با حضور وزیر نیرو به صورت ویدیو کنفرانسی به بهره‌برداری رسید

آبرسانی به 24روستای استان کرمان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در گفتگو با جام جم آنلاین؛

با تمام توان طرح های آبرسانی در کرمان را ادامه می دهیم

استان کرمان به عنوان پهناورترین استان کشور با متوسط بارندگی سالیانه ١٢٩میلیمتر در زمره مناطق خشک محسوب می شود . کاهش نزولات جوی ، تداوم خشکسالی ، رشد جمعیت و افزایش سطح زیر کشت باغات باعث گردیده حجم ذخیره سفره های آب زیرزمینی کاهش یافته و تداوم این روند موجب افت کمی و کیفی منابع آب و بحرانی شدن بسیاری از دشت ها را در پی داشته باشد .
کد خبر: ۱۳۰۹۷۶۲
به گزارش جام جم آنلاین کرمان؛ علی رشیدی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان ، با اشاره به اینکه سال ١٣٩٩ متوسط بارندگی های استان کرمان ۴۵میلی لیتر بوده که نسبت به سال گذشته اش بیش از ٧۵ درصد کاهش داشته است می گوید: امیدواریم  در ادامه فصل بهار بارندگی های خوبی داشته باشیم که بخشی از مشکلات کم آبی را برطرف کند. 

علی رشیدی درباره عملکرد این شرکت در سال گذشته به بیش از ۴۵ پروژه فعال این شرکت در سطح استان اشاره می کند و می افزاید:نخستین پروژه و اقدام مهم ما در سال گذشته  بحث آبگیری سد قدرونی بود که  با پشتکار و جدیت همکاران من این سد را تکمیل کرده و با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید و در حال حاضر نیز  ما پیگیر اجرای خط انتقال سد به سمت شهر راور هستیم تا آب شرب راور تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان می افزاید: پروژه دیگری که خیلی برای استان کرمان اهمیت دارد  و از سال ١٣٩٠ شروع وچندین  سال طول کشیده  است، آبرسانی  به شهرهای بم و بروات است.طرح آبرسانی به بم و بروات از سال ١٣٩٠ شروع شده است و این سامانه شامل تصفیه خانه به ظرفیت ١۵٠٠ لیتر بر ثانیه،خط انتقال به طول ۵۴ کیلومتر،ایستگاه پمپاژ،چند مخزن ذخیره و اجرای خط است  که در  نهایت آب را به شهرهای  بم و بروات می رساند.

وی تصریح می کند: ما از سال ١٣٩٨ سرعت بسیار خوبی به این پروژه  دادیم ،در حالی که در طی ٨سال گذشته پروژه  با ٢٢٠ میلیارد تومان اعتبار  ۴٧ درصد پیشرفت داشت،اما در طول دو سال گذشته این پیشرفت به ٧۴درصد رسیده است و جمعا از این پروژه ٣٨٠٠متر از خط انتقال و ٢کیلومتر هم خطوط داخلی مخزن باقی مانده است. سال گذشته به تنهایی برای این پروژه ٢١٩ میلیارد تومان اعتبار گرفتیم  و تا کنون بیش از ۴٠٠میلیارد تومان هزینه کرده ایم.

رشیدی می افزاید:تصفیه خانه این پروژه  نیز در حال اجرا است و  بیش از 60درصد پیشرفت فیزیکی دارد. خط آبرسانی نیز با ٩٠ درصد پیشرفت فیزیکی و ایستگاه پمپاژ با بیش از ٨٠ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است تا بتوانیم آب سالم و پایدار را به شهرستان بم برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان همچنین با اشاره به اینکه عملیات اجرایی سد نساء یا سد نرماشیر در سال ١٣٨١شروع  و در سال ١٣٩٠  به بهره برداری رسید می گوید:ظرفیت سد نرماشیر ١۶٨ میلیون متر مکعب بوده ویکی از سدهای پایدار کشور است که آب با کیفیتی دارد.در حال حاضر  هم بیش از ٧۵ درصد ظرفیت این سد پر است و داشتن چنین آبی در شرق استان کویری کرمان می طلبد که هر چه زودتر پروژه های آبرسانی به شهرهای بم و بروات و سایر شهرهای شرقی اجرا شود.
 
وی تصریح می کند:خوشبختانه سال گذشته  کار بسیار مهم و بزرگی که انجام شد این بود که سه شهرستان فهرج،نرماشیر و ریگان را به موافقت نامه آبرسانی شهرهای بم و بروات اضافه کنیم  و در لایحه بودجه سال جاری قراردهیم. 

وی با ابراز امیدواری نسبت به شروع عملیات آبرسانی به این سه شهرستان در سال جاری می گوید: ما به دنبال این هستیم تمام چاه های آب شرب را در شرق استان کرمان از مدار خارج کنیم و تمامی سامانه آب شرب را به سد نرماشیر وصل کنیم که از اهمیت بالایی برخوردار است. 

وی ادامه می دهد:آبرسانی به  شهرستان های جیرفت و عنبرآباد با برآورد اولیه حدود ۴٠٠ میلیارد تومان است ،اما با نرخ تورم پیش بینی می شود بین ٨٠٠ تا ٩٠٠ میلیارد تومان هزینه در بر داشته باشد.خوشبختانه  این پروژه سال گذشته در لایحه بودجه سال جاری قرار گرفت و برای ٢ پروژه بزرگی که آب منطقه ای کرمان انجام داد ردیف اجرایی گرفتیم و امیدواریم با انتخاب پیمانکار از ابتدای سال جاری بتوانیم آبرسانی را انجام دهیم. 

علی رشیدی، همچنین از  پروژه آبرسانی از کرمان به سمت شهرهای شمالی به عنوان یکی دیگر از پروژه های آبرسانی استان نام می برد و می گوید:  ٢٧٣ کیلومتر از این پروژه با اعتبار ١٢٠٠ میلیارد تومان  طی مناقصه منجر به عقد قرارداد شده است و با توجه به وضعیت مالی دولت دنبال این هستیم که برای این پروژه سرمایه گذار بگیریم. 

وی می افزاید:برای ما اهمیت دارد که این پروژه را تا کیلومتر ١٢۶ رفسنجان اجرا کنیم وبا توجه به اینکه خط انتقال  خلیج فارس به سمت یزد در حال اجرا است، این خط را به خط خلیج فارس برسانیم و در صورت نیاز از آب خلیج فارس به عنوان یک آب پشتیبان  استفاده کنیم. 

وی یکی دیگر از اقدامات خیلی مهم  شرکت آب منطقه ای استان در سال گذشته در سطح استان را لایه روبی و رفع تصرف رودخانه ها عنوان می کند و با بیان اینکه با کمک ویژه استاندار و از محل مسئولیت اجتماعی شرکتهای مهمی همچون مس ،گل گهر وشرکت ١١۵ و سایر شرکت های بزرگ لایروبی رودخانه ها را انجام می دهیم می افزاید :نظارت این کار را آب منطقه ای انجام داد و طی آن توانستیم  بیش از ١۵٠ کیلومتر از رودخانه های استان کرمان  را لایه روبی  و نقاط حادثه خیزی که در مناطق سیلابی و خطرناک بودند رادر  اولویت قرار دهیم؛ این کار ادامه دارد و امیدواریم درسایر شهرهای استان نیز این طرح اجرا شود. 

رشیدی، در ادامه بابیان اینکه  سیل سال ١٣٩٠ در محل سد نساء باعث آسیب  سرریز  این سد شده بود می گوید:سال گذشته  از محل ماده ١٧ اعتبارات ستاد مدیریت بحران، ٣٠ میلیارد تومان  اعتبار گرفتیم و اصلاح سرریز سد نرماشیر را به مبلغ ۵٨ میلیارد  تومان مناقصه کردیم؛ اکنون این کار با سرعت و کیفیت خوبی در حال انجام است و امیدوارم ظرف مدت ۴ ماه آینده سرریز سد نساء را طوری تکمیل و اصلاح کنیم که هیچ گونه خطری بدنه سد و پایین دست آن را تهدید نکند.

وی از تلاش های شرکت آب منطقه ای برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم خبر می دهد و با بیان اینکه تمام سعی ما بر این است که به هر شکل و از هر منطقه ای مقدار ی آب به کرمان وارد کنیم می افزاید: ما در یک استان کویری و خشک قرار گرفته ایم  و باید بحث مدیریت مصرف را در اولویت قرار داده و از هدر رفت هر قطره از آب جلوگیری کنیم. 
 
رشیدی اظهار می دارد:ما هر جای استان کرمان احساس کنیم منبع آب پایداری داریم پروانه صادر می کنیم ،امانیاز است کنار آن مدیریت مصرف را جدی بگیریم. 

وی ادامه می دهد  :خوشبختانه یک تخصیص ١٢۶ میلیون متر مکعبی از وزارت نیرو برای صنایع استان گرفته شده و ٢۵ میلیون متر مکعب آب برای ۵ شهر جنوبی گرفته ایم؛ پیگیر هستیم از طریق بخش خصوصی نیاز مبرم استان کرمان را برطرف کنیم که باید ۴٧٠٠ کیلومتر خط انتقال از دریای عمان  به سمت کرمان اجرا شود که امیدواریم سرمایه گذار آن زودتر مشخص شود.
 
رشیدی ، در پایان در پاسخ به سوالی مهمترین چالش حوزه مدیریت اش در سال گذشته را بارش کم باران در فصل زمستان و کمبود اعتبارات عنوان می کند و می افزاید:مهمترین برنامه کاری ما  برای سال جاری نیز تکمیل پروژه آبرسانی به بم و بروات،آبرسانی به ٣شهر شرقی، آبرسانی به جیرفت و عنبرآباد،نصب کنتور هوشمند،لایه روبی و رفع تصرف و اخذ اسناد مالکیت رودخانه ها می باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها