضای مجازی شده است.
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان وجود سیم‌کارت‌های توریستی(سیم‌کارت‌های اعتباری اتباع بیگانه) باطل نشده را یکی از بسترهای بروز جرائم کلاهبرداری اینترنتی دانست و افزود: این سیم‌کارت‌ها باید بعد از تمام اقامت فرد در کشور به صورت خودکار غیرفعال گردند اما اینکار به درستی صورت نمی‌گیرد و موجب اخلال در رهیابی هویت مجرمین می‌شود.
نجفی با بیان اینکه ثبت‌نام سیم‌کارت‌های اعتباری باید با دقت بیشتری صورت بگیرد، اضافه کرد: یکی از مواردی که احراز هویت مجرمین را دچار مشکل می‌نمایند ارائه اطلاعات و مدارک هویتی جعلی هنگام خرید سیم‌کارت توسط مجرم به متصدی فروش می‌باشد که برای رفع این مشکل باید اطلاعات ارائه شده صحت‌سنجی و راستی‌آزمایی شوند.
وی اظهار کرد: بخش دیگری از جرایم در فضای مجازی در بستر پیامک‌های تبلیغاتی انبوه صورت می‌گیرد که با بیان موضوعات خلاف واقع، افراد را اغفال کرده ضمن ترغیب افراد به خرید محصولات و کالاهای ممنوعه و با استفاده از خلاء عدم نظارت بر محتوای این پیامک‌ها در این خصوص نیز باید سازوکار مشخصی صورت بگیرد.
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با اشاره به ظرفیت اطلاع‌رسانی شرکت‌های خدمات ارتباطات در راستای پیشگیری از جرم بیان کرد: شرکت‌های خدمات ارتباطات ظرفیت مناسبی در خصوص انتشار محتواهای پیشگیرانه و آگاهی بخشی به عموم جامعه دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها