محققان دانشگاه آکسفورد که پیش از این ساخت واکسن کرونا را در دستور کار خود قرار داده بودند اینک  روش جدیدی را برای استفاده از واکسن کرونا پیشنهاد کرده اند که در صورت تایید نهایی می تواند در مقیاس بسیار گسترده ای مورد استقبال مردم جهان قرارب یگیرد.
کد خبر: ۱۳۰۹۰۸۱

به گزارش جام جم آنلاین ،  واکسن آکسفورد در میان انواع واکسن هایی که در جهان برای مقابله با کرونا ساخته شد پر بحث ترین و مشکل ساز ترین واکسن بود و با وجود گذشت ماه ها هنوز ایرادات مربوط به این واکسن رفع نشده است.

 مدت زمان زیادی طول کشید تا این واکسن به مرحله تایید نهایی برسد و  و بعد از آن در رابطه با میزان اثرگذاری آن بحث و جدل هایی به وجود آمد.  بسیاری از کشورها همچون فرانسه و آلمان آن را برای افراد بالای ۶۵ سال مناسب ندانستند و از سوی دیگر اخبار متعددی در رابطه با آمبولی ریه و ایجاد لخته خون در بدن پس از تزریق این واکسن به گوش می رسید.

کار به جایی رسید که چند کشور  تزریق این واکسن را تعلیق کردند.

در حالیکه ماهیت این واکسن همچنان زیر سوال میرود و  محققان زیادی در رابطه با اثرگذاری آن هنوز تردید دارند  مسئولان دانشگاه آکسفورد یک نظریه در رابطه با این واکسن را مطرح کردند که مربوط می شود به نحوه استفاده از آن.

 براساس گزارش دیلی میل واکسن کرونای آکسفورد می تواند به شکل دیگری غیر از تزریق مورد استفاده قرار بگیرد و آن هم استفاده از محتوای آن به شکل اسپری بینی است.

محققان دانشگاه آکسفورد ادعا می کنند مایع واکسن آکسفورد اگر  به جای تزریق به عنوان اسپری مورد استفاده قرار بگیرد تاثیر بیشتری دارد.

بر اساس این تحقیقات  نوع اسپری واکسن آکسفورد، سلولهای ایمنی در ریه، گلو و بینی را  بهتر مورد هدف قرار  و آنها را مورد پوشش قرار می‌دهد  به همین جهت نسبت به تزریق تاثیر بیشتری از خود بر جای می گذارد.

 شرکت آسترازنکا که واکسن آکسفورد را تولید می‌کند برای آزمایش اولیه از سی بزرگسال استفاده کرد به این ترتیب که واکسن کرونا را به جای تزریق به بینی آنها اسپری کرد.

 تولید انبوه اسپری واکسن  آکسفورد بسیار طولانی است چرا که فقط چهار ماه طول میکشد تا  تاثیرات اسپری بینی واکسن آکسفورد بر روی این ۳۰ بزرگسال مشخص شود.  بعد از آن نوبت به سایر آزمایشات بالینی می رسد.

 در ادامه این مراحل هزاران نفر دیگر مورد آزمایش این اسپری واکسن قرار خواهد گرفت.

 در صورتی که کلیه مراحل مربوط به آزمایش اسپری بینی  آکسفورد موفقیت آمیز باشد برای بسیاری از مردمان جهان که ترس از سوزن و تزریق واکسن دارند خبر بسیار خوبی خواهد بود.

 آکسفورد  یکی از پر بحث ترین واکسن های کرونای دنیا را ساخته است.  از همان ابتدا با مشکلات بسیار زیادی روبرو بود  و هم اکنون تزریق آن در بسیاری از کشورهای جهان به مرحله تعلیق درآمده است چرا که باعث ایجاد لخته خون و آمبولی ریه می شود.

 واکسن ساخت دانشگاه آکسفورد را شرکت عظیم داروسازی آسترازنکا تولید میکند.  با وجود عوارض متعددی که برای این واکسن عنوان می‌شود هم اکنون به بسیاری از کشورهای جهان صادر شده است.

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها