جدا از مسئله کلی تولید در کشور، تولیدکنندگان شهرهای مختلف هم با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که مدت هاست قرار است حل شوند. مسئله تولید در شهر قم هم از این مشکلات دور نیست و جدا از کاهش صادرات و صادرات کالاهای تولیدی استان قم از استانهای دیگر به دلیل مشکلات زیرساختی حمل و نقل، معضلات دیگری هم وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۹۳۸۲۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از قم نیوز سال ۹۹ به گفته رهبر معظم انقلاب سال «جهش تولید» نام‌گذاری شد و امید بود به برکت این نام، سالی پر رونق از نظر تولید، صادرات و استفاده از تولید داخلی تجربه و به قولی تهدیدات اقتصادی دشمن را تبدیل به فرصتی برای پیشرفت، خودکفایی و حل معضلات در مسیر تولید کنیم؛ متاسفانه چنین نشد، بخشی بخاطر کرونا که با بسته شدن مرزها و کاهش بی سابقه صادرات، قسمتی از کار و کاسبی تولیدکنندگان خوابید، بخش دیگری هم بخاطر وعده‌هایی که همچنان در انتظاریم عملی شوند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص با تاکید بر اینکه تنها دریچه انتقالِ حیات، روشنایی و نیرو به داخل کشور دریچه ای است که فعالان بخش تولید بر روی کشور می‌گشایند، فرمودند: تنها راه حل مسائل موجود، این است که مسیر تقویت و رونق تولید داخلی را با جدیت ادامه دهیم و با تصمیمات صحیح و اقدامات لازم، موانع را برطرف کنیم که آثار مثبت حرکت در این مسیر نسبت به قبل مشهود است.

جدا از مسئله کلی تولید در کشور، تولیدکنندگان شهرهای مختلف هم با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که مدت هاست قرار است حل شوند. مسئله تولید در شهر قم هم از این مشکلات دور نیست و جدا از کاهش صادرات و صادرات کالاهای تولیدی استان قم از استانهای دیگر به دلیل مشکلات زیرساختی حمل و نقل، معضلات دیگری هم وجود دارد.

تامین مواد اولیه در رونق تولید نقش بسزایی دارد و تا مادامی که ماشین آلات و مواد اولیه به صورت راحت تری تامین نشود تولید کنندگان دچار مشکل می‌شوند. البته این کار نیازمند سه برابر شدن اعتبارات است که بانک‌ها گویا توان آن‌ را ندارد. گذشته از این بسیاری از واحدهای تولیدی قم علاوه بر مشکل تامین مواد اولیه، با بخش های دولتی استان مشکل داشتند و از استاندار قم درخواست شد که مسیر را برای تولیدکنندگان هموار کنند.

بهرام سرمست استاندار قم نیز طی بازدید از چند واحد تولیدی استان قم گفت: این بازدیدها برای ارزیابی فعالیت واحدهای تولیدی و کمک به رفع مشکلات احتمالی آن ها بویژه در زمینه تأمین تسهیلات صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: کیفیت تولیدات بر اساس فناوری های جدید، خلاقیت و نوآوری و حرکت به سمت تولید دانش بنیان برنامه ریزی می شود و واحدهایی که به این نتایج دست پیدا کنند، مورد تقدیر قرار می گیرند تا الگویی برای سایر واحدها باشد.

استاندار قم با تأکید بر اینکه بایستی هر هفته، حداقل یک واحد تولیدی جدید به بهره برداری برسد، افزود: به بیان دیگر نه تنها اجازه نمی دهیم واحدی راکد شود، بلکه هدف این است که واحدهای راکد و نیمه راکد هم به مدار تولید بازگردانده شود و اشتغال‌زایی هم صورت گیرد.

دو هزار و 274 واحد صنعتی و صنایع معدنی در استان قم و در کشور 73 هزار و 335 واحد صنعتی و صنایع معدنی وجود دارد و سهم استان نسبت به کل کشور در زمینه تعداد واحدهای صنعتی و صنایع معدنی 3.1 درصد است. حجم سرمایه گذاری در این بخش در استان قم هم 5 هزار و 623 میلیارد تومان و حجم سرمایه گذاری در کشور 486 هزار و 560 میلیارد تومان است و سهم استان قم به کل کشور در زمینه حجم سرمایه گذاری در بخش صنعتی و صنایع معدنی 1.2 درصد است.

میزان اشتغال این بخش نیز در استان 58 هزار و 724 نفر و در کل کشور 2 میلیون و 468 هزار و 529 نفر است، سهم استان قم به کل کشور در زمینه اشتغال در بخش صنعت و صنایع معدنی 2.4 درصد است.
با این وجود براساس اعلام مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان قم، طی هشت ماه نخست سال جاری 22 واحد صنعتی راکد و غیرفعال در استان قم در زمینه تولید صنایع سلولزی، غذایی، کفش و دمپایی، فلزی، شیمیایی، صنایع معدنی و برق و الکترونیک با اشتغال 468 نفر و سرمایه ثابت 540 میلیارد تومان، فعال شده و به چرخه تولید بازگشته است.

شعار رفع مشکلات، توانمند سازی تولیدی‌ها و افزایش تولید برای اشتغالزایی سال هاست که سر زبان ها است اما آنچه حرف اصلی رهبری و خواسته مردم و تولیدکنندگان است تا بحال انجام نشده و متاسفانه همچنان تولیدکنندگان با مشکلات متعددی رو‌ به رو هستند که اگر حل نشود تیشه به ریشه استان و در انتها مملکت می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها