پژوهشگران «دانشگاه بن» آلمان در مطالعاتی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مصرف بیش از اندازه نمک توانایی بدن را در مقابله با عفونت‌ های باکتریایی از بین می برد.
پژوهشگران «دانشگاه بن» آلمان در مطالعاتی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مصرف بیش از اندازه نمک توانایی بدن را در مقابله با عفونت‌ های باکتریایی از بین می برد.
کد خبر: ۱۲۶۳۸۵۴

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان،  «کریستین کرتز» پژوهشکده دانشگاه بن و گروهش در بررسی خود که روی موش‌ها و ۱۰ انسان صورت گرفته نشان دادند موش‌هایی که رژیم غذایی پر نمکی دارند کمتر در مقابله با عفونت‌های کلیوی ناشی از باکتری «اشریشیا کلی» و عفونت‌های دیگری که ناشی از باکتری «لیستریا منو سیتوژ نز» هستند، موفق می‌شوند.

کرتز معتقد بود این باکتری‌ها پیش از اینکه سیستم ایمنی بدن بتواند آن‌ها را از بین ببرد، به آن آسیب می‌رسانند.

این پژوهشگران پس از بررسی موش‌ها، به ۱۰ زن و مرد سالم بین ۲۰ تا ۵۰ سال، روزانه ۶ گرم نمک اضافه دادند و مشاهده کردند که برخی از سلول‌های ایمنی موسوم به «نوتروفیل» توانایی خود را در از بین بردن باکتری‌ها از دست می‌دهند.

ایده پژوهشگران این است که دو مکانیسم در این فرآیند نقش دارند نخستین مکانیسم، هنگامی فعال می‌شود که نمک زیادی مصرف می‌کنیم.

با مصرف زیاد نمک، هورمون‌هایی ترشح می‌شوند تا بدن را به دفع بیشتر نمک وادار کنند. یکی از عوارض جانبی این واکنش، سرکوب سیستم ایمنی در سراسر بدن و دومین مکانیسم که بر کلیه اثر می‌گذارد.

کرتز و گروهش دریافتند که مصرف بیش از اندازه نمک به انباشته شدن آن در کلیه و سرکوب نوتروفیل‌ها منجر می‌شود.

۱: از مصرف سبزیجات و میوه جات غافل نشوید.

۲: در صورت عدم دسترسی به مواد غذایی تازه از انواع خشک یا کنسرت‌های سالم آن استفاده کنید.

۳: میان وعده‌های سالم مختلفی مانند آجیل، پنیر، ماست (ترجیحاً بدون شیرینی افزودنی) میوه خرد شده یا خشک شده، تخم مرغ آبپز یا سایر گزینه‌های سالم سنتی در خانه داشته باشید.

۴: مصرف غذا‌های فرآوری شده را محدود کنید.

۵: آشپزی و غذا خوردن را به بخش سرگرم‌کننده و معنادار روال خانواده تبدیل کنید.

توصیه‌های یونیسف برای رژیم غذایی سالم در دوران کرونا

عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن

استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها، ننوشیدن آب کافی، مصرف زیاد نمک، مصرف خودسرانه مکمل ها، سیگار کشیدن و در معرض دود سیگار بودن، مسافرت‌های کاری زیاد، استفاده از رژیم‌های بسیار سخت، مصرف غذا‌های سوخته، آلودگی هوا، احساسات منفی، نادیده گرفتن بهداشت شخصی، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی شخصی، کم خوابی و کم تحرکی از عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

آنچه از بررسی متون علمی و گزارش مراکز پژوهشی معتبر می‌توان استنباط کرد این است که برای مقابله با بیماری کرونا یا کووید ۱۹، بهترین شیوه ارتقا و تقویت سیستم ایمنی بدن است به همین منظور در ادامه به چند نکته در خصوص رژیم غذایی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را می‌خوانید.

۱: از مصرف غذا‌های سنگین و دیر هضم پرهیز شود.

۲: مصرف مایعات مانند چای کمرنگ توصیه می‌شود.

۳: یبوست فرد بیمار حتماً رفع شود.

۴: مصرف سبزیجات و میوه جات توصیه می‌شود به شرطی که کاملا شسته و ضدعفونی شوند.

۵: مصرف مواد پروتئینی به خصوص گوشت سفید توصیه می‌شود.

۶: سوپ رقیق از مرغ و سبزیجات انتخاب مناسبی است.

۷: مصرف آب میوه طبیعی و غذا‌های سبک مانند حریره (آرد برنج، آب، بادام و کمی شکر) مفید هستند.

۸: از مصرف مایعات و آب سرد پرهیز شود؛ همچنین دستورات یبوست استفاده از خاکشیر مفید است.

۹: اگر بیماری که به کرونا مبتلا شده از قبل رژیم غذایی خاصی داشته، مانند بیمار دیابتی یا فردی که به پروتئین گندم حساسیت دارد، نباید رژیم غذایی خود را قطع کند.

۱۰: بهتر است بیماران از مصرف ترکیبات حاوی شکر خودداری کنند و اگر بیمار دارو‌های کورتون دار مصرف می‌کند میزان سدیم غذایش را کم کند و از رژیم غذایی مایع به خصوص سوپ‌ها پیروی کنند.

۱۱: دریافت مایعات کافی از قبیل آب میوه و همچنین غذا‌های بدون ادویه توصیه می‌شود.

۱۲: استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین c مانند مرکبات در کاهش طول درمان موثر است و ناگفته نماند که غذا‌ها باید به صورت کامل جویده شوند.

۱۳: در صورت بروز اسهال می‌توان از محصولات پروبیوتیک موجود در بازار استفاده کرد؛ بهتر است غذا‌های متنوع و در چند وعده سبک تهیه و استفاده شوند که اشتهای بیمار برای غذا خوردن بهتر شوند.

۱۴: خوردن وعده‌های حجیم به هیچ عنوان برای بیمار توصیه نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها