بازار روغن و گوشت شب عید کرمانشاه زیر ذره‌بین تعزیرات
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه:

بازار روغن و گوشت شب عید کرمانشاه زیر ذره‌بین تعزیرات

زعفران محصولی جایگزین کشت غیراصولی برنج در استان کرمانشاه

کشت طلای سرخ در شهرستان جوانرود

با توجه به روی آوردن برخی کشاورزان به کشت بی رویه برنج که چندسالیست در استان رواج پیدا کرده است خطر از دست رفتن منابع زیر زمینی دشت های کرمانشاه را تهدید می کند. لذا توصیه کارشناسان و متخصصین در امر کشاورزی جایگزین کردن محصولی است که نه تنها در کشت آب زیادی لازم ندارد بلکه می تواند سود بسیار خوبی دارد برای کشاورزان داشته باشد. زعفران محصولی است که کرمانشاه را می تواند به یکی از خواستگاه های ماندگار کشت این طلای ناب در دنیا معرفی کند.
کد خبر: ۱۳۰۶۴۰۷

ساحل نادری- کرمانشاه،

زعفران به عنوان یک چاشنی اصیل ایرانی همواره برای هر ایرانی از قدیم الایام نامی آشناست.

کارشناس مسئول روابط عمومی جهادکشاورزی شهرستان جوانرود اظهار کرد:
در حال حاضر این محصول به عنوان یک محصول درآمدزا و دارای شرایط ایده ال  از نظر تولید و کشت در استان کرمانشاه و شهرستان جوانرود بسیار  مورد توجه است و متقاضیان فراوانی هم دارد.

پویا بازرگان افزود: زعفران  محصولی است  که کشت آن همواره در استان خراسان و چندنقطه دیگر کشور مشاهده می گردد، چندسالیست با کمک و  توجه محققان و همت کارشناسان جهادکشاورزی در استان کرمانشاه و شهرستان جوانرود نیز کشت می گردد و از عیار بسیار بالایی برخوردار است.


کارشناس روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان جوانرود همچنین یاد آور شد:این محصول که مناسب آب و هوای استان کرمانشاه و شهرستان جوانرود است، به عملیات آماده سازی چندانی نیاز ندارد. برای کشت این محصول  شخم و دیسک زمین  و کود حیوانی پوسیده شده را به زمین اضافه میکنند.


وی در خصوص زمان کشت زعفران گفت شهریور ماه تا اوایل مهرماه زمانی است که پیاز زعفران کاشته می شود و نیاز به ۲ بار آبیاری دارد.


مهندس پویا بازرگان گفت :بعد از کشت و آبیاری به فاصله چند روز می توان اولین برداشت محصول را انجام داد. با توجه به اینکه زعفران محصولی ۷ ساله است، پس تا ۷ سال میتوان برداشت انجام داد. البته پیک برداشت سالهای سوم تا پنجم است.


کارشناس روابط عمومی جهادکشاورزی شهرستان جوانرود گفت: در راستای ترویج و تشویق کشاورزان  به کشت زعفران و افزایش اشتغالزایی در روستاها، به کشاورزان متقاضی کشت این محصول، کمک بلاعوض دولتی جهت تامین نیمی از پیاز زعفران تعلق می گیرد.


مهندس پویا بازرگان خاطر نشان کرد: کشت هر هکتار زعفران  به حدود ۴ تن پیاز نیاز دارد  که با این اقدام  ۲ تن آن  "نصف پیاز مورد نیاز"  توسط دولت تامین و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی افزود: گفتنی است  به همت مدیر، مسئولین و کارشناسان شهرستان جوانرود  تا کنون ۲۳ تن پیاز زعفران تامین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته  است.


همچنین این  محصول  سطحی در حدود  ۱۷ هکتار  از اراضی شهرستان جوانرود جهت ۴۰ نفر متقاضی کشت را در بر گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها