شناخت اسلوب رفتاری و عملی پیامبر اعظم اسلام از مهمترین مسئولیت های دینی ـ فرهنگی مسلمانان است

سیره مدیریتی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم

همه پیامبران به ویژه پیامبر اسلام در امر تبلیغ اهتمام فراوان داشتند

نگاهی به تبلیغ عملی در سیره پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم (ع)

تبلیغ در اسلام که به معناى رساندن پیام الهى است باید برپایه شناخت حقایق و مفاهیم اصیل اسلامى استوار باشد که خداوند با نزول قرآن بر پیامبرش آن را تبیین فرموده است.
کد خبر: ۱۲۸۴۱۲۰

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از اعتقاد الشیعه؛ مبلّغ و خطیب اسلامى که کارش رساندن پیام خدا به مردم است درتبلیغ باید آگاهانه و با بصیرت باشد و اول باید خودش دین شناس باشد و پیام‏هاى الهى را درست بفهمد ودرست آنها را به دیگران منتقل کند.

نگاهی به تبلیغ عملی در سیره پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم (ع)

 مفهوم تبلیغ در اسلام‏

مبلّغ و خطیب اسلامى که کارش رساندن پیام خدا به مردم است در مرحله اول باید خودش دین شناس باشد و پیام‏ هاى الهى را درست بفهمد تا چیزى را که از اسلام نیست به نام اسلام به مردم نگوید و چیزى را که از اسلام هست حذف نکند.

و از وظایف نخستین مبلغان این است که تا به حقانیت مطالبى پى نبرده ‏اند و چیزى را درست نفهمیده ‏اند مطرح نکنند و حق خدا و دین او را رعایت کنند. زراره گوید از امام صادق(علیه السلام) پرسیدم حق خدا بر بندگانش چیست؟

فرمود: «أن یقولوا ما یعلمون و یقفوا عند ما لا یعلمون؛ آن چه را مى‏ دانند بگویند و در کنار چیزى که نمى‏ دانند توقف کنند.

به قول سعدى:

تا نیک ندانى که سخن عین صواب است‏

باید که به گفتن دهن از هم نگشایى‏

على(علیه السلام) فرمود: «دَعِ القول فیما لاتعرف؛ سخن گفتن در چیزى را که نمى‏شناسى رها کن.»(۳)

تبلیغ باید آگاهانه و با بصیرت باشد

مبلّغ باید در امر تبلیغ بصیرت داشته باشد، هم درانتخاب پیام و هم در رساندن پیام و هم نسبت به شرایط و محیط ابلاغ پیام، اگر محتواى پیام مفید براى انسان و هماهنگ با عقل سلیم و فطرت او باشد زود در دل‏ هاى مستعد اثر مى‏ گذارد و در عمق جان مستمع نفوذ مى‏ کند.

این شرط اساسى را در سیره عملى پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) مشاهده مى‏ کنیم چنان که خداوند به او دستور داد: قل هذه سبیلى أدعوا الى اللّه على بصیره أنا و من اتّبعنى؛بگو این است راه من، که من و هرکس (پیروى ام) کرد با بینایى به سوى خدا دعوت مى‏ کنم.

یعنى این راه را از روى تقلید از دیگران و یا ناآگاهانه نمى ‏پویم بلکه مردم را با بینایى و آگاهى به سوى خدا فرا مى‏ خوانم و دعوت من دعوتى است روشن، هم پیامش واضح است و هم راه مشخص است و هم هدف آشکار.

این که فرمود: قل هذه سبیلى… بیان راه اوست و جمله «ادعوا الى اللّه على بصیره» گویاى این سخن است که این دعوت بر اساس توحید خالص انجام مى ‏پذیرد و با بصیرت و یقین به سوى ایمان به خدایى که خالق هستى است مى ‏باشد.

نگاهی به تبلیغ عملی در سیره پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم (ع)

مبلغان کامل‏

پیداست که مصداق بارز این آیه شریفه خود پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و على(علیه السلام) و اوصیاى آن حضرت ‏اند.

سلام بن مستنیر از ابى جعفر روایت کرده است که فرمود: «مقصود آیه رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) و امیرالمؤمنین و اوصیاى بعد از آن حضرت اند».

و ابى عمرو زبیدى نیز از امام صادق(علیه السلام) روایت کرده است که در ذیل آیه شریفه فرمود: «مقصود على(علیه السلام) است که اولین پیرو او در ایمان به خدا و تصدیق نبوّت اوست و در میان امت او اولین کسى است که پیش از همه به آنچه او از سوى خدا آورده ایمان آورد و هرگز به خدا شرک نورزید و ایمان خود را مشوب و آمیخته به ظلم (شرک) نکرد.»

لکن باید گفت آن بزرگواران بهترین و کامل‏ترین مبلغان اسلامى هستند و گرنه آیه تنها شامل آنان نیست، بلکه کلمه «و من اتّبعنى…» گویاى این است که با رد دعوت و تبلیغ دین تنها به دوش من نیست بلکه کسانى هم که مرا پیروى کرده ‏اند چنین وظیفه‏ اى دارند. این سخن دعوت را توسعه داده و مى‏ فهماند با اینکه راه راه رسول خدا است لیکن بار تبلیغ و دعوت بر دوش مسلمانان و پیروان او نیز هست که با بینایى و باور قلبى مردم را به سوى توحید خالص و ایمان پاک دعوت کنند.

استاد شهید مطهرى(ره) مى‏ فرمایند: «یکى از آموزشهاى لازم از سیره مقدس رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) آموزش نحوه دعوت به حق و نحوه تبلیغ و رساندن پیام حق به مردم است.»

درباره پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) خدا مى‏ فرماید: «یا ایها النبى انّا أرسلناک شاهداً و مبشّراً و نذیراً و داعیاً الى اللّه باذنه و سراجاً منیراً؛اى پیامبر ما تو را (به سمت) گواه و بشارتگر و هشدار دهنده فرستادیم، و دعوت کننده به سوى خدا به فرمان او، و چراغى تابناک».

دعوت مردم به سوى خدا و رساندن پیام خدا به انسان‏ها کار پیامبران و پیروان راستین آنان است و تبلیغ یک رسالت پاک و مقدس الهى است که خداوند پیامبرش را در انجام مسؤولیت تبلیغى شان چنین توصیف مى‏ کند که: «الذین یبلّغون رسالات اللّه و یخشونه و لایخشون احداً الّا اللّه و کفى باللّه حسیباً؛کسانى که رسالت‏هاى خدا را ابلاغ مى‏کنند و از او مى ‏ترسند و جز او از احدى نمى‏ هراسند، و خدا براى حساب رسى کافى است.»

موحد چو زر ریزى اندر برش‏

وگر تیغ هندى نهى بر سرش‏

امید و هراسش نباشد به کس‏

براین است بنیاد توحید و بس‏

بنابراین این همه پیامبران به ویژه پیامبر اسلام در امر تبلیغ و ایفاى این مسؤولیت خطیر اهتمام فراوان داشتند و مى‏ کوشیدند پیام الهى را که مایه سعادت انسان‏ها است ابلاغ کنند و کاروان بشریت را به سوى تعالى و کمال رهنمون شوند. به قول شیخ محمود شبسترى:

در این ره انبیا چون ساربانند

دلیل و رهنماى کاروانند

وزایشان سید ما گشته سالار

همو اوّل، همو آخر، در این کار

جمال جانفزایش شمع جمع است‏

مقام دلگشایش جمع جمع است‏

روان از پیش و دل‏ها جمله از پى‏

گرفته دست جان‏ها دامن وى

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
سفر اربعین به سلامت

ضروری‌ترین نکات بهداشتی را که زائران اربعین باید رعایت کنند در گفت‌وگو با یک متخصص بیماری‌های عفونی بررسی کرده‌ایم

سفر اربعین به سلامت

وقتی دل جنگل سوخت

«جام‌جم» در گفت‌وگو با جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی کشور بررسی کرد

وقتی دل جنگل سوخت

نیازمندی ها