دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان

پر کشیدن ۹۰ بانوی معتاد متجاهر از دام اعتیاد

مسئول کلینیک کاهش آسیب بیمارستان مسیح دانشوری گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا به طور مشخص به ریه‌ها آسیب می‌رساند، استعمال کنندگان دخانیات و مواد مخدر به شدت در معرض خطر قرارداشته و آسیب پذیرتر هستند.
مسئول کلینیک کاهش آسیب بیمارستان مسیح دانشوری گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا به طور مشخص به ریه‌ها آسیب می‌رساند، استعمال کنندگان دخانیات و مواد مخدر به شدت در معرض خطر قرارداشته و آسیب پذیرتر هستند.
کد خبر: ۱۲۶۳۸۴۲

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، هومن شریفی، ادیکتولوژیست و مسئول کلینیک کاهش آسیب بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در حال حاضر تمام مردم دنیا در معرض ویروس کرونا قرار دارند اما یکی از گروه‌هایی که در این شرایط آسیب پذیرتری بیشتری دارند، افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر، محرک یا دخانیات هستند.

وی یکی از پیامدهای مهم بیماری کرونا را کاهش دسترسی به برخی خدمات بهداشتی از جمله درمان‌های مربوط به سوء مصرف مواد مخدر و محرک و سیگار ذکر کرد و افزود: در موج اول بیماری کرونا متاسفانه ما با شکست درمان، لغزش، عود و اوردوزهای (over dose) مصرف کنندگان مواد مواجه شدیم و در صورت بروز موج دوم بیماری نیز باید منتظر اوردوزها، بازگشت‌ها و شکست‌های درمانی بسیاری از مصرف کنندگان باشیم.

مسئول کلینیک کاهش آسیب بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به لزوم تغییر در نحوه اجرای سیاست‌های کنترل سوء مصرف مواد مخدر، محرک و دخانیات و روش‌های درمانی در جامعه‌ مصرف کننده در شرایط فعلی و بحران کرونا، خاطرنشان کرد: مراکز درمانی ارائه دهنده خدمات درمانی سوء مصرف مواد و دخانیات می‌توانند از طریق زیر ساخت‌های مختلف با بیماران ارتباط مجازی برقرار کرده و با توجه به محدودیت‌ رفت و آمد، ارایه خدمات و داروها با راحت ترین روش به بیماران انجام شود.

شریفی با بیان اینکه مطابق پروتکل‌های کشوری داروهای مربوط به سوء مصرف مواد را نمی‌توان با دوز ماهیانه به بیماران ارایه کرد، افزود: در شرایط فعلی و بحران کرونا با توجه به اهمیت ماندگاری و تداوم درمان این مددجویان،استفاده از فضای مجازی و ارسال داروها برای بیماران می‌تواند راهگشا باشد.

این ادیکتولوژیست با اشاره به آسیب پذیری زیاد مصرف کنندگان مواد مخدر و دخانیات، اظهار داشت: ویروس کرونا به طور مشخص به ریه‌ها آسیب می‌رساند؛ بنابراین استعمال کنندگان دخانیات، سیگارهای الکترونیک و ماری جوانا به شدت در معرض خطر قرار دارند.

وی افزود: گرچه میزان کشندگی ویروس کرونا هنوز به درستی مشخص نشده است اما افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای مثل دیابت یا بیماری‌های قلبی - عروقی و بیماری‌های تنفسی بیشتر در معرض خطر هستند و مصرف کنندگان مواد مخدر و دخانیات نیز آسیب پذیرتر هستند.

شریفی با اشاره به گزارش‌های منتشر شده از چین مبنی بر بیشتر بودن میزان کشندگی ویروس کرونا در مردان نسبت به زنان، گفت: در چین ۵۲ درصد مردان و تنها حدود ۲ درصد زنان دخانیات استعمال می‌کنند؛ پس می‌توان پیش‌بینی کرد که ارتباط مستقیمی بین استعمال دخانیات و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا وجود دارد.

مسئول کلینیک کاهش آسیب بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: استعمال دخانیات و سیگارهای الکترونیکی موجب از بین رفتن بافت ریه، التهاب و کاهش توانایی پاسخ ریه به عفونت ها می‌شود.

به گفته این ادیکتولوژیست، کسانی که از فرآورده‌های اپیوئیدی استفاده می‌کنند بیشتر در معرض خطرات ناشی از ویروس کرونا قرار دارند. فرآورده‌های اپیوئیدی با تاثیر بر ساقه مغز، تعداد و عمق تنفس را کاهش می‌دهند و این افراد بسیار مستعد عفونت ریوی می‌شوند؛ همچنین با کاهش سطح اکسیژن شریانی، التهاب ریوی شدیدتری ایجاد می‌کند.

وی افزود: هایپوکسی ناشی از مصرف تریاک و فرآورده های آن، نه تنها به ریه ها آسیب می‌زند، بلکه بر سیستم قلبی عروقی و عروق مغزی نیز تاثیر می‌گذارد. شاید اپیوئیدها بسیاری از علائم مثل آبریزش بینی یا حتی سرفه ها را کاهش می‌دهند ولی در نهایت با این اثرات کاذب فرد متوجه وخیم‌تر شدن شرایط خود نمی‌شود.

به گفته شریفی مصرف متامفتامین نیز با انقباض عروق ریه باعث ایجاد پرفشاری خون ریوی، مشکلات قلبی عروقی(کاردیومیوپاتی) و التهاب ریوی می‌شود. خطر مهم دیگری که افراد معتاد را تهدید می‌کند افزایش خطر آلودگی این افراد به ویروس کرونا با پارافرنالیا یا آلات و ادوات دودکشی است. همچنین بسته‌های سیگار، شلنگ و سر قلیان، کارتریج سیگار الکترونیک، وسایل استنشاق یا تزریق مواد مخدر و محرک از دیگر منتقل کننده‌های مهم آلودگی سطحی ویروس به شمار می روند.

مسئول کلینیک کاهش آسیب بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: در چین حداکثر پنج هزار نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت شدند و این درحالی است که سالانه یک ملیون نفر چینی در اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها