مسئلهای که به نظر میرسد بیشتر متوجه نوع آموزش است؛ حال میخواهد در کتابهای درسی آموزش و پرورش باشد و یا در آموزشگاههای رایج کشور.
ماجرایی که بیش از آنچه به نوع آموزش زبان انگلیسی مربوط باشد، به نحوه تفکر درباره یادگیری و آموزش ارتباط دارد؛ تفکری که افراد را به سمت حفظکردنهای طوطی وار سوق ندهد و به دنبال یادگیری عمیق و فهم مطلب باشد.
«موسسه توسعه علمی فرهنگی پرآموزی» برای حل مشکل زبانآموزان، راه حل قابل تأملی ارائه کرده است.
کیوان نظری عدلی، مدیر عامل «موسسه توسعه علمی فرهنگی پرآموزی» سالها با همین ایده، برای ایجاد تحول در فرآیند یادگیری زبان تلاش کردهاست و از آنجا که در دوره کارشناسیارشد، روانشناسی خوانده است توانسته به مسأله یادگیری با دیدگاه روانشناختی نگاه کند و تکنیکهای رشته تحصیلیاش را در روشهای جدید آموزشی ادغام کند. او از سال ۸۹ با ارائه کتاب ۵۰۴ واژه کاربردی، کار خود را آغاز کرده و پس از آن با همراهی تیمش توانسته گامی در جهت تولید بستههای آموزشی زبان انگلیسی با شیوهای متفاوت بردارد.
او همچنین در سال ۹۰ موسسه توسعه علمیفرهنگی پرآموزی را در دانشگاه علموصنعت تاسیس کرده و در سال ۹۷ توانسته مجوز دانشبنیان را برای این موسسه دریافت کند. گفتنی است محصولات تولید شده در موسسه پرآموزی، سند ثبت نرمافزار وزارت ارشاد و همینطور، تاییدیه شورای عالی انفورماتیک را هم دریافت کرده است.
مدیر عامل موسسه پرآموزی میگوید: «بالاترین لذت در دنیا، یادگیری است که در واقع از آن به عنوان لذت ارشمیدسی یاد میکنند و زمانی اتفاق میافتد که شما در کشف یک ماجرا نقش داشته باشید. برای همین است که بین دانش و خِرَد تفاوت وجود دارد. تا زمانی که فرد نتواند از دانشش استفاده کند و آن را به کار ببندد یعنی آنچه میداند، هنوز تبدیل به خرد نشده است.
نظری عدلی تأکید میکند: «متاسفانه آموزش در کشور ما مانند بسیاری از موارد دیگر تبدیل به کالایی وارداتی شده است. درحالی که در علم روانشناسی به این نکته تأکید میشود که آموزش باید متناسب با فرهنگ و شرایط ذهنی افراد شکل بگیرد. ما با بهخاطر داشتن ظرافتهای زبانی و به کار بستن روشهای خلاقانه، میتوانیم آموزش اثرگذارتری را بر پایه فرهنگ و زبان خودمان ایجاد کرده و فرآیند یادگیری تا حد اشباع که مدینه فاضله آموزش است را رقم بزنیم. »
استفاده از تصاویر برای ثبت ذهنی مفاهیم
وقتی بر اساس فرهنگ و دانش داخلی آموزش را انجام دهیم میتوانیم از خلاقیتها و ابداعاتی برای اثرگذاری و ثبت یک مفهوم در ذهن مخاطب استفاده کنیم که هم یادگیری را شیرین میکند و هم خیلی خوب در یادها میماند.
مثلا برای آموزش کلمه Velvet در بستههای آموزشی پرآموزی از چند تصویر استفاده میشود که یکی از آنها تصویر «مخمل»، گربه معروف خانه مادربزرگه است و این ناخوداگاه در ذهن مخاطب ثبت میشود. تصویرسازی ذهنی از راههای ماندگارکردن یادگیری مفاهیم است.
برای این کار در بستههای آموزش لغت، چند تصویر انتخاب شده که تماشایشان در انتقال لغات به حافظه بلندمدت موثر است.
یادگیری در بازه زمانی استاندارد
مدیرعامل پرآموزی معتقد است: «ما به دنیا آمدهایم تا تجربه کنیم و یاد بگیریم. ولی چرا اصرار داریم همه چیز را در کوتاهترین مدت یاد بگیریم؟ نه آموزش سریع و ناگهانی مثل دورههای فشرده زبان در ذهنها ماندگار میشود و نه طولانیکردن فرآیند یادگیری، همچون اتفاقی که در مدارس رخ میدهد میتواند نقش موثری در تثبیت مفاهیم داشته باشد. ما سعی کردهایم در یک بازه ۵۵ هفتهای که فقط یک روز در هفته به کلاس حضوری یا آنلاین و بقیه را به تمرینهای مستمر اختصاص میدهیم آموزش زبان انگلیسی را پیش ببریم.»
هزینه رقابتی در مقایسه با دورههای دیگر
هزینه کلاسهای زبان اگر به شکل ترمیک باشد در دوره بلندمدت بسیار زیاد است و در حالت فشرده هم، چون قرار است حجم زیادی از مطالب در زمانی بسیار کوتاهی ارائه شود باز هم قابل توجه میشود. اما پرآموزی سعی کرده است تا با هزینهای حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزارتومان برای یک دوره کامل از سطح مبتدی تا پیشرفته، آموزش مبتنی بر روانشناسی یادگیری را به اجرا در آورد.
آموزش لغت به همراه تصاویر
کیوان نظری عدلی درباره نحوه فرآیند یادگیری در پرآموزی میگوید: «آموزش اصطلاحات را با فیلمها تلفیق کردهایم تا بیشتر از هر چیز در ذهن تثبیت شود و کاربردهای آن به وضوح برای افراد جا بیفتد. از این رو نرمافزار جداگانهای برای آموزش اصطلاحات تدارک دیده و به بازار عرضه کردیم.»
فلش کارت و جعبه لایتنر
فلشکارتهایی که در بازار رایج شده اشکال بسیار بزرگی دارد و آن این است که یک طرف، کلمه انگلیسی نوشته شده و طرف دیگر معنای آن قرار دارد. در حالیکه از دیدگاه روانشناختی این دسترسی راحت میتواند جلوی ثبت آن را در حافظه بگیرد. برای همین است که بیشتر زبانآموزان، توانایی خواندن متن را دارند اما وقتی پای صحبت به میان میآید بسیار ضعیف هستند. پرآموزی سعی کرده با طراحی فلشکارتهای متفاوت(چهاروجهی) که عناصر تصویرسازی، ترجمه انگلیسی، تلفظ و جملات نمونه را در کنار هم دارد، درک معنا را از طرق دیگری فراهم کند تا به محض دیدن تصاویر بتوانید جمله سازی و فرآیندهای مکالمه را پیش ببرید.
قواعد دستوری
نظری عدلی میگوید: «متاسفانه در زمینه این که گرامر برای یادگیری زبان ضروری نیست، تبلیغات زیادی شده است. اما من همیشه در کلاسها یک مثال میزنم و از زبانآموزان میخواهم جمله ساده خودرو روشن نمیشود را به انگلیسی بگویند، هم کلمه خودرو (Car) بسیار ساده است و هم کلمه روشن شدن (Start)؛ با این حال بسیاری از افراد در جملهبندی دچار مشکل میشوند زیرا حفظ کردهاند فعلwill برای آینده به کار میرود و نمیتوانند این جمله را با will not بسازند. این به دلیل حفظکردن گرامر است و این که درک درستی از کاربردهای زمانها و افعال ندارند. زبان، نوعی جهانبینی است و نباید با چند فرمول تدریس شود بلکه باید دیدگاه کلی و فلسفی آن به زبانآموز توضیح داده شود؛ به جای آن که صرفا نکاتی برای حفظکردن به زبانآموز ارائه شود.
چالشهای حرکت در مسیر توسعه آموزشی
نظری عدلی میگوید: «نبود حق کپیرایت در ایران به یکی از مشکلات جدی ما تبدیل شده است و باعث شده بسیاری از کسبوکارها سراغ تولید نروند و صرفا به دنبال استفاده از نمونههای خارجی باشند و یا نمونههای موفق داخلی را کپی کنند. در حال حاضر بیشتر موسسات و دانشگاهها در پی استفاده از کتابهای «لانگمن» و «آکسفورد» هستند، درحالی که ما ده سال است با یک تیم جوان، متخصص و خلاق روی تولید کتابها و بستههای آموزشی زبان انگلیسی کار کردهایم. نکته بعدی نبود خودباوری در جامعه ماست که باعث میشود همیشه مصرفکننده باقی بمانیم و در هیچ زمینهای دست به تولید نزنیم.»
مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
فؤاد ایزدی، کارشناس حوزه روابط بینالملل در گفتوگو با «جامجم» تشریح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه عنوان شد