در صورتی که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل کند، ایالات متحده نیز به این توافق باز خواهد گشت، این را آنتونی بلینکن در نخستین کنفرانس خبری خود به عنوان وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت.
کد خبر: ۱۳۰۳۰۰۳

اظهارات او در خصوص توافق هسته‌ای به روشنی ادعاهای جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال برجام طی ماه‌های اخیر را تایید کرده و البته تکرار همان سیاست یک بام و چند هوای دولت آمریکا در خصوص ایران است، البته این بار توسط دموکرات‌ها.باید در نظر گرفت سیاست خارجی یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین اهرم‌ها در جهت تامین منافع ملی یک کشور در صحنه بین‌الملل محسوب می‌شود.

مشخصا دولت ایالات متحده تصمیم ندارد بر اساس آنچه در صحنه واقعیت میان ایران و گروه ۱+۵ و حصول برجام رخ داده گردن نهد.

این یعنی واشنگتن همچنان دنبال امتیازگیری از تهران و متعاقبا تحمیل تعهدات تازه به کشورمان است. دولت آمریکا ناقض برجام (از دوران اوباما تاکنون) بوده است.

از سوی دیگر، این دولت آمریکاست که با فرمان ترامپ و طرح ادعاهای واهی علیه ایران در اردیبهشت۹۷ فرمان اجرایی خروج از برجام را امضا کرد، گویا مقامات دو حزب سنتی آمریکا (اعم از دموکرات و جمهوریخواه) فراموش کرده‌اند با تحمیل تحریم‌های ضدمردمی ورود مواد غذایی و دارو برای ایرانی‌ها را مسدود کردند.

تروییکای اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) نیز به جای جبران، پس از خروج ترامپ تدابیر ظاهرا جبرانی و در باطن پوچ و تبلیغاتی نظیر اینستکس را به منظور تسهیل در مراودات تجاری ایران پیش‌بینی کرد، سازوکاری که صرفا واژه‌ای گنگ و مبهم به نام اینستکس را به لغتنامه حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل اضافه کرد و به هیچ روی منافع ما را تامین نکرد.

محمدرضا شجاعیان - کارشناس روابط بین الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها