داستان آبی از نیم‌قرن پیش شروع شد، داستانی هیجان‎انگیز كه كه باعث شده آنها پرافتخارترین تیم ایران در آسیا لقب بگیرند. ۵۱ سال پیش در چنین روزی تیم فوتبال استقلال (تاج سابق) بر نخستین جام قهرمانی در آسیا بوسه زد و ستاره‌دار شد.
کد خبر: ۱۳۱۰۰۷۱

به گزارش جام جم آنلاین ، فرمول برگزاری رقابت‌های فوتبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا در آن زمان، زمین تا آسمان با آنچه امروز در جریان است تفاوت داشت.

شاگردان زدراكو رایكوف در سال ۱۳۴۹ برای این‌كه قهرمان آسیا شوند، ابتدا با دو نتیجه مشابه

۳ بر صفر نمایندگان لبنان و مالزی را شكست دادند و در نیمه‌نهایی هم نماینده اندونزی را ۲ بر صفر از پیش رو برداشتند. بازی فینال هم با تیم هاپوئل اسرائیل بود كه نتیجه ۲ بر یك به سود آبی‌پوشان تهران رقم خورد تا نخستین ستاره آسیایی بر فراز تاریخ باشگاه استقلال نقش ببندد.

روز بلوا

در امجدیه جای سوزن انداختن نبود و تماشاگران از سروكول هم بالا می‌رفتند. شنبه‌روزی بود؛ درست مثل امروز. حتی پرسپولیسی‌ها هم برای تشویق تیم استقلال به امجدیه آمده بودند. در آن مسابقات استقلال چهار یار كمكی داشت؛ غلام وفاخواه (عقاب) فریدون معینی (پیكان) مسعود معینی (بانك ملی) و محمود خوردبین (پرسپولیس).

تاج (استقلال) با این تركیب به میدان رفت: حجازی، لواسانی، كارگرجم، پورحیدری، برادران معینی، كاپیتان جباری، كارو، قراب، غلامحسین مظلومی و غلام وفاخواه.

نماینده اسرائیل پیش از آن فینال، دو عنوان قهرمانی را در اختیار داشت و در فینال امجدیه هم با گل دقیقه ۷۰ یك بر صفر جلو افتاد اما تیم تحت حمایت رایكوف سمج‌تر از این حرف‌ها بود و یكی از ماندگارترین بازگشت‌ها در تاریخ فوتبال آسیا را رقم زد. ابتدا وفاخواه در دقیقه ۸۳ گل مساوی را زد و بعد هم در دقیقه دوم وقت اضافه اول، سانتر پورحیدری به مسعود معینی رسید تا او با یك دریبل سرپا و یك شلیك تماشایی گل دوم و پیروزی‌بخش استقلال را بزند و نخستین ستاره قهرمانی شكل بگیرد.

 

گلزن استقلال در فینال ۵۱ سال پیش؛

مردم تا صبح نخوابیدند

۵۱ سال پیش (۲۱ فروردین ۱۳۴۹) در چنین روزی مسعود معینی با یك شلیك به‌یادماندنی در امجدیه گل دوم و قهرمانی‌بخش استقلال را زد تا برای همیشه نام خودش را در تاریخ این باشگاه ماندگار كند. معینی هنوز هم جزئیات آن گل و آن مسابقه را به‌یاد دارد.

 

 نیم‌قرن از نخستین قهرمانی استقلال در آسیا می‌گذرد، از آن قهرمانی بگویید؟

در فینال با تیمی روبه‌رو شدیم كه دو دوره قبل قهرمان آسیا شده بود و تیم قدرتمندی بود. هفت، هشت بازیكن این تیم ملی‌پوش به شمار می‎رفتند. از سویی بازیكنان این تیم قبل از این‌كه ایران به جام جهانی برود، تجربه بازی در آن رقابت‌ها را داشتند. به‌هرحال ما قهرمان شدیم و آن شب به‌یادماندنی مردم تا صبح بیدار بودند و نخوابیدند. خوشحالی بی‌حد و اندازه‌ای وجود داشت.

 چه شد كه به عنوان یار كمكی به استقلال رفتید؟

من بازیكن تیم جوانان بانك ملی بودم و امیر ابوطالب، سرمربی وقت تیم گاهی از بازیكنان تیم جوانان در تركیب بزرگسالان استفاده می‌كرد. پیش از مسابقات جام آسیا، تاج مهمان بانك ملی بود و ابوطالب اجازه داد كه من ۲۰ دقیقه پایانی بازی كنم. بعد از بازی رایكوف نزد من آمد و به من گفت به تو احتیاج دارم، چون برای آسیا آماده می‌شویم. من هم قراردادی ۴۰۰۰ تومانی با استقلال بستم. قرار بود به پرسپولیس بروم

اما رایكوف به من اصرار كرد كه به استقلال بروم. او گفت اگر بیایی آینده فوتبالت تضمین می‌شود. این شد كه رفتم استقلال.

 یكی از برجسته‌ترین نكات آن فینال گل بسیار زیبای شما بود كه منجر به آن قهرمانی شد. آن گل را توصیف كنید.

من با این‌كه شش بازی انجام داده بودم، اما نمی‌توانستم احساسات خودم را در آن مسابقه با دیدن آن حجم تماشاگر كنترل كنم. بازی متعادلی بود. در نیمه دوم روی یك اشتباه، در واقع یك جاگیری اشتباه، گل خوردیم. بعد از گل سكوت عجیبی در امجدیه حاكم شد. مرحوم ناصر حجازی با وجود سن كم به بچه‌ها روحیه می‌داد و حتی خود رایكوف هم به ما روحیه می‌داد. یك ربع مانده به پایان بازی رایكوف دست به كار عجیبی زد، علی جباری را بیرون كشید و به جای او مهدی حاج‌محمد را به میدان فرستاد و همین بازیكن دفاع هاپوئل را به هم ریخت. در نهایت گل مساوی به وسیله وفاخواه به ثمر رسید. بعد از آن گل، شور و نشاط خاصی در امجدیه به وجود آمد. بازی در همان ۹۰ دقیقه با نتیجه مساوی به پایان رسید. در زمان استراحت رایكوف به ما گفت من اطمینان دارم كه بازی را می‌بریم.

در جریان بازی پورحیدری یك خطا گرفت و همان خطا را خودش زد. توپ كه برگشت روی سینه من آمد، آن را كنترل كردم و روی پای راستم انداختم و سپس روی پای چپ. با وجود ازدحام بازیكنان ما جلوی دروازه هاپوئل، شوت من مستقیم چسبید به تور. آن گل استادیوم را منفجر كرد. دیدن هیجان مردم واقعا زیبا بود. بعد از بازی به سمت رایكوف رفتم، او را در آغوش گرفتم و تا می‌توانستم گریه كردم. عكس آن در نشریات چاپ شد و این تیتر را زدند: «اشك مقدس برای پیروزی».

 استقلال یك بار دیگر بعد از آن هم قهرمان شد، اما اكنون ۳۰ سال است كه چنین موفقیتی دیگر رقم نخورده. چرا این قهرمانی دیگر تكرار نشد؟

بدون اغراق بگویم؛ فوتبال ایران در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در آسیا قدرت اول بود و كشورهایی مثل ژاپن و كره‌جنوبی توان رقابت با ما را نداشتند. كشورهای عربی هم به‌تازگی فوتبال را آغاز كرده بودند. اما سال‎ها گذشته و فوتبال كاملا در آسیا تغییر كرده است؛ از عربستان، امارات و حتی بحرین گرفته تا ژاپن و كره‌جنوبی. همه قدرتمند شده و كمبودهای خود را جبران كرده‌اند، اما ما نتوانسته‌ایم كاری انجام دهیم.

 حال و روز استقلال را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

الان چند تیم مدعی قهرمانی هستند، از استقلال و پرسپولیس گرفته تا سپاهان. اما در رابطه با استقلال باید بگویم گاهی اوقات مسائل احساسی به وجود می‌آید. از طرف دیگر مشكل مالی در تیمی كه می‌خواهد قهرمان شود، نباید وجود داشته باشد و مدیریت نیز باید كاملا هوشمندانه باشد. البته فرهاد مجیدی برای تیم مدعی استقلال كاملا تاثیرگذار است. با تمام این اوصاف، باید بگویم این تیم در خط دفاع نیاز به بازیكن جدید دارد.

هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها