یافته های جدید و شواهد مختلف و نگران کننده نشان می دهد ویروس کرونا در بدن برخی از افراد مبتلا می تواند برای آنها فلج شدن را به میراث بگذارد.
کد خبر: ۱۲۷۱۷۰۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل ، بعد از اینکه یک مرد بریتانیایی در پی ابتلا به ویروس کرونا توانایی حرکتی خود را از دست داد دانشمندان و محققان بر روی این احتمال کار کردند که آیا این ویروس می تواند منجر به فلج شدن شود یا خیر. نتیجه ای هم که به دست آوردند بسیار نگران کننده بود: ویروس کرونا در بدن برخی از مبتلایان با حمله به برخی از اعصاب می تواند فلج شدن را رقم بزند.

یک مرد 57 ساله که در لندن پس از ابتلا به کرونا فلج شده بود به عنوان نخستین نمونه مورد بررسی قرار گرفته. او سیزدهم آوریل در بیمارستان بستری شد و چند روز بعد توانایی ایستادن و تکان دادن دست هایش را از دست داد. اما این پایان کار نبود. کم کم عضلات مختلف بدن او کم کم بی حس شدند و او به سختی نفس می کشید. او که علائم مرسوم کرونا نظیر تب و سرفه های شدید را هم داشت کم کم حالت تهوع هم پیدا کرد. سپس احساس کرد بدنش در حال کج شدن است.


بیشتر بخوانید:

عوارض مغزی کرونا را جدی بگیرید / آنتی بادی اکنون فقط در حد فرضیه است

آخرین خبر از واکسن کرونا ؛ آزمایش موفقیت آمیز بر روی دو نفر


تست های بعدی نشان داد که این مرد سندرم گیلن-باره دارد، شرایط مغزی کمیابی که باعث اختلال در حرکت می شود.

به طور معمول سیستم ایمنی بدن به هر میکروبی که وارد بدن شود حمله می کند  اما در افراد مبتلا به این سندرم  به اشتباه سیستم عصبی محیطی را هدف قرار می دهد یعنی شبکه ای از اعصاب که در خارج از مغز و نخاع قرار دارد.

این بیماری که می تواند تهدید کننده زندگی باشد  تقریباً همیشه بعد از عفونت ویروسی یا باکتریایی  و یا هنگامی که سیستم ایمنی بدن تقویت می شود ، رخ می دهد.

گیلن-باره پس از عفونت های تنفسی ، مانند دوره بد آنفولانزا یا عفونت در دستگاه گوارش مانند مسمومیت غذایی ایجاد می شود.

بیشتر بیماران   این سندرم حتی از موارد جدی این اختلال بهبود می یابند اما از هر پنج بیمار یک نفر فلج طولانی مدت دارد.

اکنون بیم آن می رود که فلج شدن در پی به وجود آمدن بیماری گیلن-باره در میان کرونایی ها بیشتر شود.

گزارشی در این رابطه در مجله پزشکی بریتانیا به چاپ رسیده و این هشدار را هم داده است که کرونا خطرناک تر از چیزی است که تصور می شود و تمامی عوارض این بیماری را نباید در مشکلات تنفسی خلاصه کرد.

ایجاد سندرم گیلین باره در بیماران کرونایی در کشورهای دیگری مثل ایتالیا، آمریکا، چین و ایران هم دیده شده است.

البته واضح به نظر می رسد پیامدهای ترسناک و سنگینی مثل گیلین –باره وفلج شده در پی آن در عده قلیلی از بیماران کرونایی اتفاق می افتاد اما پزشکان هشدار می دهند که باید جدی گرفته شود و به سرعت اقدامات درمانی در رابطه با کسانی که علائمی از آن را نشان می دهد آغاز شود.


بیشتر بخوانید: 

حقیقتی تازه در باره انواع ویروس کرونا و ارتباط آن با علائم بیماری

ویروس کرونا یک هفته روی ماسک ماندگار است


 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها