هم‌زمان با هفته درختکاری و در آستانه روز ۲۲ اسفند روز بزرگداشت شهدا

آییـن غـرس نهـال با نـام و یـاد شهـدا در سمنان برگزار شد

مستند خام فروشی پاسخی به دغدغه های نظام در واکنش به موضوع اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۱۳۰۶۸۰۱

به گزارش جام جم آنلاین سمنان، تصویربرداری از این دو مستند که بخاطر کرونا مقداری با تاخیر مواجه شده است که در آینده نزدیک در سمنان به پایان می رسد. 

محمد اسکندر زاده کارشناس ارشد ادبیات دراماتیک، تهیه کننده و کارگردان مستند خام فروشی می گوید: این مستند در خصوص کلیه فروش مواد معدنی است که به صورت خام به شهرستان های دیگر یا به خارج از کشور صادر می شود. جلوگیری از خام فروشی یکی از اولویت های استاندار سمنان و مدیر کل سازمان صنایع در سال جاری است این طرح که سه ماه پیش در تهران تصویب شد به طور متمرکز ساخته می شود، بودجه اش از تهران می آید و تقریبا کار پژوهشی اش در آخرین مراحل است.

وی با بیان اینکه کار تصویر برداری این پروژه هم اکنون به خاطر کرونا مقداری به تعویق افتاده است گفت: اصل این پروژه ملی است و رایزنی هایی با وزرا از جمله گفتگو با وزیر صنعت و معدن در این  فیلم در دستور کار است.

تهیه کننده و کارگردان مستند خام فروشی گفت: موضوع متمرکز فیلم راجع به معادن استان سمنان است که کل معادن استان  از شاهرود تا گرمسار را در بر می گیرد.

خام فروشی یکی از دغدغه های مهم کشور است

وی درمورد دغدغه اش در خصوص ساخت این مستند می گوید: یکی از شاخصه های اصلی استان سمنان نمک است که در خصوص آن چیزی جایی گفته نمی شود و هیچ استفاده و بهره برداری هم از آن نمی شود علیرغم اینکه در جهان از نمک استفاده های گوناگون می شود چند سال پیش مستندی در این خصوص ساختم که بازتاب های خیلی خوبی داشت و در چند جشنواره معتبر جایزه گرفت. بعد از مستند نمک سراغ عامل بعدی یعنی گچ  استان سمنان آمدم در تحقیقاتی که برای گچ داشتم به این نتیجه رسیدم که در خصوص یک موضوع کلی تر که فراتر از دغدغه استانی است یعنی همان خام فروشی کار کنم.

*حمایت در ادارات ما در حد شعار باقی مانده است
اسکندرزاده گفت: خیلی از فیلم ساز ها تصور می کنند مستند سازها ساختن مستند را به عنوان تجربه ای برای ورود به فیلم داستانی می سازند اما برای من برعکس اتفاق افتاد من با فیلم داستانی شروع کردم از ابتدا فیلم داستانی و سریال ساختم سپس سراغ مستند آمدم برای اینکه احساس می کنم در حال حاضر مستند می تواند مخاطب بیشتری داشته باشد و جامعه نیاز بیشتری به آن دارد. مستند همانطور که می تواند دغدغه مند باشد نیاز به حمایت بیشتری هم دارد یک فیلم داستانی را می توان بدون حمایت کسی کار کرد ولی مستند از آنجا که  با اجتماع، صنعت و جاهای مختلف تعامل دارد حتما باید حمایت شود هرچند که متاسفانه در ادارات ما حمایت در حد شعار باقی مانده است و علیرغم آنکه مقامات بالاتر حمایت می کنند ولی در مراحل پایین تر کارها به مشکل برمی خورد.

مستند "آشفته سران" سریال "بین راه" و فیلم "عروسی مردگان" از جمله دیگر کارهای این هنرمند است.
 
روح الله فخرو کارشناسی ارشد هنرهای نمایشی دانشگاه هنرو معماری تهران، تهیه کننده و کارگردان مستند "مراد" می گوید: این یک مستند اجتماعی است و موضوع آن در خصوص پسری است که از کودکی از مادرش که مشکل حرکتی داشته است نگهداری می کند و در طول زندگی خود با مواردی روبرو می شود که شبیه معجزه است.

مراد دوست محمدیان که هم اکنون یکی از مدیران موفق استان سمنان است از 9 سالگی به تنهایی از مادرش که دچار قطع نخاع شده است نگهداری می کند و اتفاقاتی که در زندگی اش رخ می دهد از دعای خیر مادرش است. ارتباط بین این مادر و پسر یک اتفاق خاص و صمیمی است و علیرغم اینکه شرایط کار پسر سخت است ولی او لحظه به لحظه هوای مادرش را دارد و هرجایی برود او را همراه خودش می برد.

هدف این مستند آن است که این ارتباط خاص و عاطفی بین این دو نفر را به تصویر بکشد وبا توجه به اینکه در حال حاضر آدمهایی از این قبیل بسیار کم هستند به گونه ای  برای نسل جوان الگو سازی کند.

تهیه کننده و کارگردان  مستند "مراد" می گوید: این مستند در سیمای مرکز سمنان ساخته می شود و معاونت سیمای مرکز استانها به طور متمرکز این مستند را به مرکز سمنان سفارش داده است که در حال حاضر در مرحله فیلمبرداری است و احتمالا تا پایان سال به سرانجام می رسد وممکن است بخاطر کرونا تا بهار سال آینده طول بکشد چون هدف ما این است که چند فصل را در این مستند نشان دهیم.

مستند"بابا آب داد" "شیخ محمد" و "ما 30 نفر بودیم" در حوزه داستانی "تله فیلم عقیق" " تله فیلم سفر" و سریال "قطعه گمشده" از دیگر آثار این هنرمند است که در جشنواره های گوناگون برگزیده شده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها