ظرف چند روز گذشته بود که دیوان عالی دادگستری لاهه رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد، به اتفاق آرا اعتراض آمریکا به اینکه این دادگاه صلاحیت رسیدگی به اختلاف تهران - واشنگتن را ندارد رد و اعلام کرد صلاحیت رسیدگی به پرونده شکایت ایران علیه آمریکا براساس پرونده مؤدت را دارد.
کد خبر: ۱۳۰۴۵۸۴

دولت آمریکا زمانی که مغایر با پیمان مزبور به وضع تحریم های جدید علیه ما اقدام کرد با شکایت جمهوری اسلامی ایران در لاهه مواجه شد اما خوشبختانه امروز شاهد هستیم دیوان دستور رسیدگی این شکایت صادر را کرد.

این یعنی یک گام رو به جلو در راستای استیفای حقوق از دست رفته مردم ایران طی چهار دهه اخیر آن هم در فضای بین الملل.

نگاهی به کارنامه سیاه آمریکا و غرب نشان می دهد آنها با هدف تاراج اموال در دادگاه‌های فرمایشی به بهانه های واهی احکام ضد ایرانی صادر کرده‌اند.

بطور نمونه ایالات متحده در ادامه کارشکنی‌های خود علیه مردم ایران، معاهده الجزایر ناظر بر عدم تشکیل پرونده جدید ضد ایرانی را زیر پا نهاده و با طرح مسایل ادعایی همچون تروریسم و ارتباط دادن تهران به تحولات کشوری ثالث تلاش کرده اموال کشورمان را به تاراج برد.

باید اشاره کرد در سال 1373 دولتین ایران و آمریکا بر سر عدم دعاوی در مورد اموال غیر منقول به توافق رسیدند اما کاخ سفید همواره با سلسله اقداماتی به مصادره اموال خارج کشور به نام خود مباردت کرده است.

حال که بستر قضایی حقوق بین‌الملل برای طرح شکایت تهران علیه واشنگتن مهیا شده، بهتر است دیپلمات‌ها خاصه وزیر خارجه کشورمان با اهرم های حقوقی موجود، آمریکا را در تنگنای بین‌المللی قرار دهد تا مسیر دیپلماتیک تهران برای امتیازگیری از سیاست قلدرمأبانه واشنگتن هموارتر گردد.

در این فقره از مجلس هفتم شورای اسلامی کمیته تحقیق و تفحص از دعاوی ایران و آمریکا تشکیل داده اما متاسفانه تاکنون در ادوار گذشته اتفاق خاصی در این رابطه حادث نشده است.

انتظار می‌رود در قالب بند 139 قانون اساسی مجلس انقلابی در جریان مصالحه‌ها و داوری‌های بین‌المللی علیه ایران قرار گیرد و در قامت کمیته‌ای دولت را ملزم به پیگیری پرونده‌های مختلف از جمله؛ پرونده بکارگیری تسلیحات شیمیایی غرب علیه ایران، پیگیری حقوق 17000 تن از شهدای ترور با حمایت آمریکا و همچنین قانون الزام دولت به پیگیری کلاهبرداری ۶۲ میلیون دلاری آمریکا پس از جنایت ناو وینسنس و... بیش از گذشته کاخ سفید را تحت فشار قرار دهیم به ویژه در خصوص توافق هسته‌ای و برجام.

محمدرضا شجاعیان - کارشناس روابط بین الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها