آخرین دستاوردهای حوزه واکسن کرونا در نشست ترویج علم بنیاد مصطفی (ص) تشریح شد. برنده جایزه مصطفی (ص) در دوره های قبل، دکتری ایرانی است که اکنون به عنوان یکی از سازندگان اصلی واکسن کرونا در جهان شناخته می شود.
کد خبر: ۱۲۷۶۵۴۷

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، سومین نشست ترویج علم بنیاد مصطفی (ص) با موضوع «آخرین دستاوردهای حوزه واکسن کرونا» امروز برگزار شد.

این نشست به صورت زنده از آدرس www.mustafaprize.org و اکانت این جایزه در اینستاگرام پخش می شود.

در این نشست، علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران، رسول دیناروند رئیس گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی جایزه مصطفی (ص)، حسین قناعتی رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونای استان تهران و حسن جلیلی عضو هیات مدیره گروه دارایی برکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) حضور داشتند.

4 نوع روش موجود برای ساخت واکسن کرونا

در ابتدای این نشست توضیح داده شد که 4 نوع روش ژنتیکی، ناقل ویروسی، پروتئینی و غیرفعال است.

حسین قناعتی رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونای استان تهران گفت: برای ساخت واکسن وجود دارد که در روش ژنتیکی و ناقل ویروسی کارهایی در کشور انجام شده است و واکسن هایی را در مرحله ساخت در کشور است با این روش ها ساخته می شوند و در مراحل سوم تولید هستند.

وی گفت: همچنین روش دیگر روش پروتئینی است که واکسنی که به این روش ساخته شده باشد را در کشور نداریم.

به گفته وی، اشتباهاتی را در دنیا و ایران داشته ایم. از جمله تاکید بر دارو که تجربه نشان داد این ویروس متکی بر دارو نیست و علاوه بر این مصونیت کمی را ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: همچنین در استراتژی مقابله با این ویروس ضعیف بودیم. فقط 13 فروردین اقتدار قانون را نشان دادیم.

رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونای استان تهران افزود: باز کردن مدارس منطقی نبود. فقط در یک مدرسه در اصفهان 100 و خورده ای نفر مبتلا شدند.

قناعتی گفت: امید به واکسنی که هنوز موجودیت پیدا نکرده نباید ما را از شرایط فعلی غافل نکند.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی واکسن تولید شود ابتدا در اختیار گروه های خاصی قرار می گیرد، درباره اولویت بندی توضیح داد: اولویت بندی کار درستی است. افرادی مانند کادر درمان و پلیس که بیشتر در معرض ارتباط با دیگران هستند؛ یا خلبانان و مهمانداران هواپیما که به دلیل اجبار شغلی. درباره افراد جامعه هم بیماران خاص و سرطانی و افراد بالای 60 سال در اولویت هستند. هم اکنون هم وزارت بهداشت درباره واکسن آنفولانزا به درستی چنین رویکردی را در دستور کار قرار داده و واکسیناسیون را از سن بالای 65 سال آغاز خواهد کرد.

واکسنی که در کشور توانایی ساخت آن را داریم ویروس ضعیف شده است

در این نشست رسول دیناروند رئیس گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی جایزه مصطفی (ص)، اظهارداشت: واکسنی که در کشور توانایی ساخت آن را داریم ویروس ضعیف شده است و سایر روش ها در حد تحقیقات است و زیرساخت صنعتی برای ساخت آنها نداریم.

وی گفت: واکسنی که روسیه ساخت و موسسه ای در مسکو تاییدیه فوری به آن داد ویروس ضعیف شده است.

به گفته وی، کشورهای پیشرفته پایه های این زیرساخت ها را دارند و از 8 یا 9 ماه آینده هم سرمایه گذاری زیادی انجام داده اند.

دیناروند افزود: برای واکسن کرونا به واکسیناسیون 70 درصد نیاز داریم که جلوی زنجیره انتقال را بگیریم. ظرفیت تولید در روش های قبلی پایین تر و در نسل های جدید بیشتر است.

رئیس گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی جایزه مصطفی (ص) تصریح کرد: واکسن روسی مرحله 3 را طی نکرده و تاییدیه سریع گرفته برای جمعیت خاص. به این معنی است که بی خطر است اما نیاید از عوارض جانبی نادر نمی توان چشم پوشی کرد.

وی گفت: درباره توسعه دارو و واکسن دوره توسعه طولانی است و معمولا چند سال طول می کشد. درباره کرونا شاید تا پایان سال برخی کشورها به صورت محدود به واکسن کرونا دسترسی داشته باشند؛ اما امکان اینکه در سال 2021 حدود 50 تا 60 درصد جمعیت دنیا واکسن را دریافت کنند زیاد است.

وی گفت: اشتباهاتی کردیم که باید از آن درس بگیریم. کرونا تمام نشده است حتی واکسن هم بیاید باید برای قطع زنجیره کرونا باز رعایت کنیم. درس اول این است که ماسک و فاصله انتقال را بسیار کم می کند و برخی کشورها با همین روش ها کامل بیماری را کنترل کردند و ما روزی 160 مرگ و میر داریم و راحت پذیرفته ایم در حالی که نباید بپذیریم.

دیناروند گفت: کسی که برنده جایزه مصطفی در دوره های قبل شد، دکتری ایرانی است که به عنوان یکی از سازندگان اصلی واکسن شناخته شده است.

وکتورهای ویروسی در درمان بیماری های ویروسی کارایی دارند

در این نشست علیرضا بیگلری رئیس انیستیتو پاستور ایران، اظهارداشت: کرونا در 100 سال قبل نمونه ای نداشته است و بسیار ناشناخته است.

وی گفت: کاملا ثابت شده است که وکتورهای ویروسی در درمان بیماری های ویروسی کارایی دارند. هم در بیماری های تک ژنی هم در سرطان ها کارایی این وکتورها تایید شده است.

بیگلری گفت: اولین باری است که از واکسن ژنتیک پایه در این سطح برای 8 میلیارد جمعیت دنیا می خواهیم استفاده کنیم.

وی گفت: اگر ویروس جهش پیدا کند یا نکند ماسک بهترین دفاع است. احتمال جهش در ویروس وجود دارد. این نگرانی وجود دارد که اگر ویروس دچار جهش شود واکسن های ساخته شده اثر نداشته باشند. کرونا رفتار متفاوتی در بدن افراد دارد. از دی ماه که در این باره تحقیق می کنیم از این بابت نگرانی داشته ایم. برای مثال در یک خانواده افراد مبتلا پاسخ های متفاوتی به ویروس داشته اند.

بیگلری گفت: کرونا آزمون بزرگی بود که نشان داد علوم بشر آنقدر که غرور دارد نیست و در بعد اجتماعی نشان داد که آموزش و مسئولیت اجتماعی افراد چقدر می توان موثر باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها