روایت ریحانه‌ ها
یادبودی برای چند نفر از زنان و دخترانی که در حین انجام کار و وظیفه جان خود را از دست دادند و نام‌شان جاودانه شد

روایت ریحانه‌ ها

راهکارهایی برای جلوگیری از دزدی خانه قبل و بعد از چنین اتفاقی چه کارهایی باید انجام داد؟

خانه امن

معلوم است که غریبه‌ای وارد خانه شده؛ گاهی همه خانه به‌هم‌ریخته و هیچ‌چیز سر جایش نیست و گاهی برخی نشانه‌ها، خبر از ورود فردی غریبه به خانه می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۰۴۳۷۸

این صحنه ناخوشایندی است که ممکن است بعد از برگشت به خانه با آن روبه‌رو شویم و خیلی زود احتمال دزدی بدهیم و با خالی دیدن جای طلاها و اشیای ارزشمندمان، شک‌مان به یقین تبدیل شود. اما برای کم کردن احتمال مواجه‌شدن با چنین اتفاقی، چه فکرهایی کرده‌ایم؟ چقدر به ایجاد امنیت خانه در برابر دزدی اهمیت می‌دهیم؟ اصلا می‌دانیم که در چنین مواقعی بهترین تصمیم چیست و باید چه کار کنیم؟ این گزارش مروری خلاصه بر پیشگیری‌های قبل از دزدی از خانه و کم‌کردن پیامدهای بعد از وقوع چنین اتفاقی است.

به دزد بفرما نزنید!

آمار پلیس نشان می‌دهد که بعضی از دزدی‌ها، از سخت‌ترین حفاظ‌ها و محکم‌ترین درها بوده است؛ یعنی ممکن است که در مقابل چنین تدابیری، باز هم دزدی رخ بدهد اما واقعیت این است که سخت‌تر‌کردن کار دزد و ایجاد موانع متعدد برای رسیدن به هدفش، تنها کاری است که ما می‌توانیم برای جلوگیری از این اتفاق انجام بدهیم و بعد از آن باید همه‌چیز را به خدا بسپاریم.

در این بین، انجام و یا عدم‌انجام برخی از اقدامات، نوعی بفرما زدن و راه‌نشان‌دادن به دزدان محسوب می‌شود. اولین و ابتدایی‌ترین‌اش این است که به هر فرد غریبه‌ای اعتماد نکنیم و افراد ناشناس را در محوطه ساختمان و خانه‌مان راه ندهیم؛ حالا این فرد می‌تواند تعمیرکار باشد، پیک باشد، همسایه باشد و یا هر فرد غریبه دیگری که تحت هر عنوانی می‌تواند وارد خانه شود و ما هیچ شناختی از او نداریم.

پس با دستان خودمان راه را به دزدان نشان ندهیم که آنها در هر شکل و شمایلی می‌توانند وارد خانه شما شوند و بعد از آن به دنبال فرصت بنشینند.

ضمن این‌که از وسایل باارزشی که در خانه دارید برای کسی تعریف نکنید و طوری سفر کنید که افراد غریبه متوجه زمان رفت‌وآمد شما نشوند که در غیر این صورت، بعید نیست که با حرف‌های شما، خودتان وسوسه دزدی را در سر دزدان انداخته باشید.

دزد برای همسایه نیست

این فکر که حالا چند دقیقه که چیزی نیست و حالا مگر چند‌روز قرار است خانه نباشیم را از سرتان بیرون کنید. دزدی همیشه برای خانه همسایه نیست و گاهی به خودمان می‌آییم و می‌بینیم گرفتارش شده‌ایم. از لحظه‌ها و روزها به راحتی نگذرید و حتی اگر برای چند دقیقه هم از خانه خارج می‌شوید در را قفل‌کنید و کرکره را بکشید.

فراموش نکنید معمولا دزدها منتظر همین فرصت‌های به چشم ما بی‌اهمیت هستند. ضمن این‌که از گم شدن دسته کلیدتان به سادگی نگذرید و فکر نکنید مگر چه کسی می‌داند این کلید کدام خانه است؟ به محض گم شدن دسته کلید، فوری تمام قفل‌های خانه را عوض کنید. خلاصه این‌که فکر نکنید دزدی خیلی از ما و خانه ما دور است. پس همه جوانب را در نظر بگیرید و در تربیت فرزندتان هم اعتماد نکردن به غریبه‌ها و باز نکردن در خانه روی هرکسی را آموزش دهید.

مواظب مالت باش

در قدم بعدی، اموال باارزش‌تان را در جایی مطمئن نگهداری کنید تا در صورت وقوع دزدی از خانه، نگرانی‌تان کمتر باشد.

اشیای ارزشمند و قیمتی‌تان را در جایی نگذارید که اولین انتخاب دزدها برای گشتن باشد؛ ضمن این‌که انتخاب گاوصندوقی محکم و بزرگ می‌تواند کمی خیال شما را بابت دزدان ناخوانده راحت‌کند که به این راحتی‌ها نمی‌توانند به طلاها و پول‌ها دسترسی پیدا کنند اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید ایمنی خانه‌تان را بالا ببرید، بهتر است وسایل گرانقیمت‌تان را در خانه نگهداری نکنید و آن را به جایی ایمن، مثلا صندوق‌های نگهداری بانک‌ها بسپارید.

در چنین شرایطی، اگر خدای نکرده دزدی هم وارد خانه‌تان شود، با دست پر از خانه بیرون نمی‌رود و حسرتی بر دل‌تان نمی‌ماند. برای محافظت از اشیای ارزشمند اما بزرگ هم باید فکری به حال در و پنجره خانه کنید تا هرچه می‌توانید راه را برای ورود و خروج دزدان سخت کنید.

بعد از دزدی چه کنیم؟

طبیعتا و مثل هر اتفاق ناخوشایند دیگری، اول باید بتوانیم خونسردی‌مان را حفظ‌کنیم تا بهترین تصمیم را بگیریم. بهترین تصمیم در چنین مواقعی تماس با پلیس ۱۱۰ است.

ضمن این‌که حواس‌تان باشد تا آمدن پلیس دست به چیزی نزنید تا بتواند آثار جرم را پیدا کند. بعد از آن هم همه‌چیز را به پلیس بسپارید و البته یادتان باشد مراحل پیگیری سرقت توسط پلیس را برای کسی تعریف نکنید که ممکن است سارقان در حوالی شما باشند و این روند تحقیقات به گوش‌شان برسد.

ایمنی را دریاب

کارشناسان انتظامی می‌گویند خودتان را جای دزد تصور کنید؛ درباره ضعف‌های خانه خودتان به کجاها اندیشیدید؟ برای ورود بدون کلید به خانه‌تان به چه راه‌ها و نتیجه‌هایی رسیدید؟ دقیقا همان‌ها را مسدود کنید. اگر دری شکسته است، اگر قفلی خراب است، اگر راه فراری وجود دارد و هر اما و اگر دیگری که راه چاره‌ای برای دزدان محسوب می‌شود را ایمن کنید.

سختگیرانه عمل کنید و قفل‌های قبلی خانه را عوض کنید و کلیدش را در دسترس هرکسی قرار ندهید.

برای حیاط‌های بزرگ و خانه‌های ویلایی، از سگ‌های نگهبان استفاده کنید. دستگیره‌های خانه را رنگ کنید تا اثر انگشت غریبه‌ها روی آن باقی بماند.

حواس‌تان باشد که در خانه به گونه‌ای تنظیم شده باشد که لولای آن در داخل خانه باشد، چون قرار گرفتن لولای در، در بیرون از خانه به وارد شدن دزدان کمک زیادی می‌کند. درهای پوسیده و ضعیف را عوض کنید؛ درهایی که اگر خودتان یک روز بدون کلید مانده باشید، با چند فشار و با کمک پیچ‌گوشتی می‌توانید آن را باز کنید. در انتخاب جنس شیشه‌های خانه‌تان دقت کنید تا شکستن آنها، راهی برای ورود دزدها به خانه نباشد. روی در ورودی منزل‌تان چشمی و زنجیر نصب کنید و تا جایی که می‌توانید راه‌های به زور وارد خانه شدن را ببندید تا خدای ناکرده در برابر اتفاق ناخوشایندی مثل دزدی، جای حسرت و ای کاش برایتان نمانده باشد.

بزنم یا نه؟

احتمالا برایتان عجیب باشد اما متخصصان حقوقی می‌گویند اگر سارق در شرایط خاصی و در حین دزدی از خانه شما آسیب ببیند یا حتی فوت کند، او و خانواده‌اش می‌توانند علیه صاحبخانه شکایت کنند و حتی دیه بگیرند. مثلا اگر سیستم برق خانه را به نرده‌های حفاظ متصل کنیم که موجب برق‌گرفتگی دزد شود، اگر چاهی بیرون از خانه بکنیم که دزد در آن بیفتد و مسائلی شبیه به این، نامتعارف بوده و صاحبخانه مقصر ماجراست و ضرب‌المثل خودکرده را تدبیر نیست، کاربردی ندارد البته هر شرایطی قانون خاص خودش را دارد ولی سعی کنید در چنین مواقعی و در حین مواجهه با دزد، با فریاد کشیدن یا راه‌حل‌هایی کم‌خطر، سارق و سارقان را فراری بدهید. موضوع مهم این‌که باید بدانیم سارق مرتکب جرمی شده که مجازات آن طبق قانون مشخص‌شده و لزوما سلب حیات نیست. بنابراین اطلاع از حدومرزهای قانونی به‌منظور مقابله با دزد، ما را از جایگاه شاکی به متشاکی پایین نخواهد آورد. در این میان، قانونی به‌نام دفاع مشروع هم وجود دارد که ابعاد متفاوتی دارد؛ یعنی علتی موجه برای جرم که در شرایطی خاص، جرم نخواهد بود و مجازاتی هم ندارد.درنتیجه این‌که سعی کنید هنگام مواجهه با دزدخانه خودتان یا دیدن دزدی از خانه همسایه، بی‌خطرترین راه را انتخاب کنید. البته پیش از آن مطالعه‌ای درباره شرایط خاص دفاع مشروع هم داشته باشید که ناگهان شما به‌عنوان شاکی یا همسایه شاکی در نقش مجرم قرار نگیرید.

نرگس خانعلی زاده - روزنامه نگار / ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها