کد خبر: ۱۳۰۱۰۱۰

اپیروس که در بعضی کشورها با نام آمانتی (Amanti) عرضه شد، نخستین سدان لوکس کیا بود. این محصول، بین سال‌های 2003 تا 2010 در بسیاری نقاط دنیا، از جمله ایران حضور داشت و بعدا با کادنزا جایگزین شد.

پلتفرم اپیروس از نسل سوم هیوندای آزرا / گرنجور مدل 2000 گرفته شد تا بدنه‌ای بزرگ‌تر از تویوتا کمری و قیمتی نزدیک به نسخه‌ V6 هوندا آکورد و تویوتا آوالون داشته باشد.

نقد و بررسی کیا اپیروس 2004

طرح اولیه، شباهت زیادی به جگوار S تایپ و بیوک لوسابر دارد. فنربندی و سیستم تعلیق نیز متفاوت از دیگر محصولات کیا، برای افزایش راحتی و آرامش ساخته شده است.

هیئت مدیره‌ کیا می‌دانند که بازار امریکا در انتظار یک نسخه‌ی لوکس کره‌ای در حد محصولات لینکلن نیست.

مدیران کیا در امریکا، آرزوی فروش وانت و خودروهای اسپرت رودستر دارند و حتی، تولید وانت پیکاپ مفهومی بر اساس سورنتو را به اتمام رسانده‌اند. جوانان، بازار هدف کیا هستند و به همین دلیل، خودرویی مثل سراتو اهمیت بیشتری برای آینده‌ی شرکت دارد.

اپیروس با وزن خالص نزدیک به 2 هزار کیلوگرم، جلوپنجره‌ی تمام فلزی استیل و چراغ‌های دایره‌ای شکل، متفاوت ازدیگر محصولات کیا عرضه می‌شود. این مدل، 253 کیلوگرم سنگین‌تر از لکسوس ES300 است.

مدیر عامل کیا موتور در امریکا می‌گوید: یک شرکت موفق خودروسازی، باید در کلاس بدنه‌های مختلف فعالیت کند. بعضی مردم فکر می‌کنند، کیا برای دانشجویان کالج خودرو تولید می‌کند؛ اما این برند در حال تحول است. مخاطب آمانتی (اپیروس) مردان 40 تا 60 ساله هستند که یک سدان لوکس و متفاوت می‌خواهند. میانگین سن خریداران سدان‌های لوکس، 67 سال است؛ اما اپیروس، یک سدان لوکس محسوب نمی‌شود. این یک خودروی بزرگ است.

اپیروس با آستانه قیمت 25 هزار دلار، خودروی جالبی است و حجم قابل توجهی از فلز و حس لوکس فراهم می‌کند. بعضی مدل‌های صادراتی به خارج از کره، فاقد گرم‌کن صندلی عقب هستند. سفارش امکانات اضافی مثل ناوبری ماهواره‌ای، حدود 5 هزار دلار به هزینه خرید این خودور می‌افزاید.
توجه به جزئیات در طراحی داخلی اپیروس، سبک خاص و متفاوت آنرا نشان می‌دهد. شروع پروژه‌ی ساخت این خودرو از کارخانه‌ی کیا در اینچه‌اون کره شکل گرفت. شاسی هیوندای XG350 برای اپیروس انتخاب و 4.75 سانتی‌متر به فاصله‌ی چرخ‌ها اضافه شد. دیگر ابعاد این خودرو نیز، بزرگ‌تر از آزرا 2004 است.

خریدار اپیروس، از پخش‌کننده CD، شیشه‌های برقی، قفل مرکزی، سیستم صوتی باکیفیت و 8 بلندگو، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، حسگر رادار عقب، صندلی‌های برقی در جلو، کیسه‌ هوای جلو و پرده‌ای جانبی استفاده می‌کند.

صندلی چرم، سیستم صوتی اینفینیتی، نمایشگر LCD روی داشبورد و کامیپوتر سفر، 1805 دلار هزینه دارد. نصب سانروف، گرم‌کن داخل صندلی و آینه وسط با قابلیت تیرگی خودکار هم 900 دلار به قیمت خودرو اضافه خواهد کرد.

سیستم کنترل کشش، مدیریت تعادل و ترمز کمکی نیز با قیمت 550 دلار، قابل سفارش هستند. جعبه کمک‌های اولیه 20 دلار و پوشش رنگ محافظ 100 دلاری، قیمت نهایی اپیروس را به 28 هزار و 910 دلار می‌رساند.

عملکرد سیستم تعلیق اپیروس، رضایت‌بخش است. فنربندی پیشرفته شامل بازوهای نابرابر در جلو و تعلیق مولتی‌لینک در طرفین محور عقب وجود دارند.

این خودرو با تایرهای ساخت هانکوک از سری 60 عرضه می‌شود که روی سطح جاده، کمی صدا ایجاد می‌کنند. تعویض این تایرها با نمونه‌های ضخیم‌تر، تاحدودی سکوت کابین را بهبود خواهند داد.

اپیروس با وزن 1867 کیلوگرم و فنربندی نرم تولید می‌شود که در نتیجه آن؛ تکان‌های زیادی دارد. این شرایط، هنگام ترمزهای شدید و مانور در پیچ‌های تند، تعادل بدنه را کاهش می‌دهد.

اپیروس با پیشرانه 3.5 لیتری V6 و 24 سوپاپ تولید می‌شود؛ اما چندان قدرتمند نیست. این خودروی کره‌ای 200 اسب بخار قدرت و 294 نیوتن‌متر گشتاور دارد؛ درحالی‌که محصولات آکورا و نیسان با پیشرانه 3.5 لیتری، 245 تا 287 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. دلیل این موضوع، فقدان سیستم زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌ها است.

علاوه‌بر این، جعبه‌دنده 5 سرعته اتوماتیک اپیروس هم، عملکردی رضایت‌بخش ندارد. سدان لوکس کیا، 8.9 ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و 400 متر را با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت در زمان 17 ثانیه طی می‌کند. عمکرد پیشرانه و جعبه‌دنده با میانگین مصرف سوخت 11.4 لیتر در 100 کیلومتر، آرام و کم‌صدا است.

کیا اپیروس به اندازه‌ی سدان‌های لوکس مشابه، مثل تویوتا آوالون، پرسرعت و پرشتاب نیست؛ اما به لطف قیمت پایین‌تر و امکانات قابل توجه، راضی‌کننده است.

کیفیت ساخت داشبورد و ادوات فضای داخلی در اپیروس 2004، چندان تفاوتی با رقبایی از برندهای ژاپنی ندارد. فلز کروم در بسیاری نقاط، مثل محفظه‌ی داشبورد، جاسیگاری و دستگیره‌ها استفاده شده است. طراحی صندلی‌ها و راحتی آن‌ها نیز، تاحدودی بهتر از آوالون ارزیابی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها