شاید شما یا نزدیکان‌تان بیماری حرکت را تجربه کرده باشید. در این بیماری فرد حین مسافرت با وسایلی مانند خودرو، قایق، قطار یا هواپیما دچار احساس تهوع و حتی استفراغ می‌شود.علت بروز این حالت در عدم هماهنگی داده‌های تعادلی رسیده به مغز است.
کد خبر: ۱۳۰۴۳۷۴

در حالت عادی مغز ما با استفاده از اطلاعات رسیده از بینایی، سیستم‌های تعادلی گوش و گیرنده‌های حسی در اندام‌ها می‌تواند بفهمد ما در حالت حرکت هستیم یا ساکنیم و به‌دنبال آن دستورات لازم برای حفظ موقعیت ما در فضا را صادر می‌کند. زمانی که ما در حال مسافرت با اتومبیل هستیم بدن ما به‌خودی خود ثابت است اما چشم و گوش ما احساس حرکت دارد و مغز به اشتباه دستورات تعادلی می‌فرستد و نتیجه آن علائم آزاردهنده بیماری حرکت است.

قبل از این‌که سراغ داروها برویم لازم است نکاتی را رعایت کنیم: رانندگی‌کردن بهتر از مسافربودن است و راننده کمتر دچار علائم می‌شود.

فرد مسافر بهتر است روی صندلی‌ای بنشیند که کمترین حرکت را دارد. مثلا در خودرو صندلی جلو. بهتر است فرد به نقطه‌ای در افق و دوردست به‌عنوان نقطه‌ای ثابت نگاه کند.

سر خود را به پشتی صندلی تکیه دهد تا کمتر حرکت کند. از مطالعه و تماشای صفحه نمایش طی حرکت خودداری کند.

توصیه می‌شود فرد ۴۵ تا ۶۰ دقیقه قبل از سفر غذایی سبک که چرب یا پر ادویه هم نباشد میل کند. دانه مغزها و نان یا بیسکوییت کمی نمکی مفید است.

مکیدن آبنبات‌های زنجبیلی یا استفاده از مچ‌بندهای معروف به دستبند دریا می‌تواند در کاهش علائم بیماری مفید باشد.

دكتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش‌ و حلق‌ و بینی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها