jamejamsara
سرا سلامت کد خبر: ۱۳۲۲۲۹۱   ۰۱ تير ۱۴۰۰  |  ۰۱:۰۶

اگر عادت دارید شب ها با خودتان گوشی به رختخواب ببرید بهتر است این عادت خود را ترک کنید.

به گزارش جام جم آنلاین، با وجود اینکه چشم دوختن به صفحه‌ تلفن همراه یا تبلت الزاما نمی‌تواند منجر به آسیب‌ های چشمی دائمی شود، اما چشم‌ها را خسته و حساس می‌کند.

در واقع نگاه کردن طولانی مدت به صفحه‌ موبایل می‌تواند باعث خشکی چشم‌ها و حتی تاری دید شود. استفاده از تلفن هوشمند در رختخواب و نور ناشی از آن باعث می‌شود که ترشح ملاتونین (هورمون خواب) در بدن دچار اختلال شود.

در نتیجه به سختی به خواب می‌رویم و زمانی که از خواب بیدار می‌شویم، بدن شارژ و با انرژی نیست. توصیه می‌کنیم قانون «20 -20 -20» همیشه در ذهنتان بماند، یعنی اگر مجبور هستید به مدت 20 دقیقه به صفحه‌ تبلت، رایانه یا اسمارت فون چشم بدوزید، باید به مدت 20 ثانیه به چشم‌ها استراحت دهید و به چیز دیگری در فاصله‌ 20 قدمی‌تان (فاصله‌ شش متری) نگاه کنید. همچنین لازم است که موبایل را با فاصله‌ مناسبی از چشم‌ها و هم سطح آنها نگه دارید.

اگر عاشق این هستید که قبل از خواب در صفحات مجازی چرخی بزنید و یا تا دیروقت پای تلویزیون می‌نشینید بدانید که خوابتان به طور جدی آشفته خواهد شد. چرا؟ به دلیل اینکه تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ، تبلت دارای نور آبی هستند و برای مغز این نور شبیه نور روز است.

در واقع نور آبی باعث کاهش هورمون ملاتونین می‌شود. این هورمون روی ریتم خواب شبانه‌روزی تأثیر می‌گذارد و انتظار می‌رود میزان آن در زمانی که آماده خواب می‌شوید افزایش پیدا کند.

شما می‌توانید در طول روز تلویزیون نگاه کنید و یا با گوشی همراه خود سرگرم بشوید اما اگر همین کارها را شب انجام دهید این کار مغز شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به طوری که مغز تصور می‌کند خورشید طلوع کرده و به این ترتیب به خواب رفتنتان به سختی صورت می‌گیرد.

منبع: تبیان

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر

گفتگو

بیشتر
كودكان دلتایی؛ مبتلا و ناقل

بررسی‌ها نشان می‌دهد سویه دلتای ویروس كرونا نسبت به انواع قبلی مسری‌تر بوده و كودكان بیشتری را به‌صورت علامت‌دار مبتلا می‌كند

كودكان دلتایی؛ مبتلا و ناقل

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر