۳۳ سال قبل در ۲۹ فروردین ۱۳۶۷، ناوگروهی از نیروی دریایی ارتش در مقابله با ناوگان دریایی آمریکا در آخرین ماه‌های جنگ تحمیلی هشت ساله، دچار ضربات سنگینی شد.
کد خبر: ۱۳۱۱۳۳۲

در این درگیری نابرابر، به ناوشکن سبلان خسارات زیادی وارد آمد، ناوشکن سهند کاملا غرق شد و تعدادی از پرسنل این دو شناور به شهادت رسیدند.

این شکست ظاهری، اما بعدها پلی برای بزرگ‌ترین جهش‌های نداجا در سال‌های پس از آن شد.
ناوشکن سبلان که با خسارات سنگین از آن نبرد نابرابر بیرون آمد، تحت تعمیر و اورهال اساسی قرار گرفت و این تعمیرات آن‌قدر سنگین و گسترده بود که به یک کلاس آموزشی کامل برای متخصصان صنعت دریایی تبدیل شد و بعدها با تکمیل این دانش کسب شده، زیرساخت‌ها و مدل‌های جدید برای طراحی و ساخت ناوشکن‌ های ایرانی به دست آمد.

نیروهای مسلح ایران در طول ۴۲ سال گذشته تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارند و عبور از این مانع بزرگ نیازمند در اختیار گرفتن یک توان تخصصی کامل و جامع برای ساخت تجهیزات و برطرف کردن نیازمندی‌ها بود.

بعدها نیروی دریایی ارتش در بهمن ماه سال ۸۸ اولین ناوشکن بومی خود را عملیاتی کرد.

ناوشکن جماران از کلاس موج براساس همان تجربیات تعمیر سبلان (که باید در واقع آن را ساخت دوباره این شناور نامید) و اساسا در همان کلاس (البته با تغییرات اساسی در برخی زمینه‌ها) ساخته شد و بعدها شناورهای جدید دیگری نظیر دماوند و سهند (به یاد همان سهند غرق شده در نبرد مستقیم با آمریکا) طراحی، ساخته و عملیاتی شدند.

امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر همین توان داخلی است که شناورهای پیشرفته دیگر را در صف الحاق دارد و همین روند و تسری آن در تمامی حوزه‌ها (سطحی، زیرسطحی، موشکی، هوایی و...) این نیرو را به یک نیروی راهبردی تبدیل کرده است.

مهم‌ترین مشخصه این نیروی راهبردی این است که ناوگان دریایی ارتش را از یک نیروی ساحلی در سال‌های قبل از انقلاب، به یک نیروی قدرتمند و دارای توان عملیاتی در آب‌های دوردست تبدیل کرده است.

امروز بیش از یک دهه است که ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش به‌صورت مستمر در آب‌های آزاد و بین‌المللی و در تمامی آبرا‌ه‌های مهم دنیا مشغول گشتزنی و حراست از خطوط مواصلاتی و منافع تجاری ایران هستند.

این نیرو امروز علاوه بر پیشرفت در حوزه شناورهای سطحی، از یگان‌های پیشرفته و مدرنی در زیر سطح نیز برخوردار است که زیردریایی فاتح را می‌توان مهم‌ترین نمونه آن دانست.

یادمان باشد نیروی دریایی ارتش در ماه‌های ابتدایی جنگ تحمیلی، با دستان خالی توانست ناوگان دریایی رژیم بعث را در عملیات مروارید در ۷ آذر ۵۹ تا آخر جنگ از صحنه نبرد بیرون کند.

امیر دریادار دوم رحیم قیطاسوند - معاون نیروی دریایی ارتش / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها