معاون اداره کل ثبت اسناد یزد اعلام کرد:

رشد 13 درصدی ثبت شخصیت های حقوقی ثبت شده در 2 ماه سال جاری

رئیس پایگاه میراث جهانی شهرتاریخی یزد گفت : ثبت یزد در میراث جهانی اتقاق بزرگی بود که می توانست منشا رخدادهای مهمی باشد اما شیوع بیماری کرونا واعمال تحریم ها ی ظالمانه این فرصت را ازما گرفت و تنوانستیم ازاین فرصت استفاده کنیم.
کد خبر: ۱۳۲۷۴۳۹

اعمال تحریم های ظالمانه و کرونا فرصت سرمایه گذاری در بافت تاریخی یزد را گرفت / یزد دراین 4سال زیرذره بین یونسکو قرارداشته استبه گزارش خبرنگارجام جم انلاین ازیزد،محسن عباسی هرفته درنشست خبری آنلاین با اصحاب رسانه استان با اشاره به ثمرات و دستاوردهای ثبت یزد در میراث جهانی اظهارداشت: ثبت یزد در میراث جهانی اتقاق بزرگی بود که می توانست منشا رخدادهای مهمی باشد اما شیوع بیماری کرونا و اعمال تحریم های ظالمانه این فرصت را ازما گرفت چرا که مقوله ثبت جهانی یک مقوله بین المللی است و نیازبه مراودات بین المللی و هزینه کرد دارد و فشار اقتصادی باعث شد که نتوانیم آنچنان سرمایه گذاری های چشم گیرو مورد نظررا دربافت تاریخی داشته باشیم ولی با این شرایط یزد همواره دراین 4سال زیر ذره بین یونسکو قرارداشته است.

ایجاد گفتمانی جدید درحوزه مدیریت شهری

 وی افزود: با وجود مشکلاتی که داشتیم ثبت جهانی یزد ثمرات خوبی برای یزد داشت از جمله اینکه مهمترین ثمره این ثبت،ایجاد گفتمانی جدید درحوزه مدیریت شهری با محوریت حفاظت ازبافت تاریخی بود و امروزه تمام دستگاه های ذی نفوذ، شرکت های خدمات رسان، شهرداری ودیگر دستگاهها گفتمان حفاظت بافت را سر لوحه اقدامات خود کرده و دستگا های خود را موظف به رعایت پروتکل های حفاظت  بافت تاریخی می دانند.

عباسی تصریح کرد: ثبت جهانی یزد موجب جلب توجه افکارعمومی وجامعه ازمقیاس محلی تا بین المللی به یزد شد ودرنظریه حفاظت مهم ترین اقدام حفاظتی درحوزه بافت تاریخی جلب توجه اجتماعی است و درنورز 98 بیش از 2.5میلیون گردشگر داخلی به یزد سفرکردند واین نشان داد که یزد در مقیاس ملی موضوعیت پیدا کرده و اگر تحریم ها و کرونا نبود شکی در آن نبود که کوچه های این بافت مملو ازگردشگران و مسافران بود وامید است به زودی با ریشه کن شدن این بیماری شاهد حضور پر شور گردشگران در این  بافت باشیم .

مرمت بیش از یک هزاربنای تاریخی

عضوشورای شهر یزد گفت: همزمان با شرایط اقتصادی که وجود داشت حجم سرمایه گذاری زیادی دراین بافت انجام گرفت به خصوص درحوزه مرمت بناهای تاریخی و حفاظت از آنها و دراین4سال بیش ازیک هزاربنا و مجموعه تاریخی با اعتباری بالغ بر

یک میلیارد تومان به طورمتوسط برای هربنا توسط بخش خصوصی و دولتی دربافت تاریخی یزد مرمت شد که 75درصد مرمتها توسط بخش خصوصی صورت گرفته که دولت و شهرداری دراین زمینه بیشترتسهیل گربوده اند.

 وی خاطر نشان ساخت: در این بافت میادین، مساجد، مدارس بسیاری مرمت شده و اینکه تنوع مکان های مرمت شده هم در نوع خود بسیارجذاب بوده و ازسوی دیگردراین 4 سال هیچگونه تخریبی این بافت صورت نگرفت و حتی خرابه های این بافت که زمانی برای پارکینگ و دیگر کاربری ها تخریب می شدند جلوی آن گرفته شده وخرابه ها توسط این پایگاه مرمت و نورپردازی و حفاظت شده و این خرابه ها حس تاریخی به بافت می دهد  .

رئیس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد گفت : از سوی دیگر خیابان کشی و تعریض معابرهم در این بافت پس از ثبت جهانی صورت نگرفت و برخی معابر هم که تعریض شده بود به حالت بافت قبل بازگشت بافت تاریخی به خیابانهای عریض نیاز ندارد که جولان گاه وسایل نقلیه شود وازسوی دیگرهرگونه بلند مرتبه سازی در این بافت و محوطه پیرامونی آن ممنوع بوده و چون یزد شهر جهانی است طبق پروتکل ها هر گونه بلند مرتبه سازی ممنوع می باشد و خط اسمان باید دراین شهر دیده شود .

حفاظت ازبافت تاریخی مسئله ای گستره و پیچیده است

وی با بیان اینکه حفاظت ازبافت تاریخی مسئله ای گستره و پیچیده است گفت : کلید حفاظت آگاهی بخشی است و برای همه یزدیها و ایرانی ها وهمه افرادی که موضوع میراث را دنبال می کنند باید به مسئله محیط زیست نیزتوجه داشته باشند چرا که میراث فرهنگی توجه به مسئله محیط زیست هم می باشد.  

عضوشورای شهر یزد با بیان اینکه یزد درحوزه حفاظت از بافت درکشور پیشگام است افزود :حجم مطالبه عمومی و حساسیت در بافت تاریخی با قبل قابل مقایسه نیست و این اغاز حفاظت پایداراست و این حفاظت با فرهنگ سازی و ایجاد مطالبه عمومی جریان سازی اتفاق می افتد و بافت تاریخی اکنون مورد توجه همه رسانه ها است و باعث شده که حفاظت ازاین بافت موکول به مدیران و زمان های خاصی نباشد و مدیریت آینده شهر نیز باید این مسیر را ادامه بدهد.

وی تصریح کرد: پس ازثبت جهانی اقدامات خوبی از سوی دستگاه های مختلف ازجمله آب برق و... شاهد بودیم اما درسطح سیاستگذاری و درسطح ساختارهای سازمانی و نهادینه شدن دربدنه کار شناسی و نیروی انسانی به دلیل عدم تشکیل مستمر و منظم ستاد شورای راهبردی اتفاق نیفتاد وباید این مطالبه گری از سوی رسانه ها وجود داشته باشد تا یک مدیریت   هماهنگ و یکپارچه و پایداردربافت تاریخی داشته باشیم .

بودجه ای بعد از ثبت تخصیص نیافت

وی در خصوص تخصیص بودجه ملی برای بافت گفت: دولت نه تنها در حوزه میراث فرهنگی اساسا درحوزه عمرانی به واسطه مشکلات اقتصادی شدیدی که داشت کمک زیادی نکرد و در این 4سال بخش خصوصی و شهرداری دراین زمینه کمک ومدیریت کردند.

عباسی درخصوص بودجه یونسکو نیزگفت: یونسکوسازمان ثروتمندی نیست همزمان با ثبت جهانی یزد،امریکا که بخش عمده ای از بودجه این سازمان را تامین می کرد ازیونسکوخارج شد با این حال رسم بر این نیست که شهری پس از ثبت جهانی بودجه ای از یونسکو بگیرد  بلکه این موقعیت یک بسترو فرصت مناسبی است به گونه ای که بلا فاصله یزد پس از ثبت جهانی،بین 52 شهرهدف گردشگری مجله نیویورک تایمزقرارگرفت ودر مجامع بین المللی مطرح شد و این ثبت جهانی موجب رونق اقتصادی در اینده خواهد شد که درشرایط فعلی کرونا و تحریم مانع ان شده است.

ثبت جهانی باعث شد زیرساختهای گردشگری یزد توسعه پیدا کند

وی افرود : با توجه شیوع بیماری کرونا و اعمال تحریم های ظالمانه شاهد رکود دربافت تاریخی یزد هستیم اما ثبت جهانی این بافت باعث شد زیرساختهای گردشگری یزد توسعه پیدا کند و حجم گردشگری و افزایش سرمایه گذاری نیز بالا رود و ما متوجه شدیم در این 4سال دربسیاری از زیر ساختها عقب هستیم و این 4سال فرصت خوبی بود که دربخشی از حوزه های زیر ساختی توسعه پیدا کنیم و اماده پذیرای سرمایه گذاران و گردشگران در اینده نزدیک باشیم .

 بزرگترین کم کاری بعداز ثبت جهانی ، عدم تشکیل ستاد شورای راهبردی ثبت جهانی بود

 عباسی هرفته تاکید کرد: بزرگترین و مهمترین کاری که می توانست دراین 4سال انجام شود وصورت نگرفت عدم تشکیل کارگروه های شورای راهبردی ثبت جهانی بود ما موظف بودیم که ستاد راهبردی میراث جهانی یزد را به ریاست استاندارو بنده تشکیل بدهیم اما دراین 4سال، فقط 4جلسه از این ستاد تشکیل شد و در واقع بزرگترین کم کاری بعد از ثبت جهانی یزد عدم تشکیل مستمر ستاد راهبردی و کارگروه های ذیل آن بود.

رئیس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد افزود : ما در4سال  گذشته کارها ی بسیاری خوبی را در بافت تاریخی آغاز کردیم و اما تا رسیدن به نقطه آرمانی و مطلوب فاصله بسیاری داریم اما رسانه ها عاشقانه یزد را دوست دارند وبرای حفاظت از این بافت ارزشمند باید اخبارخوب وبد را منعکس کنند البته باید از کلیشه ها عبور کرده و گزارش ها ی تحلیلی و رصد های شهری میراث شهر جهانی را داشته باشیم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها