وزیرفرهنگ و ارشاداسلامی در جمع نمایندگان مازندران:

سیره علمی و عملی آیت الله کوهستانی باید الگوی نسل جوان قرار گیرد

آیت‌ا... سیستانی در پیام خود از ایجاد انسجام داخلی تا رصد هوشمندانه تحرکات آمریکا را متذکر شد

دست مرجعیت روی شانه مردم

رصد هوشمندانه تحولات سیاسی و اجتماعی عراق، توسط مرجعیت شیعه همچنان ادامه دارد. بیانیه اخیر آیت‌ا... سیستانی از یک‌سو معطوف به مطالبات بر حق ملت عراق و لزوم تسریع اصلاحات از سوی دولت بوده و از سوی دیگر، مسیر هرگونه مداخله بازیگران غربی و مهره‌های منطقه‌ای آنها را می‌بندد.
کد خبر: ۱۲۳۷۶۲۶

آیت‌ا... سیستانی در تازه‌ترین بیانیه خود، بر لزوم تسریع در تصویب یک قانون عادلانه و بی‌طرف برای انتخابات عراق تأکید کرده است. احمد الصافی، نماینده آیت‌ا... سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در عراق در خطبه دوم نماز جمعه این هفته کربلا معروف به «خطبه مرجعیت» این بیانیه را قرائت کرد. در قسمتی از این بیانیه آمده است:
«موضع مرجعیت حمایت از اعتراضات و تأکید بر پایبندی به مسالمت‌آمیز و عاری بودن آن از هر نوع خشونت و همچنین محکومیت حمله به تظاهرکنندگان مسالمت‌جو با قتل، جرح، ربودن یا ارعاب و غیر آن است. بنابراین اهمیت دارد هرچه سریع‌تر یک قانون عادلانه برای انتخابات تصویب شود که اعتماد شهروندان به انتخابات را مجددا جلب کند و جانب احزاب و جریان‌های سیاسی را نگیرد و یک فرصت واقعی برای تغییر نیروهایی را فراهم کند که طی سال‌های گذشته بر کشور حکومت کرده‌اند، اگر ملت خواهان تغییر و جایگزین کردن آنها با چهره‌های جدیدی باشند.» همچنین در این بیانیه تأکید شده است اگر قدرتمندان در عرصه حکومت تصور می‌کنند با تعلل و وقت‌کشی می‌توانند از اصلاح واقعی امور شانه خالی کنند، در توهم به سر می‌برند، زیرا درهرحال مرحله پس‌ از این اعتراضات مثل قبل آن نخواهد بود.
2 پیام مهم بیانیه اخیر مرجعیت شیعه در عراق
دو پیام مهمی که از بیانیه اخیر استنباط می‌شود، یکی لزوم تسریع اصلاحات از سوی دولت و دیگری جلب اعتماد شهروندان عراقی است. ضمن آن که طرح مکرر موضوع جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان خارجی عراق در بیانیه‌های مرجعیت شیعه، یکی از نکات ثابت و ارزنده‌ای است که توجه به آن، منجر به خط‌کشی میان مطالبات واقعی واغتشاشات هدفمند در بغداد و دیگر شهرهای عراق خواهد شد. این بیانیه، نماد و نشانه‌ای بارز از رصد دقیق و هوشمندانه اوضاع جاری در عراق توسط مرجعیت عالی شیعه و تلاش ایشان برای حل واقعی بحران در کشور عراق دارد. دشمنان فرا منطقه‌ای و منطقه‌ای ثبات و امنیت عراق ازجمله ایالات‌متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی اصرار و تلاش زیادی برای استمرار بحران‌های مزمن سیاسی و امنیتی در بغداد و دیگر شهرها دارند. دشمنان ثبات عراق معتقدند که ایجاد و استمرار بحران‌های امنیتی و سیاسی در عراق، زمینه مساعدی را برای موج‌سواری و دخالت آنها در امور داخلی این کشور فراهم خواهد کرد.
استقبال دموکرات‌ها از ناامن سازی عراق
شاید در ابتدا تصور شود که بروز ناآرامی‌های گسترده و عمیق در عراق، تاکتیکی منحصر و محدود به دولت فعلی ایالات‌متحده آمریکاست. این فرضیه به دلایل مختلف نادرست است! دموکرات‌های ایالات‌متحده نیز دقیقا مانند جمهوریخواهان، نسبت به استراتژی ناامن سازی عراق به‌مثابه یک رویکرد کلان در قبال این کشور پایبند هستند. حتی دموکرات‌ها در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نشان داده‌اند که بر اساس تحقق اهداف شوم ایالات‌متحده در عراق، از هیچ‌گونه اقدامی ازجمله «مسلح کردن گروه‌های تروریستی ـ تکفیری» فروگزار نخواهند کرد. بنابراین، سکوت معنادار دموکرات‌ها در برابر مداخله‌گری مستقیم و غیرمستقیم کاخ سفید در عراق، مترادف با استقبال آنها از رویکرد ضد عراقی ترامپ است. البته چنین ارتباط متقابلی از سوی جمهوریخواهان نیز حفظ شده است.
دونالد ترامپ به‌رغم این که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده و نامزد اصلی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 را رقیب خود قلمداد می‌کند، اما کاملا به استراتژی تجزیه عراق که برای نخستین بار به‌صورت مدون و در دوران ریاست جمهوری بوش پسر توسط بایدن وضع شد پایبند است. تجزیه عراق به سه منطقه کردنشین، سنی نشین و شیعه‌نشین ازجمله اهداف وقیحانه مشترک دو حزب اصلی و سنتی آمریکاست. در چنین شرایطی صدور بیانیه اخیر آیت‌ا... سیستانی که در عین تقویت حس مطالبه گری مؤثر عموم شهروندان، رصد هوشمندانه دشمنان امنیت عراق را مدنظر قرار می‌دهد، از اهمیت و ارزش فوق‌العاده‌ای برخوردار است. صدور این بیانیه‌ها نه‌تنها منجر به تقویت انسجام داخلی در عراق حول محور مرجعیت می‌شود، بلکه راه را بر هرگونه توطئه کاخ سفید و متحدان آن در بغداد و دیگر شهرها خواهد بست.

رمزگشایی از انفجارهای بغداد

جمعه‌شب، درحالی‌که ساعاتی بیش از قرائت بیانیه جدید آیت‌ا... سیستانی سپری نشده بود، واقعه تلخی در نزدیکی میدان التحریر در بغداد رخ داد. انفجار چهار بمب صوتی در این محدوده، منجر به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن 15 نفر دیگر شد. کمیسیون حقوق بشر عراق در بیانیه‌ای تأکید کرده است که انفجارهای هدفمند روز جمعه در میدان التحریر، وجود «طرف سوم» را که به دنبال ناامنی و هرج‌ومرج در این کشور است، به اثبات رسانده است.
واقعیت این است که شناسایی «طرف سوم» یا «بازیگر مرموز» حوادث عراق که درصدد سوءاستفاده از مطالبات بر حق مردم و درعین‌حال، تضعیف نهادهای رسمی و امنیتی در این کشور است، چندان سخت و دشوار نیست. همان‌گونه که اشاره شد، در این نقطه عراق با استراتژی کلان و مشترک دو حزب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا و متحدان غربی و مهره‌های عربی آنها جهت «ایجاد و استمرار بحران‌های دامنه‌دار» مواجه است. در مسیر تحقق و قوام این استراتژی، واشنگتن و همراهان آن از به‌کارگیری هرگونه ابزار و روشی استقبال می‌کنند، حتی اگر محصول به‌کارگیری آن، از دست رفتن جان همه ساکنان عراق باشد! متعاقب شکست ایالات‌متحده در تنفس مصنوعی به گروه تروریستی-تکفیری داعش و شکست سنگین این گروه تکفیری خطرناک در برابر «جبهه مقاومت»، دولت ترامپ در حال پیاده‌سازی تاکتیک جدیدی در شهرهای مختلف عراق است. این تاکتیک، ایجاد نفرت داخلی و شکاف فراگیر در میان شهروندان عراقی است. بنابراین، مثلث واشنگتن، تل‌آویو و ریاض از هیچ‌گونه اقدامی در جهت تشدید خشونت‌ها در عراق و تبدیل آن به یک موج کشنده و خطرناک فروگزار نمی‌کنند.

زهرا ساختمانیان

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها