هم اکنون 12 گونه جهش یافته از ویروس کووید19 به طور رسمی در سراسر جهان شناسایی شده است.
کد خبر: ۱۳۱۴۵۹۲

به گزارش جام جم آنلاین ، این 12 گونه جهش کرونا یافته در نقاط مختلف جهان خاستگاه دارند.

گونه های جهش یافته انگلیسی سه تا هستند؛ بریستول، کنت و لیورپول.

گونه جهش یافته آفریقایی نیز به سه دسته تقسیم می شوند؛ نیجریه ای، آنتیگوایی و آفریقای جنوبی.

دو نوع گونه جهش یافته برزیلی وجود دارد که با نام یک و دو شناخته می شوند.

یک گونه جهش یافته فیلیپینی هم ظهور کرده است.

اما به گونه جهش یافته هندی می رسیم، ویروسی که این روزها در هند وضعیتی اسفبار و باورنکردنی به وجود آورده است.

بسیاری بر این باور هستند که ویروس های جهش یافته هندی در مقایسه با سایر جهش یافته خطرناک تر، مسری تر و کشنده تر هستند این در حالی است که ویروس شناسان و کارشناسان بسیاری می گویند در مقایسه با موتاسیون های برزیلی و آفریقایی خطرناک تر نیست.

به هر حال آنچه که در رابطه با این ویروس کرونا حائز اهمیت به نظر می رسد این است که بر خلاف تصور عموم ما فقط با یک نوع جهش یافته هندی روبرو نیستیم، در واقع آنها سه عدد هستند.

نوع اول ویروس هندی در واقع B.1.617  نام دارد و جهش های کلیدی آن بر روی گیرنده های E484Q  و L452R رخ داده است. این منجر به این می شود که سرعت انتقال ویروس از یک شخص به شخص دیگر بسیار سریع تر باشد و آنتی بادی های ویروس قبلی بر روی آن ناکارآمد نشان بدهد.

نوع دوم ویروس جهش یافته هندی هم B.1.617.2  است و گیرنده های E484Q و L452R جهش های کلیدی کرده اند. این نوع ویروس بسیار شبیه به نوع اول است هر چند صرفا سرعت انتقال بیشتری دارد و همانند نوع اول آنتی بادی ها را بی اثر نمی کند.

سومین ویروس جهش یافته هندی نیز B.1.617.3  نام دارد و در گیرنده های E484Q و L452R دچار جهش کلیدی شده اند. این ویروس همانند نوع اول هم سرعت انتقال بالایی دارد هم اینکه در برابر آنتی بادی ناشی از واکسن و یا ویروس قبلی کرونا مقاوم است.

کرونای هندی برای نخستین بار در فوریه 2021 در کشور هند گزارش شد هر چند برخی بر این عقیده هستند که نخستین مورد ابتلا به کرونای هندی در این کشور در ماه اکتبر رویت شده است.

این ویروس های کرونای هندی نسبت به کرونای اورجینال چینی 13 مرتبه دچار جهش شده است.

همانطور که در سطور پیشین اشاره شد تغییر در E484Q و L452R باعث جهش شده است. دانشمندان گمان می کنند این دو تغییر در انتقال سریعتر و عبور از سلولهای ایمنی ساخته شده در پاسخ به انواع قدیمی تر ، به آن کمک می کند.

 

پاسخ به یک سوال نگران کننده

اکنون که در هند وضعیت فوق بحرانی به وجود آمده است این سوال به وجود آمده که آیا ویروس کرونای هندی و هر سه نوع مشخصی که دارد منجر به بی اثر شدن واکسن ها می شود؟ این سوال در رابطه با دیگر ویروس های جهش یافته نظیر برزیلی و آفریقایی و حتی انگلیسی هم به وجود آمده است. اما در رابطه با ویروس کرونای هندی چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ پاسخ مشخصی به این سوال وجود ندارد.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که ممکن است کرونای هندی از برخی آنتی بادی ها فرار کند اما تا چه اندازه، نامشخص است.

از سویی دیگر تحقیقات اولیه نشان می دهد که هم واکسن آسترازنکا که در هند تحت عنوان «کوویشیلد» توزیع می شود و همچنین واکسن فایزر در برابر نوع جهش یافته هندی کاملا موثر هستند.

 

مرگبارتر هستند یا خیر؟

وقتی یک ویروس مسری تر باشد به طور طبیعی تعداد مبتلایان بیشتر می شود و وقتی تعداد مبتلایان بیشتر باشد تعداد فوتی ها هم افزایش پیدا می کند. با این حال دانشمندان هنوز به طور قطعی نمی دانند که آیا ویروس هندی از نسخه انگلیسی کشنده تر هست یا خیر.

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها