دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

گزارش جامع تخلفات در بورس تدوین می‌شود

مهارت‌های نرم، مهارت‌های عمومی مشترک میان تمام مشاغل هستند که اغلب هم نادیده گرفته می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۰۳۷۸۰

در صورتی‌که این مهارت‌ها در همه صنایع و مشاغل و حتی در زندگی روزمره فردی و اجتماعی ضروری‌اند. در این مقاله راجع به برخی از مهم‌ترین مهارتهای نرم برای اشتغال صحبت خواهیم کرد.

آیا می‌دانید مهمترین مهارتهای نرم برای اشتغال چه هستند

آیا می‌دانید مهمترین مهارتهای نرم برای اشتغال چه هستند؟

تمام افراد برای ورود به بازار کار و استخدام در سازمان‌ها، علاوه بر آموخته‌های آکادمیک به یک سری مهارت‌های جانبی نیز نیاز دارند.

به‌طور کلی مهارت‌ های شغلی به دو دسته‌ی مهارت‌ های نرم و مهارت‌ های سخت تقسیم می‌شوند. مهارت‌های سخت شامل هر مهارتی است که ما در طول زندگی روزمره و زندگی شغلی با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم و از آن استفاده می‌کنیم.

هر فردی برای اجرای وظایف تخصصی خود در محیط کار، به مهارت‌های سخت نیاز دارد. مثلاً برای یک حسابدار یا مدیر مالی، میزان آشنایی به قوانین مالی و مالیاتی، صورت‌های سود و زیان و تسلط به نرم‌افزارها، همگی جزء مهارت‌های سخت به حساب می‌آیند.

همچنین در علم پزشکی، آشنایی به فیزیولوژی بدن، کارکرد اندام‌ها، تشخیص بیماری‌ها، شیوه‌ی درمان و تجویز دارو، از جمله مهارت‌های سخت به شمار می‌آیند. اما از مهارت‌های نرم و اهمیت مهارتهای نرم برای اشتغال چه می‌دانید؟

 متاسفانه بیش‌ترین تمرکز سیستم‌های آموزش تکمیلی در مقاطع و رشته‌های مختلف، بر روی مهارت‌های سخت می‌باشد.

این در حالی است که مهارت‌های نرم به عنوان مکملی برای مهارت‌های سخت می‌باشند و در فقدان مهارت‌های نرم، مهارت‌های سخت بازدهی و کارکرد چندانی نخواهند داشت.

در واقع مهارت‌های نرم به شما کمک می‌کنند تا بتوانید مهارت‌های سخت آموخته شده را به شکل موثر در سازمان به‌ کارگیرید. برای مثال فرض کنید که تیم مدیریتی سازمانی یک پروژه‌ی برنامه‌ریزی استراتژیک تدوین می‌کنند و میلیاردها تومان برای آن هزینه می‌کنند اما در نهایت این پروژه هیچ کمکی به سازمان نمی‌کند و ناکام خواهد ماند! وجود این استراتژی در فقدان مهارت‌های نرمی مثل مهارت رهبری، مهارت ترغیب، مهارت همدلی و مهارت حل مسئله، دلیل اصلی ناکارآمدی پروژه‌ی مذکور است. حال که با چرایی و چیستی مهارت‌های نرم آشنا شدید، برخی از مهم‌ترین مهارتهای نرم برای اشتغال را با هم بررسی می‌کنیم.

مهم‌ترین مهارتهای نرم برای اشتغال از دیدگاه لینکدین

سایت تخصصی لینکدین که محوریت اصلی آن کار و اشتغال می‌باشد، طی اقدام جالبی تعداد ۶۶۰ میلیون رزومه‌ ارسال شده برای ۲۰ میلیون آگهی شغلی را بررسی کرده است و ۵ مورد از کلید‌ی‌ترین مهارتهای نرم برای اشتغال را در سال ۲۰۲۰ معرفی کرده است. حتماً کنجکاو شده‌اید که این مهارت‌ها چه هستند؟

۱.خلاقیت

اولین مهارتی که لینکداین آن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مهارتهای نرم برای اشتغال معرفی کرده است، خلاقیت می‌باشد. هرچقدر که در گام‌شمار تاریخ جلوتر می‌رویم، میزان نیازمان به مهارت خلاقیت افزایش پیدا می‌کند. درست است که در دنیای شغلی جدید و پیشرفته‌ امروز، خیلی از کارها اتوماسیون شده و اغلب وظایف در سازمان‌ها توسط ماشین‌ها انجام می‌شود، اما هیچ یک از فناوری‌های موجود آن‌قدر پیشرفت نکرده که خلاقیت را به اندازه‌ی یک انسان بتواند داشته باشد. بنابراین خلاقیت در راس مهارت‌های شناسایی شده توسط لینکدین می‌باشد.

۲. متقاعدسازی

مهارت متقاعدسازی دومین مورد از مهم‌ترین مهارتهای نرم برای اشتغال می‌باشد. این مهارت برای مدیریت و همراه کردن برای فروش و بازاریابی بسیار مهم است. یک فروشنده، بیش از هر مهارت دیگری به این مهارت برای موفقیت در کارش نیاز دارد. این مهارت برای مذاکره کنندگان نیز یک مهارت کلیدی و مهم به شمار می‌آید.

۳. همکاری

سومین مهارتی که لینکدین آن را به‌عنوان مهم‌ترین مهارتهای نرم برای اشتغال معرفی کرده است، مهارت همکاری (Cooperation) می‌باشد. این مهارت به شما کمک می‌کند تا بتوانید با هم تیمی‌های خود به صورت سازنده ارتباط برقرار کنید. همکاری موفق نیاز به روح تعاونی و احترام متقابل دارد.

۴. انعطاف‌پذیری و سازگاری

چهارمین مهارتی که لینکدین از آن به‌عنوان مهم‌ترین مهارتهای نرم برای اشتغال یاد کرده است،مهارت سازگاری و انعطاف‌پذیری می‌باشد. به یاد داشته باشید که شرایط کاری همیشه یکسان نیست و ممکن است که شما مجبور به تغییر شرایط کاری شوید. این‌جاست که مهارت سازگاری به کارتان می‌آید. استیون هاوکینگ، فیزیکدان و دانشمند برجسته‌ی انگلیسی، نام این مهارت را هوشمندی نهاده بود و آن را بسیار مهم تلقی می‌کرد. افرادی که از این مهارت در سازمان برخوردار باشند، تا حد زیادی مورد توجه کارفرمایان قرار می‌گیرند و برای آن‌ها یک مهره‌ی طلایی و ارزشمند محسوب می‌شوند.

۵. هوش هیجانی

هوش هیجانی، پنجمین مهارت از مهم‌ترین مهارتهای نرم برای اشتغال می‌باشد که چندین دهه است که در سمینارها و وبینارهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. طی سال‌های اخیر مبحث هوش‌ هیجانی در محیط‌های کاری و سازمانی از اهمیت رو به افزونی برخوردار شده‌ است. در حال حاضر، دوره‌های حضوری و آنلاین مختلفی راجع به این مهارت برگزار شده است که شما می‌توانید با مراجعه به چندین سایت آموزش و یا شرکت در دوره‌های حضوری این مهارت را در خودتان تقویت نمایید.

آموزش مهارتهای نرم برای اشتغال در چراغ

چراغ، نسل جدیدی از پلتفرم‌های کاریابی می‌باشد که با وارد کردن آموزش به پروسه‌ی کاریابی تا حد زیادی به تقویت مهارت‌های نرم و مهارت‌های سخت در کارجویان کمک می‌کند و آن‌ها را به سوی بهترین جایگاه‌های شغلی سوق می‌دهد. در چراغ موضوعات آموزشی متنوعی با هدف توسعه‌ی مهارت‌های رفتاری و حرفه‌ای برای استفاده‌ی بازدیدکنندگان و اعضای سایت، ارائه شده است. آموزشهایی مانند آموزش آنلاین برنامه‌نویسی، آموزش آنلاین بورس و تمام آموزش‌های دیگر در چراغ از بالاترین سطح آموزشی برخوردار هستند و همگی از زبان اساتید برتر ارائه شده‌اند. اگر به دنبال منبعی مطمئن برای یادگیری مهارتهای نرم برای اشتغال می‌گردید، می‌توانید از دوره‌های آموزشی موجود در چراغ استفاده نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها