یک کارشناس مسائل منطقه درباره انفجار بیروت گفت: این انبار کلا متعلق به جریان سعد حریری است و می توان گفت بخش عمده ای از بندر بیروت در اختیار این جریان است. این بندر بزرگترین بندر تجاری لبنان است و 70% تجارت این کشور از همین بندر انجام می شود و این شائبه مطرح است که سلاح ها و تجهیزات دیگری در این بندر مخفی شده باشد
کد خبر: ۱۲۷۳۳۰۵

حسین کنعانی مقدم در گفت وگو  با جام جم انلاین درباره انفجار بیروت گفت: از شواهد موجود اینطور برمی آید که سه فرضیه در مورد این انفجار قابل طرح است. اولین فرضیه، اقدام تروریستی که طراحی شده از طرف رژیم صهیونیستی و آمریکایی ها است. چون انفجار ماده دپو شده بدون چاشنی تا به این حد و در این وسعت ممکن نیست. این ماده گاز زیادی تولید می کند و قدرت انفجاری بالایی دارد و از دینامیت و چاشنی برای منفجر کردن آن استفاده می کنند.
 
وی ادامه داد: کشتی که این مواد، شش سال پیش در یعنی سال 2014 به بیروت اورده که خود محل بحث و سوال است. این کشتی از گرجستان و با پرچم مولداوی برای یکی از کشورهای آفریقایی حمل می شده و در دریای مدیترانه اعلام خرابی می کند و به بندر می آید و بار خود را تخلیه می کند. این بار توسط دولت سعد حریری مصادره می شود و در انبار نگهداری می شود.
 
کنعانی مقدم افزود: این انبار کلا متعلق به جریان سعد حریری است و می توان گفت بخش عمده ای از بندر بیروت در اختیار این جریان است. این بندر بزرگترین بندر تجاری لبنان است و 70% تجارت این کشور از همین بندر انجام می شود و این شائبه مطرح است که سلاح ها و تجهیزات دیگری در این بندر مخفی شده باشد. این احتمال مطرح است که رژیم صهیونیستی از این مساله مطلع بود و دو سال پیش در توییتی که ارتش اسرائیل داشت اعلام شده بود که انباری محل ساخت موشک های حزب الله است و ما آن انبار را هدف قرار خواهیم داد.
 
این تحلیلگر ادامه داد: رژیم صهیونیستی بارها در هفته های اخیر لبنان را تهدید کرده و عنوان می کرد که زیرساخت های شما در تیررس من است و ممکن من به شما حمله کنم. فرضیه دوم، این است که شاید خرابکاری از داخل و به دلیل رقابت های سیاسی گروههای لبنان باشد برخی از جریاناتی که در لبنان هستند نقشه جنگ داخلی را طراحی می کنند و سعی کرده اند از این اقدام استفاده کنند و ضربه ای به دولت جدید لبنان و مقاومت وارد کنند و به همین دلیل شاید دستی از داخل با سرویس های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی همکاری کرده است.
 
کنعانی مقدم در ادامه این مصاحبه به فرضیه سوم اشاره کرد افزود: این اتفاق یک سهل انگاری و حادثه است. اما قطعا این ماده بدون چاشنی قوی غیر قابل انفجار است. باید گفت مساله انتشار آتش سوزی و جوشکاری به این انبار و منفجر شدن آن کاملا مردود است. آتش سوزی نمی تواند با این قدرت به انفجار بینجامد. تا اینجا واضح است که ذی نفعان این انفجار رژیم صهیونیستی و آمریکا و گروههای مخالف داخلی هستند و مساله سقوط دولت حسن دیاب دنبال می شود. آقای مکرون در دیدار روز گذشته به این مساله اشاره کرد و حتی ابراز کرد اگر خواسته های فرانسه در خصوص تغییرات تا شهریور ماه به انجام نرسد خود رسما اقدام می کند گویی لبنان هنوز مستعمره فرانسه است درحالیکه سالهاست لبنان مستقل شده و دولتی مستقل دارد.
 
این کارشناس در پاسخ به این سوال، تبعات این انفجار در منطقه چیست؟گفت:  احتمالا با این انفجار فشارها بر روی لبنان بیشتر خواهد شد تا تابع سیاست های غرب باشد و از حضور مقاومت در لبنان جلوگیری شود بحث جدی تر احتمال وقوع جنگ داخلی در لبنان است. احتمالا هدف خلع سلاح حزب الله است تا بتوانند امنیت رژیم صهیونیستی را حفظ کنند. این حالات وجود دارد و به نظر من، قوی ترین احتمال ایجاد خلا قدرت در لبنان و بحث
خلع سلاح حزب الله است.
 
وی همچنین درباره اینکه این انفجار به نفع چه کسی است گفت: به نفع اسرائیل و آمریکاست از طرفی اسرائیل از قبل تهدید کرده بود که قادر به چنین حمله ای و ایجاد بحران برای لبنان هست. البته امروز بندر ترابلس در حال جایگزینی است. حداقل دو سال طول می کشد تا این بندر به فعالیت قبلی خود برگردد. آنچه مشخص است فشار اقتصادی بر لبنان بیش از منافع سایر کشورهای مدیترانه است و اولین ضربه در این ماجرا به لبنان وارد شد و البته تاثیری در تجارت منطقه دیده خواهد شد.
 
کنعانی مقدم با اشاره به هدف سفر مکرون رییس جمهور فرانسه به  یاداور شد: دلیل این سفر میتوان به تغییر سیاست های لبنان اشاره کرد تا دولت و مجلس را تحت فشار قرار بدهد. مردم در همین یکی دو روز اخیر پای پارلمان لبنان معترض بودند اگر پارلمان از اکثریت بیفتد حسن دیاب خود به خود ساقط می شود شاید یکی از خواسته های معترضین که عقبه آنها گروه 14 مارس است به دنبال منحل کردن پارلمان و خلع حسن دیاب هستند تا مجدا فضا برای خانواده حریری باز شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها