سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛

کاهش موارد ابتلا به کووید 19 طی یک هفته اخیر

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت خواستار چشم پوشی موقت از حقوق مالکیت معنوی (IP) برای واکسن‌ های کووید ۱۹ شد.
کد خبر: ۱۳۱۴۰۸۹

به گزارش جام جم آنلاین، تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت و گوردون براون نخست وزیر اسبق انگلیس خواستار چشم پوشی موقت از حقوق مالکیت معنوی (IP) برای واکسن‌ های کووید ۱۹ شدند.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: نرخ عفونت در حال افزایش است و بسیاری از کشورها با مشکل حاد کمبود واکسن روبرو هستند.

عالی ترین مقام سازمان جهانی بهداشت در گذشته نیز از کشورهای پیشرفته خواسته بود درجهت لغو یا کاهش توافقات یکجانبه خرید واکسن با شرکت های دارویی اقدام کنند.

آدهانوم در یک کنفرانس مطبوعاتی سازمان جهانی بهداشت گفت: «اگر ما بخواهیم اکثریت بزرگسالان را واکسینه کنیم تا ایمنی گله‌ای را به ارمغان بیاوریم، مقدار واکسن مورد نیاز ما بیش از آنچه در حال حاضر داریم خواهد بود».

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید باید افزایش یابد و به همین دلیل چشم پوشی از مالکیت معنوی بسیار مهم خواهد بود.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت تأکید می‌کند: تعلیق موقتی حقوق IP برای واکسن‌ های کووید ۱۹ می‌تواند در تولید واکسن در آفریقا و سایر نقاط جهان که تولید در آنها اتفاق نمی‌افتد نقش مهمی داشته باشد.

بسیاری از کشورها، از جمله آفریقای جنوبی و هند ، خواستار تعلیق موقت حقوق IP برای واکسن های کووید ۱۹ شده‌اند تا اجازه تولید واکسن جهانی را بدهند. سازمان تجارت جهانی هفته گذشته در حال بحث در مورد معافیت IP بود اما هنوز نتیجه مشخصی در ژنو حاصل نشده است.

تدروس ادهانوم چندی پیش در جلسه هیات مدیره سازمان جهانی بهداشت در ژنو که به صورت مجازی برگزار شد، تاکید کرد که جهان در آستانه یک اشتباه اخلاقی فاجعه بار قرار دارد و قیمت این اشتباه جان انسانهایی را در فقیرترین کشورهای جهان خواهد گرفت.

از آنجایی که انگلیس ریاست گروه کشورهای گروه هفت را در سال ۲۰۲۱ به عهده گرفت و در ژوئن (ماه آینده) میزبان اجلاس آن خواهد بود، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت و نخست وزیر اسبق انگلیس از G۷ خواستند که معافیت موقت را به واقعیت تبدیل کند.

عالی ترین مقام سازمان جهانی بهداشت در پایان گفت: ماه آینده رهبران کشورهای G7 برای مهمترین نشست در تاریخ این کشور گرد هم می‌آیند. کشورهای G7 رهبران اقتصادی و سیاسی جهان هستند. آنها همچنین میزبان بسیاری از تولیدکنندگان واکسن در جهان هستند.

*جی۷، نشست وزیران اقتصاد هفت کشور صنعتی است. این نشست در سال ۱۹۷۵ باحضور شش کشور: آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و ایالات متحده آمریکا تشکیل گردید. بعدها کانادا نیز به این گروه پیوست.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها