دانشمندان راهکاری برای بازگرداندن حس بویایی بیماران کرونایی پیشنهاد کرده اند؛ راهکاری به نام «بو درمانی».
کد خبر: ۱۳۱۲۴۲۶

به گزارش جام جم آنلاین ، از هر پنج بیمار مبتلا به کرونا یک نفر با یک مشکل بزرگ روبروست، او تا هشت هفته حس بویایی ندارد.

کسی که حس بویایی ندارد به احتمال فراوان اشتهای خود را از دست می دهد. این موضوع حتی از لحاظ روحی هم به فرد مبتلا آسیب می زند. به نظر می رسد در میان علائم متعدد بیماری کرونا ، از دست رفتن حس بویایی یکی از دردسرسازترین علائم است. بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا ترس دارند که نکند حس بویایی آنها هیچ وقت برنگردد. تصور دنیای بو برای بسیاری از مردم امکان پذیر نیست.

متخصصان برای حل این مشکل بزرگ یک راهکار ساده اما موثر پیشنهاد می کنند. در این راهکار شخصی که بر اثر ابتلا به کرونا حس بویایی خود را از دست داده در طول روز حداقل       چهار بوی مختلف را استنشاق کنند. این بو می تواند از یک شیشه عطر باشد و یا یک شاخه گل. استنشاق مواد غذایی و یا حتی بوی پودر لباسشویی هم می تواند کمک کند. متخصصان می گویند این یک روش ساده و بدون اثر است که می تواند به سرعت تاثیرگذار باشد.

هم اکنون میلیون ها در سراسر جهان به دلیل ابتلا به کرونا همچنان حس بویایی ندارند این در حالی است که بیماری کرونا را پشت سر گذاشته اند اما این عارضه فقدان بویایی منجر به آزار آنها می شود.

پروفسور کارل فیلپات متخصص بیهوشی در دانشگاه پزشکی نورویچ شرقی گفت: هدف از این روش کمک به بهبودی بیماران است. مغز توانایی قابل توجهی برای سازماندهی مجدد جهت جبران یک تغییر و یا یک جراحت دارد.

از دست رفتن حس بویایی مشکلی است که در اصطلاح پزشکی آنوسمیا نام دارد. این مشکل می تواند دائمی باشد و یا موقتی. از دست رفتن حس بویایی یکی از علائم بیماری به شمار می رود.

 

 

 

آنوسمیا ، اصطلاح پزشکی برای از دست دادن بوی موقتی یا دائمی ، یکی از نشانه های اصلی این بیماری است. یک مطالعه توسط دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در ماه اکتبر گذشته نشان داد که بین 44  تا 77 درصد بیماران مبتلا به کرونا در مرحله حاد بیماری خود از دست رفتن کامل بویایی را تجربه کرده اند.

در این مقاله تحقیقی که در مجله « مجمع بین المللی آلرژی و جراحی بینی» منتشر شده است ، تیم جهانی متخصصان در مورد استفاده از استروئیدها برای درمان آنوسمیا هشدار دادند.

فیلپات گفت که شواهد  بسیار کمی وجود دارد که نشان دهد داروهای ضد التهاب یک درمان مفید هستند و عوارض جانبی بالقوه ای از جمله فشار خون بالا و مشکلات مربوط به نوسانات خلقی و رفتار را موجب می شوند.

اگر چه مشکل از دست رفتن حس بویایی در بسیاری از مردمان مبتلا به کرونا در سطح جهان مشاهده شده است اما 90 درصد از بیماران معمولا به سرعت حس بویایی خود را به دست می آورند.

اعتقاد بر این است که تأخیر در اضافه کردن از دست دادن بو به لیست رسمی علائم کرونا در مراحل اولیه همه گیری باعث نادیده گرفتن این علامت مهم کرونا و به این ترتیب شناسایی نشدن تعداد زیادی از بیمارانی شده که خود عامل انتقال به سایر بیماران بوده اند.

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها