دولت‌ها در تمام اقتصادها به منظور حمایت از صنایع و تولیدات آن کشور، ابزارهایی را در اختیار دارند که گاها به درستی از این ابزارها استفاده نمی‌کنند.
کد خبر: ۱۲۶۹۷۹۰

ابزارهایی مانند مالیات،‌ تعرفه ها، حقوق گمرکی و.... که تمام این موارد روی کاغذ می تواند برای اقتصاد ملی مفید بوده و به ارتقای سطح و کیفیت تولیدات یا بهره وری کمک کند.

بارها درباره مزایای پذیرش در بازار سرمایه برای ناشران اوراق بهادار توضیح داده شده و کتاب ها و مقالاتی در این زمینه نوشته شده است. اما واقعیت این است امتیازاتی که تاکنون برای حضور در بورس به شرکت های مختلف داده‌شده در بهترین حالت آن تخفیف 25 درصدی مالیاتی بوده که اگر حجم معاملات به حد معقولی می‌رسید 5 درصد نیز به این تخفیف ها افزوده می‌شد. اما این تخفیف ها برای علاقه مند کردن شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه کافی نیست و باید مشوق های بیشتری از جمله امتیازات گمرکی و... به شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه ارائه شود. البته این امتیازات نباید صرفا متوجه شرکت های جدیدی باشد که قصد ورود به بورس را دارند بلکه حتی شرکت های قدیمی که در حال حاضز نیز در بورس حضور دارند باید از امکانات و امتیازات بیشتری بهره‌مند شوند.

ابلاغیه اخیر رئیس جمهور مبنی بر عدم اعتراض سازمان مالیاتی به حساب های سنوات گذشته شرکت هایی که قصد دارند در سال 99 وارد بورس شوند در مجموع اقدام مثبتی است. حتی دولت می تواند مشوق های دیگری نیز برای حمایت از بنگاه های صنعتی برای ورود به بورس در نظربگیرد.

در این راستا ممکن است برخی شرکت‌ها با نداشتن چارچوب‌های لازم قصد سوء استفاده از این امکان را داشته باشند که نهادهای نظارتی باید در این زمینه چتر نظارتی خود را گسترش دهند. برای مثال فرض کنید همه شرکت های فعال در کشور وارد بورس شوند، در این صورت قطعا فرارهای مالیاتی به حداقل خود می‌رسد که این موضوع نتیجه شفاف سازی در بازار سرمایه است.

در این شرایط حتی برخی شرکت‌ها حاضر به پرداخت مالیات بیشتر هستند تا توجه سهامداران را بیشتر به خودشان جلب کرده و از این طریق قیمت سهامشان نیز افزایش یابد.

استفاده از ابزارهای قانونی برای ترغیب شرکت ها برای شفاف سازی صورت های مالی و مالیاتی یک اقدام مثبت است که باید ورود شرکت های جدید به بورس با این هدف انجام ‌شود.

بهروز شهدایی - کارشناس بازار سرمایه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها