شیوع ویروس کرونا طی شش ماه اخیر باعث شده حدود 80 درصد مشاغل و کسب و کارها تحت تاثیر قرار گیرند و با مسائلی چون تعدیل نیرو، کاهش تولید یا افزایش هزینه‌ها مواجه شوند و گاهی میزان موجودی آنها در انبار افزایش یابد.
کد خبر: ۱۲۷۰۰۶۴

براساس برآوردها حدود 20درصد مشاغل نه تنها از کرونا آسیبی ندیده‌اند بلکه بازار و کسب و کار آنها بعد از شیوع کرونا رونق نیز گرفته‌است.

بسیاری از کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا به دلیل تبعات شیوع این ویروس نتوانستند بدهی‌ها و تسهیلاتی را که از نظام بانکی دریافت کرده‌بودند بازپرداخت کنند. از سوی دیگر، تبعات شیوع این بیماری همزمان با بدترین شرایط اقتصاد ایران به کشور تحمیل شد.

تنگنای شدید منابع مالی دولت از یک سو و همزمانی آغاز این بیماری با اسفند و فروردین به عنوان ماه‌هایی که بیشترین گردش مالی را در بازار کسب و کار و مشاغل خرد و متوسط ایران دارد ، موجب شدت یافتن تبعات شیوع این ویروس بر اقتصاد ایران شده‌است.

عمده تاثیرات اقتصادی این بیماری بر مشاغل خرد و بنگاه‌های توزیعی یا خدمات توزیعی مانند فروشندگان بوده‌است.

در این شرایط لازم بود دولت با روش‌های مختلف از بیمه بیکاری تا اعطای تسهیلات از این مشاغل حمایت کند که مهم‌ترین نمونه آن تسهیلات 100 هزار میلیارد تومانی بود که قرار شد دوسوم آن برای تقویت طرف عرضه یعنی بنگاه‌های تولیدی و یک سوم آن برای تقویت طرف تقاضا و قدرت خرید مردم اختصاص یابد.

دولت در شرایط حاضر که تبعات شیوع کرونا موجب تعمیق رکود اقتصادی در کشور شده‌است، باید تامین منابع مالی لازم را برای پرداخت بیمه بیکاری و حمایت از کسب و کارها در اولویت قرار دهد.

اگر چه دولت مدعی است منابع مالی محدودی دارد و در تامین منابع مالی با مشکلاتی مواجه است، اما واقعیت این است دولت در حال حاضر دارای اموال مازاد زیادی است که با توجه به رونق بازار سرمایه می تواند با واگذاری این اموال و عرضه شرکت‌های دولتی، بخش قابل توجهی از تنگنای منابع مالی‌اش را از طریق این کانال تامین کند.

طبیعتا شرط اول تحقق این موضوع، افزایش سرعت دولت و از دست ندادن زمان برای اجرای این کار است؛ چرا که برخی مسائل و موضوعات باید در زمان خودش انجام شود و هرگونه تاخیر در زمان اجرا، موجب تشدید مشکلات و مسائل موجود می‌شود.

باید توجه داشت بسیاری از کسانی که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شده‌اند افرادی هستند که با حداقل دستمزد و درآمد گذران زندگی می‌کنند و این بیماری بیشتر دهک‌های پایین درآمدی و طبقه کارگری را تحت تاثیر قرار داده‌است.

از این نظر تقویت قدرت خرید دهک‌های کم درآمد به افزایش تقاضا انجامیده و به تبع آن موجب رونق بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

وحید شقاقی شهری - رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها