با وجود اختلافات زیاد میان 2 حزب اصلی،آیا شاهد انتخابات تکراری در سرزمین های اشغالی خواهیم بود؟

جنگ قدرت در لانه عنکبوت

با وجود اعلام نتایج برگزاری انتخابات در سرزمین‌های اشغالی همچنان هیچ کدام از طرف‌ها قادر به تشکیل یک ائتلاف نشده‌اند و جنگ قدرت ادامه دارد. بعد از آن‌که بنیامین نتانیاهو برای دومین بار از بنی گانتس درخواست ائتلاف کرد وی بادادن پاسخ منفی هرگونه ائتلافی بانتانیاهو را مشروط به نخست‌وزیری خود کرد. پیشنهادی که به معنای شکست کامل نتانیاهو بوده و برای حزب لیکود قابل پذیرش نیست. در این میان برخی تحلیلگران می‌گویند در صورت توافق نکردن طرفین باید یک بار دیگر در اسرائیل انتخابات زودهنگام برگزار شود.
کد خبر: ۱۲۲۹۴۰۷

به گزارش اسپوتنیک، بنیامین نتانیاهو در یک حرکت سیاسی از بنی گانتس خواست با حزب او ائتلاف کرده و کابینه جدیدی را تشکیل دهند. وی در پیامی توییتری گفت: گانتس رهبر حزب آبی و سفید را به تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی متشکل از تمامی احزاب معتقد به اسرائیل به عنوان دولت یهود و دموکراتیک، دعوت می‌کنم. نتانیاهو در عین حال گفت هیچ نیازی به برگزاری انتخابات عمومی جدید وجود ندارد. با این حال دعوت نتانیاهو با پاسخ منفی بنی گانتس مواجه شد و وی در جواب گفت تشکیل چنین ائتلافی در صورتی ممکن خواهد بود که او مقام نخست‌وزیری را داشته باشد. گانتس وعده مدیریت مذاکرات برنامه‌ریزی شده و هدفمند برای تشکیل آنچه دولت متحد خواند، داد و گفت پس از انتخاباتی که بر دولت اسرائیل تحمیل شد، شهروندان به پای صندوق‌های رای رفتند و رای دادند و تصمیم واضحی اتخاذ کردند، شهروندان خواهان آن هستند که اسرائیل مقدم بر همه چیز باشد و ما هرگز تسلیم دیکته‌ها نخواهیم شد. وی با رد درخواست نتانیاهو عنوان کرد ما به اصولمان پایبند خواهیم بود، دولتی که به ریاست من تشکیل خواهد شد، باید تاثیرگذار و توانمند باشد تا دستاورد و نتایج واقعی کسب کند.
فریبکاری نتانیاهو
درهمین حال آویگدور لیبرمن، رئیس حزب اسرائیل خانه ما نیز نسبت به این مساله واکنش نشان داد و گفت: نتانیاهو به فریب‌های سیاسی خود ادامه می‌دهد تا مسأله را به دور سوم انتخابات بکشاند. وی افزود: نخست‌وزیر برای جلوگیری از رویارویی با عدالت و تلاش برای کسب اکثریت همچنان به قدرت چسبیده است. کارشناسان سیاسی می‌گویند در صورت ناکامی نتانیاهو او باید در دادگاه حاضر شده و پاسخگوی موارد رشوه و اختلاس‌های مالی خود در دوران ده ساله نخست وزیری اش باشد. بنیامین نتانیاهو تاکنون در چهار پرونده متهم شده، اما به دلیل مصونیت سیاسی به دادگاه نرفته است. چندی پیش برخی از اعضای حزب لیکود گفتند در صورت شکست، نتانیاهو را از رهبری این حزب اخراج خواهند کرد. برخی از تحلیلگران نیز می‌گویند نتانیاهو در صورت شکست، از صحنه سیاسی اسرائیل خارج خواهد شد. به گفته آنها نتانیاهو با شکست خود به پایان راه رسیده است. به همین دلیل او نهایت تلاش خود را می‌کند تا در صورت ناکامی در تشکیل کابینه بهانه جدیدی را برای برگزاری دور سوم انتخابات پیدا کند.
لیبرمن در ادامه اظهاراتش گفته است: نتانیاهو تلاش می‌کند با دعوت به تشکیل دولت وحدت فراگیر عرصه سیاسی را مختل کرده و در مقابل، نمایندگان احزاب دیگر را قانع کند تا به فراکسیون و ائتلافش با احزاب مذهبی بپیوندند. به گفته لیبرمن نتانیاهو قصد دارد بعد از انصراف گانتس حزب اسرائیل خانه ما را مسؤول شکست خود معرفی کرده و خواستار برگزاری دور سوم انتخابات شود. درهمین رابطه منابعی در حزب آبی سفید نیز گفتند: درخواست نتانیاهو از گانتس تنها یک فریب رسانه‌ای است. این حزب آبی سفید است که دولت را تشکیل خواهد داد.
یکی دیگر از تلاش‌های نتانیاهو دادن وعده‌های آنچنانی به رقیبان است. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی او به رهبر حزب کار ـ جشر برای پذیرفتن پیوستن به ائتلافش وعده‌های رنگین داده است. او در این رابطه پیشنهاد منصب وزارت دارایی و دو وزارتخانه دیگر و حتی افزایش حداقل حقوق به 6000 شیکل ( واحد پول اسرائیل) را داده است، اما عمیر پرتز به‌شدت این پیشنهاد را رد کرده و به وی گفته است حتی حاضر به مذاکره با لیکود نیست.
آخرین نتایج
کمیته مرکزی انتخابات رژیم صهیونیستی آخرین اخبار را از نتایج تقریباً نهایی بیست و دومین دور از انتخابات پارلمانی این رژیم به استثنای نتایج ۱۵ صندوق رای منتشر کرد. طبق این نتایج، پس از شمارش 8/99 درصد از مجموع آرا، حزب بزرگ‌تر حزب آبی سفید است که در مجموع ۳۳ کرسی به دست آورده و پس از آن نیز حزب لیکود به ریاست نتانیاهو ۳۱ کرسی را از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان از آن خود کرده است.
لیست عربی مشترک هم قدرت سوم در کنست شده و ۱۳ کرسی را به دست آورده است. پس از آن حزب سیاسی مذهبی شاس ۹ کرسی، حزب اسرائیل خانه ما و حزب اتحاد یهودیت توراتی هر کدام هشت کرسی، حزب جناح راست یکپارچه هفت کرسی، ائتلاف دو حزب کارگر - جیشر و اردوگاه دموکراتیک نیز هر کدام پنج کرسی به دست آورده‌اند.
اطلاعات منتشره از سوی کمیته مرکزی انتخابات حاکی از آن است که از بین شش میلیون و ۳۹۴ هزار و ۳۰ فرد واجد شرایط، چهار میلیون و ۴۵۸ هزار و ۱۶۷ تن در رای‌گیری شرکت کردند و در کل 72/69 درصد رای دادند که از این میان، آرای درست چهار میلیون و ۴۳۰ هزار و ۵۶۶ رای و آرای باطله نیز ۲۷ هزار و ۶۰۱ رای است.
تحقیر بی‌بی
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از ناکامی اخیر در انتخابات این رژیم اعلام کرد سفر خود به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را لغو کرده است. به همین دلیل امسال دیگر کسی شاهد نقاشی تمسخر‌آمیز نتانیاهو و سخنان تحریک‌آمیز او علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نخواهد بود. روزنامه هاآرتص دیروز در گزارشی تحلیلی به موضوع شکست بنیامین نتانیاهو در انتخابات اخیر پرداخت و نوشت برخورد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از این بارها نتانیاهو را دوست نزدیک خود قلمداد کرده بود، اکنون بسیار سرد شده است.
به گزارش این منبع، لغو سفر نتانیاهو به نیویورک نتیجه دیگری هم داشت و آن لغو دیدار برنامه‌ریزی شده وی با ترامپ بود. قرار بود در این دیدار دو طرف درباره یک «توافق دفاعی» مشترک صحبت کنند، اما بدین ترتیب به نظر می‌رسد ترامپ ترجیح خواهد داد صبر کند تا قبل از هر گونه صحبتی، وضعیت ثبات سیاسی اسرائیل مشخص شود. هاآرتص در باره واکنش سرد ترامپ به نتیجه انتخابات رژیم صهیونیستی، وضعیت فعلی نتانیاهو را دراماتیک توصیف کرد و نوشت: ترامپ در واکنش خود نه تنها به نام نتانیاهو اشاره‌ای نکرد، بلکه گفت که روابط ویژه ایالات متحده با اسرائیل است (‌نه با شخص نتانیاهو). از این رو خواندن ذهن نه چندان پیچیده ترامپ، کار چندان پیچیده‌ای نیست. او دو بار به نتانیاهو یاری رسانده است؛ ترامپ درباره تصمیم‌های مربوط به بلندی‌های جولان و انتقال سفارت به قدس و نیز صحبت از توافق دفاعی جایگاه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را بهبود بخشیده بود. در مقابل اما نتانیاهو چیزی جز ناامیدی بزرگ برای ترامپ به بار نیاورد. در مرحله اول نتانیاهو از تشکیل ائتلاف برای معرفی کابینه بازماند و در مرحله دوم نیز نتوانست اکثریت را در کنیست به دست آورد. واقعیت این است که ترامپ از بازنده‌ها خوشش نمی‌آید و برخوردش با آنها اغلب تحقیرآمیز است.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها