توقف در زمان؛ سفری علمی تخیلی این بار برای مواد غذایی

تازگی و طراوت محصولات غذایی با فناوری انجماد فوق سریع

مراقبت های لازم و حیاتی برای بهبودی بعد از عمل بواسیر

جراحی بواسیر و مراقبت های بعد از آن

برای اینکه بعد از جراحی بواسیر به شرایط عادی زندگی خود برگردید باید با مراقبت بعد از عمل بواسیر و عوارض و مشکلات احتمالی که ممکن است با آن رو به رو شوید آشنا باشید.
کد خبر: ۱۲۹۳۵۸۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، بیماری بواسیر یکی از رایج ترین بیماری ها است که از هر چهار فرد بالغ، 3 نفر به آن دچار می شود. بواسیر همان رگهای خونی بزرگ شده در رکتال ( ناحیه پایانی روده ) می باشد. درمان های خانگی و تغییر سبک زندگی برای بهبود بواسیر موثرند اما اگر بواسیر با روش های خانگی درمان نشود، گزینه ی دیگر عمل جراحی است. بعد از انجام عمل بواسیر مراقبت هایی لازم است که در این بخش از بهداشت و سلامت مراقبت های بعد از عمل بواسیر را بررسی می کنیم.

مراقبت بعد از عمل بواسیر

بواسیر

مدت دوران نقاهت بعد از عمل بواسیر

اغلب بعد از عمل جراحی بواسیر بیمار در همان روز از بیمارستان مرخص می شود. پس از مرخص شدن از بیمارستان، بیمار باید خوب استراحت کند تا اثرات باقیمانده بیهوشی بهبود پیدا کنند. در همین حال، بیمار حداقل به مدت 24 ساعت نیاز به مراقبت دارد. 

بهبودی پس از جراحی بواسیر، متناسب با نوع درمان و شدت بواسیر معمولاً یک تا شش هفته طول می کشد. بسیاری از بیماران دوره نقاهت دردناکی دارند و حدود یک تا چهار هفته طول می کشد تا بهبود یابند. اگر جراحی هموروئید با لیزر انجام شده باشد بیمار یک شب استراحت می کند و فردای روز عمل می تواند راه برود. 

بیشتر بیماران در اواخر هفته اول احساس بهتری دارند، به خصوص اگر فرد بیمار دفع راحت و لینت مزاج داشته باشد اما در غیر این صورت با درد بیشتری همراه است.

بیماران اغلب در هفته ی اول پس از جراحی درد و ناراحتی احساس می کنند که برای تسکین آن و جلوگیری از عفونت، مسکن و آنتی بیوتیکی مانند مترونیدازول تجویز می شود.

زخم جراحی هموروئید با لیزر حدودا یک هفته بعد و با روش سنتی 2 ماه به بالا طول می کشد تا بهبود یابد.

بیماری بواسیر

عوارض و مشکلات بعد از عمل بواسیر

بعد از عمل بواسیر ممکن است مشکلاتی که در ادامه خواهید خواند را تجربه کنید:

درد پس از درمان بواسیر

در هفته اول احساس درد پس از درمان بواسیر رایج است. بیمارانی که روش هموروئیدکتومی یا جراحی را برای از بین بردن بواسیر انجام می دهند، به طور معمول درد بیشتری نسبت به بیمارانی که اسکلروتراپی را انتخاب کرده اند، تحمل می کنند.

نوع جراحی و درمان در احساس درد و ناراحتی موثر است. سطح دردی که بیمار بعد از درمان تجربه می کند، مستقیماً به نوع عمل، شدت بواسیر قبل از جراحی و سفتی مدفوع در حین دفع در دوره نقاهت ارتباط دارد.

روش اسکلروتراپی برای درمان بواسیر کوچک ممکن است منجر به درد جزئی شود اما هموروئیدکتومی برای از بین بردن چندین بواسیر بزرگ می تواند درد قابل توجهی ایجاد کند. 

در جراحی با لیزر بیمار 70 درصد درد کمتری را نسبت به جراحی سنتی احساس می کند که برای اکثر بیماران ناچیز محسوب می شود.

عمل جراحی بواسیر

بی اختیاری مدفوع

بعضی از بیماران ممکن است بعد از انجام هموروئیدکتومی یا جراحی بواسیر، بی اختیاری مقادیر کمی مدفوع را تجربه کنند. این مشکلی کوتاه مدت است و در دوره نقاهت برطرف می شود. بیمار ممکن است تا 6 هفته شاهد ترشح مخاط (رقیقی) از مقعد باشد که کاملا طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی نیست. اگر این عارضه را تجربه کرده و در هفته های پس از جراحی بهبود نیافتید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. بهتر است از بالشتک زخم بندی برای جلوگیری از کثیفی لباس زیر استفاده شود.

خونریزی 

فرد پس از عمل جراحی بواسیرممکن است دچار خونریزی شود. خونریزی جزئی یا متوسط طبیعی است و می تواند در حین دفع مدفوع در دو هفته اول پس از جراحی رخ دهد و معمولاً با بهبودی راست روده رفع می شود. 

مقادیر خونی که بیمار روزانه از دست می دهد باید کمتر از یک فنجان تخم مرغ باشد و در روزهای پس از عمل  به تدریج از خونریزی کاسته شود. اگر خونریزی طولانی مدت و زیاد بود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

عمل بواسیر

خارش

یکی از نشانه های رایج بواسیر خارجی و بهبود زخم خارش است و احتمال دارد در طول دوره نقاهت پس از درمان نیز ادامه یابد. برای رفع خارش ممکن است نشستن در آب گرم وان توصیه شود. داروی موضعی بسته به شدت علائم و جراحی بواسیر، توسط پزشک تجویز می شود.

بسیاری از پماد های موضعی بواسیر ، در رفع خارش بسیار موثر هستند. از جراح خود بپرسید که آیا استفاده از این موارد در دوران نقاهت مناسب است.

عفونت

عفونت موضع بعد از درمان بواسیر خطرناک است. مدفوع می تواند با محلی که بواسیر برداشته شده تماس پیدا کند و منجر به عفونت شود.

عمل بواسیر با لیزر

سوالات رایج بعد از عمل بواسیر

درمان درد بعد از عمل بواسیر چگونه است؟

پزشک ممکن است درد را با چند روش مختلف کنترل کند. در این دوران داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا داروهای مسکن تجویز می شود. همچنین ممکن است همراه دفع ادرار نیز درد وجود داشته باشد. اما معمولا مصرف مسکن و آنتی بیوتیک بعد از جراحی هموروئید سبب یبوست می شود.

پزشک در هفته اول پس از جراحی معمولا مواد غذایی ملین را برای جلوگیری از فشار در حین دفع مدفوع توصیه کند. 

نشستن در لگن آب گرم به خصوص بعد از هر بار اجابت مزاج بسیار به کاهش درد و التهاب کمک می کند.

درمان عفونت بعد از عمل هموروئید چگونه است؟

به محض مشاهده علائم عفونت باید با متخصص جراحی معالج خود تماس بگیرید. داروهایی که پزشک تجویز می کند را شروع به مصرف کنید. 

مراجعه به پزشک

زمان انجام فعالیت های روزانه بعد از عمل بواسیر 

یک بیمار معمولی قادر است یک هفته پس از درمان به فعالیت های غیر سنگین بازگردد و طی دو تا سه هفته تمام فعالیت های طبیعی خود را از سر بگیرد. در دوره نقاهت به بیماران توصیه می شود اجسام سنگین بلند نکنند. 

بخیه های عمل بواسیر

بسته به نوع جراحی هموروئید و ابزار مورد استفاده در جراحی بخیه های عمل هموروئید متفاوت خواهد بود. 

در مواقعی که بخیه های قابل جذب برای عمل استفاده می شود نیازی به کشیدن بخیه بواسیر نیست. در جراحی با لیزر نیز بخیه ای استفاده نمی شود و بیمار نگرانی بابت بخیه عمل هموروئید ندارد. 

جراحی بواسیر

پانسمان عمل بواسیر

اگر پس از جراحی پانسمان در راست روده قرار بگیرد، می توان آن را یک روز پس از ترخیص خارج کرد. در روش عمل جراحی هموروئید با لیزر پانسمان داخل مقعد گذاشته نمی شود و فقط روی محل جراحی پانسمان می شود پس دیگر نگران پانسمان داخلی نباشید. 

نحوه حمام کردن بعد از عمل بواسیر

تا زمانی که زخم کاملا بهبودنیافته از صابون استفاده نکنید اما می توانید به حمام رفته و محل جراحی را با آب گرم شستشو دهید.شستشو با آب گرم برای کاستن از درد مفید است. 

دوش گرفتن

مراقبت های بعد از جراحی بواسیر و هموروئید 

نکات عنوان شده در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک حتما باید پس از جراحی بواسیر رعایت شوند:

به رژیم غذایی خود توجه کنید

بیماران پس از جراحی و در طول بهبودی، باید تا حد امکان از ابتلا به یبوست جلوگیری کنند. تا زمانی که پانسمان دارید از خوردن غذای سنگین اجتناب کنید زیرا سبب تحریک اجابت مزاج می شود. اگر جراحی هموروئید وسیع نبوده از روز بعد از عمل جراحی می توانید غذای کامل و بخصوص پر فیبر میل کنید در غیر این صورت 4-3  روز غذای سبک میل شود. 

بیشتر غلات از جمله موسلی (صبحانه آماده ای حاوی دانه های کامل سبوس دار، ویتامین های گروه ب، میوه های خشک و خشکبار)، برنج و نان قهوه ای و پاستا، آلو و سایر میوه ها و سبزیجات از مواد غذایی پرفیبر محسوب می شوند. 

به یاد داشته باشید داروهای مسکن که اغلب برای دوره نقاهت تجویز شده باعث یبوست می شوند، بنابراین افرادی که به طور مرتب این داروها را مصرف می کنند برای جلوگیری از یبوست باید بیشتر به رژیم غذایی خود توجه کنند. شب اول بعد از عمل باید بیمار باید یک غذا و سوپ سبک میل کند.

رژیم غذایی

از نشستن طولانی  در توالت بپرهیزید

از نشستن طولانی مدت روی توالت یا تحمل فشار در حین دفع مدفوع خودداری کنید. ممکن است بخواهید برای راحتی بیشتر روی توالت فرنگی بنشینید. 

پیاده روی نمایید

انجام ورزش، یوگا و حتی 15 دقیقه پیاده روی در روز می تواند با تحریک دفع مدفوع، یبوست را کاهش دهد.

پیاده روی

در آب گرم بنشینید

اگر در ناحیه مقعد درد دارید بعد از دفع مدفوع، در آب گرم حمام به مدت 15 تا 20 دقیقه 3 بار در طول روز بنشینید، سپس ناحیه را خشک کنید. بیمار باید محل عمل هموروئید را در لگن آب گرم باز و بسته کند تا از ایجاد عفونت و آبسه جلوگیری شود.

مایعات کافی بنوشید

پس از جراحی، حتما مایعات کافی بنوشید. توصیه می شود حدودا 3 لیتر (حدود 8 فنجان) در روز مصرف کنید تا مدفوع نرم تر شود و دفع آن راحت تر باشد.

از فشار آوردن زیاد هنگام دفع مدفوع اجتناب کنید

از فشار آوردن زیاد هنگام دفع مدفوع اجتناب کنید و برای دفع راحت تر غذاهای سرشار از فیبر را در رژیم خود بگنجانید. ازمصرف غذاهایی که یبوست آور است مانند پنیر خودداری کنید.

نوشیدن آب

از دستمال توالت استفاده نکنید 

پس از دفع مدفوع با استفاده از آب گرم محل را شست و شو دهید و از دستمال توالت استفاده نکنید. بیمارانی که به تازگی عمل جراحی هموروئید انجام داده اند باید از دستمال کاغذی معمولی برای خشک کردن خود استفاده نکنند و از دستمال مرطوب مخصوص این ناحیه یا دستمال مرطوب مخصوص کودکان استفاده کنند.

از کیسه یخ استفاده کنید

برای کاهش تورم و درد در ناحیه مقعد می توانید از کیسه یخ استفاده کنید. این روش می تواند به سرعت درد بیمار را کاهش دهد اما از قرار دادن مستقیم یخ بر روی موضع مورد نظر بپرهیزید.

از بالشتک مناسب استفاده کنید

برای نشستن، نوع خاصی از بالشتک را استفاده کنید. اگر در طول روز به مدت طولانی بر روی سطح سفت می نشینید از یک بالشتک طبی استفاده کنید تا فشار از روی ناحیه کاسته شود. همچنین هر 30 دقیقه از جای خود برخیزید و دوباره بنشینید. 

سعی کنید هنگام خواب به شکم خوابیده و یک بالشت کوچک در زیر شکم قرار دهید. خوابیدن به پهلو نیز توصیه می‎شود.

خوابیدن روی شکم

از یک پماد بی حس کننده ملایم استفاده کنید

همچنین برای تسکین درد قبل و بعد از دفع مدفوع، استفاده از یک پماد بی حس کننده ملایم پیشنهاد می شود.

از یبوست جلوگیری کنید

جلوگیری از یبوست در دوران نقاهت بسیار مهم است.مصرف ملین معمولاً به جلوگیری از یبوست، کمک می کند. یک روز قبل از عمل با مصرف شیاف بیزاکودیل روده بیمار تخلیه می شود. مصرف داروی ملین می تواند عمل دفع راحت و بدون و دردی داشته باشد. کنترل یبوست یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از عود هموروئید می باشد.

جلوگیری از عود مجدد بواسیر

با عمل بواسیر، گمان نکنید که دوباره به آن مبتلا نخواهید شد. اگر سبک زندگی خود را تغییر ندهید و از رژیم غذایی سالم بهره‎مند نشوید، احتمال عود آن وجود خواهد داشت.  با انجام این مراحل ساده بالا می توانید از عود بواسیر جلوگیری کنید تا مجبور به استفاده از درمانهای دیگر نباشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها