تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره افزایش قیمت ارز و نقش بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی است که به بازار خط می دهد و تابلوی صرافی ها را تغییر می دهد و باعث می شود خرید و فروش با فاصله ای در بازار صورت بگیرد. باید از بانک مرکزی پرسید که البته انکار می کنند و می گویند هیجانات بازار است و مردم نگران انتخابات آمریکا هستند.
کد خبر: ۱۲۷۷۸۳۲

البرت بغزیان تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با جام جم انلاین درباره افرایش قیمت ارز گفت: ما در این مسیر نرخ ارز کشور تجارب زیادی داشتیم نرخ تا 18 تومان رسید و بعد به 10 تومان برگشت یکسال در کانال ده تا یازده ماند و دوباره بالا رفت و به 24 تومان رسید و سپس برگشت. در تمام این موارد بانک مرکزی مقصر است یعنی بانک مرکزی بهتر از همه می داند که دلیل این نوسان چیست؟ اگر بازار را به عرضه و تقاضا بسپارید و در جایی به نام چهارراه مخبر الدوله و چهارراه استانبول و فردوسی ارز جابجا شود کار به همین جا ختم می شود چرا گفته می شود نرخ ساعت 11 منتشر می شود آیا جز این است که در جایی تصمیم گیری می شود؟
وی افزود: بانک مرکزی خود بازیگران ارز کشور را به خوبی می شناسد و باید به این نهاد شک کرد. می گویند کلانتری هر محله دزدهای محله را می شناسد و تعادلی ایجاد می کند. صرافی ها خود قیمت می گیرند این طور نیست که صرافی تعیین کننده باشد. بازیگرانی وجود دارند و نهاد اصلی بانک مرکزی است که اراده او برای محافظت کم شده است. بانک مرکزی همواره در سختترین شرایط مدیریت کرده بود و من همواره به تیم همتی رییس بانک مرکزی آفرین می گفتم که توانستند ارز را نگه دارند و از سوداگری خارج کنند از این رو قیمت ها ثابت مانده بود و دلیلی برای افزایش قیمت مسکن و خودرو و ... نبود. چون شاخص که ملاک و معیار قیمت گذاری نرخ ارز است ثابت مانده بود.
 
این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: ما در شرایط حادی چون بحث ترور حاج قاسم سلیمانی و حمله ایران به مواضع آمریکا فشار بر بازار ارز را ندیدیم این نشان می دهد بانک مرکزی مدیریت می کرده و امروز مدیریت خود را کنار گذاشته و خود را به موضوع موهومی چون بازار سپرده است. بانک مرکزی است که به بازار خط می دهد و تابلوی صرافی ها را تغییر می دهد و باعث می شود خرید و فروش با فاصله ای در بازار صورت بگیرد. باید از بانک مرکزی پرسید که البته انکار می کنند و می گویند هیجانات بازار است و مردم نگران انتخابات آمریکا هستند و یا از تحریم ها حرف زده می شود که مطلقا تغییری نکرده اند. اگر دو ماه پیش نمی توانستیم نفت صادر کنیم امروز هم نمی توانیم.
 
بغریان در پاسخ به این سوال، آیا می توان گفت موضوع نوعی پاسکاری بین بانک مرکزی و دولت است تصریح کرد: بانک مرکزی اراده خود را از دست داده است. نرخ ارز بالا یعنی بیکاری و کوچک شدن سفره مردم و نمی شود یک جانبه نگاه کرد. به نظر من، جواب های بانک مرکزی قانع کننده نبود.
 
او در پاسخ به این پرسش با توجه به جو اقتصادی موجود قیمت واقعی ارز چقدر است؟ گفت: این سوال غلط است نرخ دلار مثل نرخ کالاهای اساسی است و ما نمی توانیم اجازه بدهیم هر نرخی تعیین شود. دولت مدیریت می کند تا نرخی مشخص شود و نرخی مطلوب است که کشور را ثبات قیمت و اشتغال مناسب برساند. این نرخ نه پنجاه هزار تومان و نه سی تومان و نه ده تومان است. این نرخ قابل محاسبه است. وقتی دلار حدود 5 تا 6 هزار تومان بود ما چنین حسی داشتیم و می شد خودرو عوض کرد و خانه خرید و به سفر رفت. به دنبال نرخ واقعی نگردید برای صادر کننده صد هزار تومان هم کم است و برای وارد کننده پنج هزار تومان هم زیاد است اما برای مردم این نکته اهمیت دارد که بتوانند با آن نرخ خرید کنند پوشش دادن خط فقر و سیر کردن شکم که درست نیست. نرخی که بانک ها مدیریت می کنند و دنبال می کنند و سعی می کنند آن را برقرار کنند نرخی است که مردم بتوانند با ان زندگی کنند. این نرخ آن نرخی نیست که بتوانیم ان را رها کنیم و ببینیم به کجا می رسد.
 
او درباره افزایش قیمت ارز و کرونا گفت: هیچ ارتباطی وجود ندارد. کسانی که زیر چتر کرونا نرخ ها را تغییر می دهند و باعث افزایش قیمت می شوند و قیمت ها را لحظه ای کرده اند بهانه تراشیده اند. کسانی که از این فرصت استفاده می کنند این بازار را مخدوش می کنند. چه اتفاقی در مسکن افتاده است. آیا مسکن ما تحریم شده که قیمت ها اینچنین لحظه ای و نامعلوم است. قطعات خودرو وارداتی است و خودرو ساز مایل نیست محصول خود را ارزان بفروشد اما به رابطه بین دلار و یورو و یا دلار و پوند نگاه کنید اگر قرار باشد انتخابات آمریکا اینچنین تاثیر گذار باشد که سنگ روی سنگ بند نمی شود.
 
بغزیان درباره وضعیت بازار بورس گفت: در زمان واگذاری سهام عدالت خود من از این مساله سر در نیاوردم نه آن زمان که واگذار شد و سود آن توزیع می شد و نه الان که با روش های مختلفی معرفی می شود. به نظر من، انگار دولت ته دلش راضی به این قضیه نیست و گرنه می شد با مکانیسم های بسیار ساده تری به موضوع ورود کرد. مگر این مساله چقدر پیچیده است؟ مردم ما هنوز درگیر و دار تشخیص هندوانه رسیده و عسل طبیعی اند چرا مسائل اقتصادی را برای آنها اینقدر پیچیده می کنید؟ مردم فقط پول را می شناسند. به نظر میرسد عده ای شلوغش کردند تا بتوانند جمعش کنند و مالکش باشند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
۰
۱
کثیف ترین دولت بعداز انقلاب.

نیازمندی ها