کد یا شناسه شهاب همان شناسه‌ای است که بانک‌ها مشتری را از طریق آن شناسایی می‌کنند،یعنی برای اشخاص حقیقی کد ملی، اشخاص حقوقی شناسه ملی و برای اتباع خارجی همان شماره فراگیر اتباع خارجی است.
کد خبر: ۱۳۰۲۴۳۰

به‌بیان‌دیگر، شناسه شهاب همان شماره منحصربه‌فرد شناسایی مشتریان است. براین اساس، بانک مرکزی به‌منظور یکسان کردن این شناسه در سطح شبکه بانکی و نیز برای این‌که با استفاده از خود همان شناسه قابلیت شناسایی نوع مشتری فراهم شود، شناسه یا کد شهاب را تعریف کرده است.

مشتری، درگیر شناسه شهاب نیست و فقط باید اطلاعات هویتی خود را به بانک ارائه کند، بنابراین شناسه شهاب موضوع شناسایی مشتری است.

درصورتی‌که اطلاعات مشتریان نزد بانک، کامل و موجود باشد، بانک در تراکنش‌های ساتنا، همان شناسه هویتی مشتری را با یک الگوریتم و مکانیزم به کدشهاب تبدیل می‌کند.

پیش از کد شهاب، بانک‌ها از شناسه ملی استفاده می‌کردند و در حال حاضر نیز از همان شناسه ملی استفاده می‌کنند، البته همان‌طور که اشاره کردم برای اطمینان از این‌که بانک‌ها شناسایی لازم و مرتبط با مشتری را انجام داده‌اند و برای نظارت بر عملکرد آنها و درعین‌حال تفکیک مشتریان به حقیقی، حقوقی و اتباع خارجی این شناسه جدید یا همان کد شهاب، تعریف‌شده است.

اگر اطلاعات هویتی نزد بانک موجود باشد، بانک هنگام ارسال تراکنش ساتنا به بانک مرکزی، شناسه ملی مشتری را در تراکنش درج می‌کند و شناسه ملی مشتری به‌نوعی همان شناسه و کد شهاب است.

بانک مرکزی با اجرایی کردن این مهم به‌دنبال آن است که شبکه بانکی هرچه بیشتر و بهتر الزامات مربوط به شناسایی مشتری را رعایت کند.

همچنین اگر مشتری‌ای هنوز در شبکه بانکی وجود دارد که اطلاعات هویتی‌اش کامل نیست و شناسه‌ای در بانک برای این مشتری توسط بانک‌ها تخصیص داده نشده است، این مشتریان نمی‌توانند از بسترهای نقل و انتقالات پول استفاده کنند.

طبیعتا تعداد این مشتریان چندان زیاد و قابل‌توجه نیست، چراکه طی دو سال اخیر با شبکه بانکی در تعامل بودیم و آمار و عملکردشان را رصد و نظارت کرده‌ایم.

در پایان تأکید می‌شود درصورتی‌که مشتریان به مشکلی برخوردند، می‌توانند با مراجعه به بانک خود نسبت به تکمیل اطلاعات هویت‌شان اقدام کنند.

داوود محمدبیگی - مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها