رییس اداره امور شعب بانک ملی استان در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

نقش 50 هزار میلیاردی بانک ملی استان در تحقق شعار جهش تولید

بانک ها از مهمترین ارکان اقتصادی هستند که نحوه عملکرد آنها میتواند در تمامی شرایط اقتصادی حیاتی باشد.در حال حاضر که ما درگیر جنگ اقتصادی و مبارزه با بیماری کرونا هستیم حساسیت عملکرد بانک ها دو چندان بوده و رسالت آنها را در این خصوص سنگین تر میکند
کد خبر: ۱۳۰۹۸۲۹
به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان شرقی, بانک ها از مهمترین ارکان اقتصادی هستند که نحوه عملکرد آنها میتواند در تمامی شرایط اقتصادی حیاتی باشد.در حال حاضر که ما درگیر جنگ اقتصادی و مبارزه با بیماری کرونا هستیم حساسیت عملکرد بانک ها دو چندان بوده و رسالت آنها را در این خصوص سنگین تر میکند.از سوی دیگر انتخاب شعارهای اقتصادی برای چندین سال پیاپی از طرف مقام معظم رهبری این نکته را گوشزد میکند که تمامی ارگان ها و سازمانهای کشور و همه مردم و مسئولین باید دست به دست هم دهند تا از جبهه اقتصادی نیز مانند جبهه جنگ تحمیلی با سربلندی بیرون آییم.بانک ملی چه در روزهای جنگ تحمیلی و چه در فشار اقتصادی ناشی از تحریم همواره پشتیبان مردم و گوش به فرمان فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است.در همین راستا همکلام شدیم با رییس اداره امور شعب بانک ملی  استان آذربایجان شرقی تا از ایشان بشنویم بانک ملی در راستای تحقق شعار جهش تولید چه اقداماتی انجام داده است و چه برنامه هایی برای مانع زدایی و پشتیبانی از تولید در سال پیش رو دارد.

کارنامه بانک ملی در تحقق جهش تولید

رییس اداره امور شعب بانک ملی استان آذربایجان شرقی در مصاحبه با جام جم ضمن تبریک سال جدید گفت: در ابتدا به میمنت ماه عزیز شعبان و حرمت ماه مبارک رمضان امیدوارم خدای تعالی بشریت را مورد لطف خود قرار داده و جامعه بشریت  از این بیماری منحوس رهایی یابد.سال 1399  با توجه به شیوع بیماری کرونا و تحریم های ظالمانه و جنگ تمام عیار اقتصادی که علیه کشور در حال انجام است سال پرتنشی بود. مقام معظم رهبری برای سال 1399  شعار جهش تولید را انتخاب نمودند و به این ترتیب این شعار از ابتدای سال در راس برنامههای ما قرار گرفت. ما در استان آذربایجان شرقی در راستای تحقق شعار جهش تولید 50 هزار میلیارد تسهیلات در تمامی بخش های مختلف پرداخت کردیم که نسبت به سال 98 به میزان 100 درصد رشد داشته است. 45 درصد از تسهیلات پرداختی در سال 99 فقط در بخش صنعت و تولید و در راستای حمایت از تولید بوده است و 15 درصد از این تسهیلات در بخش کشاورزی بود. در سال 99 تعداد 45 جلسه ستاد تسهیل برای پرونده های بانک ملی برگزار نمودیم و تعداد 152 فقره پرونده تسهیلاتی در این جلسات بررسی شد. این پرونده ها مربوط به مطالبات غیرجاری بوده و جزء موانع معاملاتی واحدهای تولیدی و صنعتی بود که منجر به اخذ مصوبه و رفع موانع تولیدی شده، تعیین تکلیف گردید و  به نحوی یا تقسیط شده و یا به تسهیلات جاری تبدیل شد. با توجه به سیاست های اصلی بانک ملی در اعاده و واگذاری واحدهای تولیدی به صاحبان اصلی آن و خروج از بنگاه داری تعداد 10 واحد صنعتی تولیدی که طی سالهای گذشته تملیک شده بود و در قالب جانشینی در اختیار ما بود را در اختیار صاحبان اصلی واحدهای تولیدی قرار دادیم تا مجددا فعالیت های خود را شروع نمایند و به تولید موثر و ایجاد اشتغال بپردازند.این اقدامات همگی در راستای رونق اقتصادی، تولید موثر، افزایش و تثبیت اشتغال و ایفای نقش سیستم بانکی، خصوصا بانک ملی در راستای تحقق شعار جهش تولید بوده است.

عادل غلامی ادامه داد: در سال 99 با توجه به بحران کرونا و آسیب های وارده به کسب و کارها به ما تکلیف شد که به اعطای تسهیلات بپردازیم. در همین راستا بانک ملی استان رتبه اول از بابت تعداد پرداخت و مبلغ پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا را ما بین بانک های استان کسب نمود. نزدیک به 40 درصد از سهم تسهیلات پرداختی کرونا سهم بانک ملی بوده است. سیستم بانکی استان آذربایجان شرقی نیز در این خصوص جز 4 استان برتر کشور بوده است . سال گذشته با توجه به شیوع کرونا وظایف مضاعفی در کنار وظایف همیشگی سیستم بانکی به این سیستم محول شد که بر اساس آن کار بانکی مضاعف شد. آن هم در زمانی که تمامی واحدهای صنعتی،تولیدی، سازمانها  و نهادها همگی یا تعطیل بودند یا با حداکثر نیمی از کارمندان خود به فعالیت میپرداختند، سیستم بانکی و بانک ملی با تمام توان کارهای خود را در راستای جهش تولید انجام میداد و با پرداخت تسهیلات کرونایی، حمایت از اقشار آسیب پذیر و پرداخت یارانه های معیشتی سهم خود را بدون هیچ خللی ایفا نمود. اداره امور شعب بانک ملی استان آذربایجان شرقی رتبه چهارم کشور را در خصوص پرداخت تسهیلات تبصره 18 بین ادارات امور شعب بانک ملی کسب کرد. بانک ملی به پرداخت تسهیلات در بخش های مسکن روستایی، خوداشتغالی و مسکن کمیته امداد و بهزیستی پرداخته و  جزء رتبه های برتر استان در این خصوص بود که به موجب آن از طرف استاندار محترم و همچنین ریاست کمیته امداد امام خمینی مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتیم. در سال گذشته بانک کارگشایی استان که تمام منطقه شمال غرب را پوشش می دهد 35000 فقره تسهیلات قرض الحسنه کارگشایی در قالب گروگذاری طلا و جواهرآلات پرداخت نموده است. در سال 99 از مجموع تسهیلات قرض الحسنه ازدواجی که در سامانه بانک مرکزی ثبت شده بود نزدیک به 24 درصد به تعداد حدود 10370 فقره به بانک ملی معرفی شده بود که با پرداخت 96 درصد افراد معرفی شده رتبه اول استان را به خود اختصاص دادیم و در این خصوص هم در کشور دارای رتبه بالایی بودیم. 

بانک ملی، پیشرو در بانکداری الکترونیکی

 وی ادامه داد: جهش تولید اما تنها با پرداخت تسهیلات محقق نمیگردد و سیستم های الکترونیکی نیز یکی از ابزارها و عوامل تاثیر گذار در جهش تولید می باشد. بر اساس آماری که ما در پایان سال داریم تنها در 28 اسفند ماه 111میلیون تراکنش غیرحضوری در بانک ملی انجام شده است که این مساله مستلزم فراهم نمودن بسترهای لازم و امکانات الکترونیکی و سامانه های غیرحضوری می باشد که انجام پذیرفته است. همچنین با توجه به شیوع کرونا جهت کاهش تردد مردم در سطح شهر و کاهش مراجعه مشتریان به بانک، تلاش مضاعفی در خصوص توسعه خدمات الکترونیکی شده است. بانک ملی در این خصوص موفق به کسب رتبه اول استقرار بانکداری دیجیتالی شد که به همین دلیل لوح تقدیری توسط مقام محترم وزارت اقتصاد جناب آقای دکتر دژپسند به مدیر عامل محترم بانک ملی اهدا گردید. در تمام 5 شاخصی که ارزیابی انجام شد بانک ملی جزء 5 رتبه اول کشور قرار داشت و در زمینه استقرار یانکداری دیجیتالی نیز رتبه اول کشوری را کسب نمود. اولین بار در سال 99 تسهیلات کرونایی ازطریق سامانه های غیرحضوری پرداخت گردید. بانک ملی این افتخار را داشت که سال 99 هم امضای دیجیتالی و هم سفته دیجیتالی را برقرار نماید و با حضور وزیر محترم اقتصاد این موارد رونمایی شد. ما در سال 99 برای اینکه مشتریان بانک کارگشایی  را سر و سامان بدهیم به طراحی و نصب سیستم نوبت دهی تلفن بانکی در بانک کارگشایی پرداختیم.اخیرا سامانه زرنشان برای پرداخت غیرحضوری تسهیلات کارگشایی راه اندازی شده است و در مرحله عملیاتی شدن است.اولین شعبه بانک ملی در تهران با عنوان شعبه ملی پلاس افتتاح شده و در نظر داریم در استان نیز آن را افتتاح کنیم. اواخر سال 99 درمانگاه بانک ملی استان ، زیر نظر  بیمارستان بانک ملی که یکی از مجهز ترین بیمارستانهای کشور و خاورمیانه می باشد جهت سرویس دهی و خدمت رسانی به همکاران و همشهریان افتتاح شد و از اول اردیبهشت ماه خدمت رسانی خود را آغاز میکند. همچنین بانک ملی در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی در سال 99 در طرح های مومنانه که توسط دستگاههای مختلف استان انجام گرفت، مشارکت نموده و اقدامات مختلفی انجام پذیرفت که میتوان به تهیه 15 کپسول اکسیژن از طرف همکاران بانک ملی که از طریق دانشگاه علوم پزشکی در اختیار بیمارستانهای استان قرار گرفت، اشاره کرد.

تمام ظرفیت ها در راستای مانع زدایی

غلامی اظهار داشت: برای سال 1400 مقام معظم رهبری شعار  تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها را انتخاب نمودند. بانک ملی در واقع در سالهای گذشته در راستای تحقق این شعار با عنوان های دیگر قدم برداشته است و آن را عملیاتی نموده است و شعار ما در سالهای گذشته استفاده حداکثری از ظرفیت ها بوده است که اگر ما بتوانیم از همان ظرفیت ها به صورت حداکثری استفاده نماییم، مانع زدایی عملا انجام میپذیرد. نامگذاری مقام معظم رهبری در سیاست های ما بسیار اثرگذار بوده و دست ما را در سیستم بانکی خصوصا در بانک ملی در رابطه با رفع موانع تولید باز نموده است. به این ترتیب ما می توانیم هم تسهیل و تسریع در فرآیندهای خود انجام داده و هم بوروکراسی های اداری دست و پاگیر را از چرخه خارج کرده و حذف نماییم. مدیرعامل محترم بانک ملی نیز در وبینار نوروزی که داشتند تاکید داشتند که مانع زدایی و پشتیبانی از تولید باید در حد شعار نمانده و جامه عمل به آن پوشانده شود.اولین مورد ما استفاده حداکثری ازظرفیتها در خصوص تحقق این شعار است تا بتوانیم نقشمان را در رونق تولید و افزایش اشتغال ایفا کنیم. ما برای تحقق این شعار 4 کمیته ویژه  تشکیل داده ایم تا بتوانیم به لطف خدا سال خوبی را در راستای فرمایشات رهبری برای مردم عزیز رقم بزنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها