مروری بر سریال‌هایی که به بسته عیدانه تلویزیون شور و حرارت بخشیدند

آنتن نوروزی در تسخیر دنباله‌سازان

آنتن نوروزی سیما امسال بیش از همیشه با دنباله‌ها رونق گرفته بود. اگر زمانی تعداد سریال‌هایی که فصل دوم و سوم آنها در تلویزیون ساخته می‌شد به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسید، حالا در این سال‌های اخیر روند تولید فصول دوم و سوم سریال‌هایی که با اقبال مخاطبان روبه‌رو می‌شوند، رونق جدی گرفته‌ است.
کد خبر: ۱۳۰۹۱۱۷
این در حالی است که امسال دو مورد از سریال‌های نوروزی سیما، دنباله‌هایی بر فصول قبلی بودند که به دلیل استقبال مخاطبان در باکس نوروزی سیما قرار گرفته‌اند. فصل سوم «نون.خ» در شبکه یک سیما و فصل دوم «گاندو» در شبکه سه سیما، دو سریالی بودند که در این ایام روی آنتن رفتند و بیش از مجموعه‌های دیگر مورد توجه قرار گرفتند؛ هر چند سریال‌های «هم‌بازی» شبکه دو و «نوروز رنگی» شبکه پنج نیز به نوبه خود به آنتن تلویزیون حال و هوایی تازه بخشیدند.

نون.خ ۳
خلاصه داستان: «نون.خ» روایت مردم یکی از روستاهای کردنشین کشورمان است که هر بار درگیر اتفاقاتی تازه می‌شوند. شخصیت محوری این سریال نورالدین خانزاده با بازی سعید آقاخانی است. قصه فصل سوم این سریال در دوران کرونا روایت می‌شود و درباره پیداشدن یک معدن طلا در روستاست. ماجرایی که تلاقی آن با واریز اشتباهی یک مبلغ میلیاردی به حساب نورالدین خانزاده و علنی شدن این موضوع در روستا و همچنین ازدواج اجباری او، پیچیده‌تر هم می‌شود.
اعتماد کردن به ستاره‌های گمنام
مهم‌ترین نکته درباره نون.خ و بزرگ‌ترین وجه تمایز این سریال که برای همه جالب توجه بود، درخشیدن این سریال در غیاب ستاره‌های سرشناس سینما و تلویزیون بود. در شرایطی که عموم سریال‌هایی که با استقبال روبه‌رو می‌شوند و کار به ساخت فصل دوم و سوم آنها می‌رسد، حداقل چند بازیگر نام آشنا دارند، اما سعید آقاخانی، علی صادقی، شقایق دهقان و سیدعلی صالحی تنها بازیگران شناخته شده فصل سوم این سریال هستند که اتفاقا همین بازیگران شناخته شده نیز در زمره ستارگان سینما و تلویزیون دسته‌بندی نمی‌شوند اما با پذیرفتن نقش‌های اصلی در فصول مختلف این سریال توانستند به خوبی بدرخشند. در واقع بسیاری از بازیگران نقش‌های اصلی این سریال، بازیگران نقش‌های فرعی سریال‌های دیگر هستند که در این سریال به آنها اعتماد شده و اتفاقا به خوبی نیز از پس نقش‌هایی که به آنها سپرده شده، برآمدند. در کنار نون.خ ظرفیتی تازه برای برخی از بازیگران بومی و البته تئاتری شد تا به وسیله آنتن تلویزیون توانایی‌های خود را در عرصه تصویر بیش از پیش به رخ بکشند و تبدیل به ستاره‌هایی تازه در عرصه هنر تصویر شوند. سیروس میمنت، کاظم نوربخش، هدیه بازوند، پاشا جمالی، ندا قاسمی و صهبا شرافتی شماری از بازیگرانی هستند که با این سریال بیش از گذشته به شهرت رسیدند.
در اهمیت هنر قصه‌گویی
بزرگ‌ترین نقطه قوت نون.خ را که اتفاقا باعث ایجاد موفقیت‌های دیگری همچون معرفی ستاره‌های تازه به عرصه تلویزیون شده‌است، باید فیلمنامه آن دانست. فیلمنامه امیر وفایی برای نون.خ و قصه پر از تعلیق و حادثه این سریال باعث شده مخاطب تلویزیون در طول شب‌های نوروز بیش از همه سریال‌های در حال پخش نسبت به نون.خ روی خوش نشان دهد آنچنان که براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، این سریال رتبه‌اول پربیننده‌ترین سریال نوروز ۱۴۰۰ را در هفته‌اول به خود اختصاص داد.
نون.خ ریتم خوبی دارد و توزیع داستان در قسمت‌های مختلف به خوبی صورت گرفته‌است به شکلی که هر قسمت از سریال پر است از حادثه و خرده قصه‌هایی که در کنار هم، علاوه بر پیش‌بردن داستان اصلی، شناخت مخاطب را از زندگی تک‌تک شخصیت‌های اصلی قصه، بیشتر می‌کند.  همین نگاه نظام‌مند و اصولی هم هست که باعث شده تا ریتم سریال در تمامی قسمت‌ها حفظ شود و بار کمدی کار نیز در سراسر سریال جریان داشته باشد و صرفا بر دوش یک نفر یا متمرکز در چند قسمت خاص نباشد.
از شوخی با بورس تا توریست‌های چینی!
نون.خ اما در فصل سوم یک سری اتفاقات ویژه و جالب توجه هم داشت. تاثیر کرونا در مسیر قصه این فصل را باید به عنوان اولین این موارد برشمرد. اشاره‌های مختلف شخصیت‌های سریال به مواردی که باید در ارتباط با بیماری کرونا به آن توجه کرد باعث شد تا این سریال علاوه بر جنبه سرگرم‌کننده، آموزنده هم باشد. نکته دیگر شوخی‌های سریال با برخی اتفاقات و موضوعات روز بود. شوخی با موضوع سرمایه‌گذاری در بورس یکی از این موارد بود که اتفاقا بازتاب بسیاری هم در فضای مجازی پیدا کرد. همچنین گره زدن قصه سریال به صنعت گردشگری و حضور چند توریست چینی در این سریال که به قصد دیدن اماکن تاریخی به این منطقه سفر کرده‌اند، باب شوخی‌های جالبی را با سایر فرهنگ‌ها و مردمان در این سریال باز کرده‌است.

هم‌بازی
خلاصه داستان: روایتی از زندگی و روابط اجتماعی چندین جوان که با موضوعاتی همچون ازدواج و اشتغال و کارآفرینی گره می‌خورد.
رویکرد نوروزی متفاوت شبکه ۲
شبکه دو از سال ۹۸ نشان داد که تصمیم گرفته تا باکس نوروزی خود را به سریال‌هایی با رویکرد اجتماعی اختصاص دهد. بعد از «بر سر دو راهی» بهرنگ توفیقی که در عید ۹۸ به روی آنتن رفت و رویکردی اجتماعی داشت، «کامیون» مسعود اطیابی نیز با وجود رگه‌های طنزش به نوعی یک اثر در حوزه موضوعات اجتماعی به شمار می‌آمد و امسال نیز شبکه دو با هم‌بازی به استقبال مخاطبان نوروزی خود رفت. سریال هم‌بازی به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه‌کنندگی نوید محمودی به اشتغال و ازدواج جوان‌ها در بستر کارآفرینی یک افغانستانی می‌پردازد.
حمایت از تولید و کارآفرینی، در سالی با همین نام
در سالی که به نام «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده‌است، شبکه دو سیما سعی کرد تا با سریال نوروزی خود به حمایت از مساله مهم تولید و کارآفرینی بپردازد. در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور هر روز پیچیده‌تر از قبل می‌شود، هستند گروهی از جوانان و علاقه‌مندان که با ایده و طراحی جالب و خلاقانه‌ای که در ذهن خود دارند، کسب و کاری حلال برای خود و دیگران راه می‌اندازند.
قصه اصلی سریال هم‌بازی نیز درباره همین موضوع است. لیلا دختری موفق است که در حوزه کارآفرینی به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کرده‌است و البته از افغانستانی‌تبارها هم به شمار می‌رود که در ادامه قصه مخاطبان علاوه بر زندگی کاری او شاهد زندگی شخصی‌اش نیز بودند.

گاندو ۲
خلاصه داستان: فصل دوم «گاندو» ادامه‌ای بر تلاش‌های نیروهای امنیتی ایرانی برای مقابله با جریان نفوذ است. این بار شاهد تقلای سرویس جاسوسی انگلیس برای ضربه زدن به ایران و مقابله نیروهای داخلی با این توطئه هستیم. قصه از دستگیری روح‌ا... زم ادمین کانال آمدنیوز آغاز می‌شود و به نفوذ در تیم مذاکرات هسته‌ای برجام می‌رسد.
اقبال مخاطبان به ژانر جاسوسی
در این یکی دو سال اخیر، تلویزیون توانست با نمایش چند سریال در ژانر امنیتی و جاسوسی نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. از «خانه امن» گرفته که در زمان پخش عنوان پربیننده‌ترین سریال آن روزها را به دست آورد تا «دادستان» مسعود ده‌نمکی که آن نیز به نوبه خود در جذب مخاطبان تا حدودی موفق بود و
«گاندو ۲» نیز تا اینجای کار به واسطه ژانر مهیجی که بر روی آن دست گذاشته، با اقبال مخاطبان روبه‌رو شده‌است.
این یک واقعیت غیرقابل انکار است که بسیاری از مخاطبان تشنه دیدن سریال‌هایی جذاب با رویکرهای جاسوسی و امنیتی هستند و این مزیتی است که تلویزیون با درک درست آن در یک سال اخیر توانسته نگاه بسیاری از مخاطبان سخت‌پسند این روزهای آثار نمایشی را به سوی خود بگرداند.
و حالا یک قهرمان واقعی!
گاندو۲ قصه‌ای قهرمان‌محور دارد؛ قهرمان‌هایی جوان که به عنوان نیروهای اطلاعاتی و امنیتی از هوش و پشتکار بالایی برخوردار هستند. شخصیت اصلی این قصه کاراکتر «محمد» با بازی وحید رهبانی است اما چند جوان دیگر نیز به عنوان نیروهای «محمد» در این داستان حضور دارند که او را در حل و فصل پرونده‌های امنیتی کمک می‌کنند. بازی خوب وحید رهبانی در نقش یک نیروی امنیتی توانسته تصویر او را در این نقش در ذهن مخاطبان تثبیت کند و او را تبدیل به نمادی از نیروهای امنیتی ایران کند؛ قهرمانی که اقبال مخاطبان به او در فضای مجازی نشان می‌دهد تا چه اندازه برای مخاطبان باورپذیر از آب درآمده ‌است.
نقطه قوتی که تبدیل به نقطه ضعف شد!
فصل دوم سریال گاندو در کنار نقاط مثبتی که داشت اما یک ضعف جدی و اساسی نیز داشت؛ اول این‌که به نظر می‌رسد زمان پخش این سریال نوروزی شبکه سه مناسب نبود، باکسی که معمولا به پخش آثار کمدی و سرگرم‌کننده اختصاص داشت. اما نکته مهم‌تر این که این سریال در فصل دوم تلاش دارد تا به پرونده‌های مختلفی سَرک بکشد و این بار به جای یک موضوع مشخص به چند موضوع و کیس بپردازد. هر چند که نمایش اقتدار نیروهای امنیتی و نظامی ایران در حوزه‌های مختلف ارزشمند است اما باید این واقعیت را پذیرفت که مثلا نمایش توقیف نفتکش انگلیسی در کلیت قصه سریال و پیشبرد آن هیچ تاثیری نداشت و در عمل جزو زوائد داستانی این فصل به شمار می‌آمد. گویا که سازندگان آن را پیش از ساخت سریال آماده کرده‌باشند و
به نوعی آن را به قصه اصلی متصل کنند.
حرکت روی لبه تیز حواشی
«گاندو۲» نقاط قوت بسیاری نسبت به فصل‌اول دارد که بدون شک مهم‌ترین آن بالاتر رفتن کیفیت کارگردانی و همچنین قوت صحنه‌های اکشن و حادثه‌ای سریال است اما وجه اشتراک دو فصل این سریال را باید حرکت روی لبه تیز حواشی دانست؛ با این تفاوت که این بار شدت درگیر شدن گاندو با حاشیه بیشتر از قبل بود. برخی به طرفداری از سریال آن را بیان‌کننده نقدهای مردم دانستند و برخی به انتقاد از محتوای سریال، مباحث مطرح شده در آن را عاملی برای تضعیف مشارکت مردم در انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز پیش‌رو دانستند.

نوروز رنگی
خلاصه داستان: نوروز رنگی داستان روزهای پایانی اسفند ماه یکی از سال‌های دهه ۶۰ را روایت می‌کند که در عین طنز و سرگرمی، به سنت‌ها و آداب ایرانی در شهر مشهد مقدس نیز می‌پردازد.
نوروزهای خاص دهه ۶۰
دهه ۶۰ خورشیدی، قطعا یکی از مهم‌ترین و خاص‌ترین دوران زندگی ایرانیان بوده‌است. شرایط خاص اجتماعی حاکم بر جامعه ایرانی که از یک سو به تازگی انقلاب اسلامی را پشت سرگذاشته و از سوی دیگر درگیر جنگ تحمیلی با رژیم بعث بوده، شرایطی منحصر به فرد را برای جامعه آن روز رقم زده بود.
علی مسعودی یا همان علی مشهدی که بسیاری از مخاطبان در این چند سال اخیر علاوه بر نویسندگی از هنر بازیگری او نیز لذت برده‌اند، با دست گذاشتن بر آن دوره خاص سعی کرده تا روایتی طنز و سرگرم‌کننده از زندگی مردمان شهرش، مشهد، را به تصویر بکشد؛ روایتی متفاوت از آخرین روزهای سال ۱۳۶۶ در حاشیه شهر مشهد و تلاش چند جوان مشهدی برای کسب درآمد در روزهای عید که البته هر بار با مشکلی تازه روبه‌رو می‌شوند.
خاطره‌بازی ایرانی
ما ایرانی‌ها اساسا پیوند عجیب و غریبی به خاطرات‌مان داریم. خاطره‌بازی یکی از محبوب‌ترین کارها برای ایرانیان است و عموم ما از مرور خاطرات شیرین و حتی گاهی تلخ گذشته، لذت می‌بریم. «نوروز رنگی» با پیوند اتفاقات سریال با یک‌سری از اتفاقات خاص اجتماعی در دهه ۶۰ مثل ورود اولین تلویزیون‌های رنگی به خانه‌ها، شرایط خاص روزهای دفاع مقدس، صمیمیت حاکم بر مناسبات اجتماعی به‌ویژه در محلات و همسایه‌ها، صحنه‌هایی خاطره‌انگیز را برای مخاطبانش رقم زد؛ صحنه‌هایی از نوروزهای رنگی آن سال‌ها که هنوز نه خبری از کرونا بود و نه خبری از تنهایی و انزوای ناشی از گسترش شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های هوشمند؛ نوروزهایی که به معنی واقعی کلمه «نوروز» بودند.
 
منبع: حسین مبارکی / ضمیمه قاب کوچک روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها