سازندگان و عوامل تولید مجموعه پویانمایی «ببعی» از روند ساخت آن و پیچیدگی‌های کار برای کودک می‌گویند

«بــبــعــی» بـه‌جـای «کـیـتـی»

تماشای پویانمایی یکی از مهم‌ترین تفریحات کودکان و نوجوانان است که می‌تواند روی رشد شخصیتی بچه‌ها به‌خصوص کودکان تاثیر به‌سزایی داشته باشد. کودک با دیدن پویانمایی و شخصیت مورد علاقه‌اش با او همذات‌پنداری کرده و به نوعی از رفتار و هویت آن شخصیت الگوبرداری می‌کند. از این رو ساخت و تولید پویانمایی برای کودکان و نوجوانان به‌خصوص برای گروه سنی خردسال کار بسیار سخت اما مهمی است و نقش به‌سزایی در تربیت و روند یادگیری آنها دارد. شاید یکی از دلایلی که باعث می‌شود کمتر کارگردان و تهیه‌کننده‌ای در این زمینه فعالیت کند، همین موضوع باشد. چرا که در عین سادگی، کار برای کودک بسیار پیچیده و سخت و مهم است. کودک از آنچه می‌شنود و می‌بیند یاد می‌گیرد. حال اگر پویانمایی‌هایی تولید شود که با فرهنگ بومی و ملی کشور نیز همخوانی داشته باشد می‌تواند تاثیرات مثبتی را روی مخاطبان خود بگذارد. از آنجایی که کودک در این سن بسیار کنجکاو است و ذهن پرسشگر و دقیق دارد و مشتاق یادگیری است، از این رو برنامه‌سازی برای این گروه سنی از اهمیت بسیاری برخوردار است. شبکه پویا که رسالت ساخت برنامه‌هایی متناسب برای این گروه سنی را دارد، مجموعه پویانمایی با نام «ببعی» دارد که سه فصل از این مجموعه روی آنتن رفته و مورد توجه قرار گرفته است. از این رو گروه در حال تولید فصل‌های بعدی این مجموعه هستند. به همین دلیل جام‌جم گزارشی از تولید این مجموعه داشته که در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۱۲۲۲۹۱۸

کار تخصصی برای دختربچه‌ها نداشتیم

مهدی مشکوری که تهیه‌کنندگی این مجموعه پویانمایی را برعهده دارد درباره روند شکل‌گیری این مجموعه و این‌که در چند فصل طراحی شده به جام‌جم گفت: پویانمایی ببعی در سه فصل و هر فصل در 26 قسمت تولید شده است. اما این مجموعه برحسب قصه مجموعه موفق «کیتی» تولید شد. یعنی از قصه این مجموعه برای شکل‌گیری این شخصیت ایده گرفتیم. وی همچنین درباره دلیل انتخاب یک گوسفند به عنوان قهرمان داستان هم توضیح داد: دلیل انتخاب گوسفند و طراحی این شخصیت این بود که خواستیم از یک حیوان حلال بهره بگیریم. از آنجایی هم که این مجموعه برای گروه سنی پایه طراحی شده است، گرافیک مینی‌مالی دارد و کم‌جزئیات است. چون کار برای گروه سن پایه گرافیک خوش رنگ و لعاب نیاز دارد،. ما کل مجموعه را که 78 قسمت دارد، در شش ماه تولید کردیم که معمولا این گونه مجموعه‌ها در قالب غیرصنعتی حدود یک سال زمان برای تولید نیاز دارد. این تهیه‌کننده درباره فصل‌های بعدی این مجموعه هم عنوان کرد: در حال حاضر مشغول طراحی فصل‌های چهار و پنج این مجموعه هستیم که قرار است چند شخصیت هم به مجموعه اضافه شود. مشکوری درباره بازخوردی که تا به امروز از مخاطبان گرفته است هم افزود: معمولا مخاطبان با روابط‌عمومی برنامه تماس می‌گیرند و نظراتشان را بیان می‌کنند و به صورت مستقیم با ما در ارتباط نیستند. اما آنچه تا به امروز به ما منتقل شده این است که خوشبختانه نظر مخاطبان مثبت بوده و این شخصیت و مجموعه را دوست داشتند. بدین معنی که طراحی و داستان‌های کار را پسندیده بودند. ما در قسمت‌های نخست سعی می‌کردیم یک داستان را در هر اپیزود برای مخاطب تعریف کنیم. به عنوان مثال احترام به پدر و مادر و تند غذا نخوردن از جمله مفاهیم اولیه‌ای بود که در قالب داستان مطرح کردیم. وی درباره سختی‌های کار برای این گروه سنی و ایجاد جذابیت‌های بصری هم توضیح داد: ما سعی کردیم تا گرافیک کار بین المللی باشد. به همین دلیل عده‌ای تا پیش از این‌که تیتراژ را ببینند تصور می‌کردند که کار خارجی است. بنابراین خیلی روی گرافیک مجموعه و رنگ و لعاب آن کار کردیم و با روان‌شناس در این زمینه مشورت کردیم. وی در پاسخ به این سوال که داستان‌ها را بر چه اساسی انتخاب کرده‌اند هم توضیح داد: در ابتدا بر مبنای مسائل تربیتی تولید شد و با روان‌شناس و فیلمنامه‌نویس‌های حوزه کودکان مشورت کردیم و مجموعه این‌گونه شکل گرفت. در حال حاضر هم طراحی و تولید 26 قسمت فصل بعد را در دستور کار داریم که احتمالا در دو ماه آینده به پخش خواهد رسید. مشکوری در پایان درباره دلیل انتخاب شخصیت مونث این مجموعه هم عنوان کرد: می‌توانم بگویم که به عمد این اتفاق افتاد و ما ببعی را شخصیت دختر طراحی کردیم. به این دلیل که پویانمایی‌هایی که اغلب تولید می‌شود، شخصیتهایش پسرها هستند و از طرفی همانطور پیش از این هم گفتم نگاهی به پویانمایی موفق کیتی داشتیم و دوست داشتیم که مخاطب و قهرمان این مجموعه دختربچه‌ها باشند.

جذابیت کار کودک، از سختی آن می‌کاهد
ژیلا آژیر، مدیر دوبلاژ مجموعه پویانمایی ببعی که صداپیشه شخصیت «زیبا» در این مجموعه هم هست، درباره ویژگی‌های دوبله پویانمایی و کار برای این گروه سنی گفت: به هر حال کار کردن برای بچه‌ها ویژگی‌های خاص خودش را دارد. ضمن این‌که جذابیت بسیاری هم برای من دارد. اما نکات مهمی را هم باید در دوبله چنین کارهایی مدنظر داشته باشیم. از جمله نکات مهمی مثل دوست داشتن، بخشش و محبت کردن را در کار لحاظ کنیم. از طرفی باید سعی کنیم نکات مهم و مثبت اخلاقی را به بچه‌ها آموزش بدهیم. چون بچه‌ها در این سن هر چیزی که می‌بینند را یاد می‌گیرند. به همین خاطر باید خیلی مراقب حرف هایمان باشیم. از همین رو اگر موقع کار احساس کنیم که ممکن است دیالوگ یا موردی بدآموزی داشته باشد، خودمان آن را تغییر می‌دهیم. اما به قدری این کار جذاب است که سختی کار را احساس نمی‌کنیم.
وی که در این مجموعه به جای دو شخصیت زیبا و لاک‌پشت صحبت کرده در پایان نیز درباره نحوه انتخاب دوبلورها و این‌که بر چه اساسی صورت گرفته توضیح داد: برای شخصیت‌های اصلی تعدادی گزینه داشتیم که به هر حال در وهله اول صدا خیلی در این زمینه مهم بود و در این زمینه با کارگردان مشورت کردیم و افراد انتخاب شدند. به عنوان مثال مهوش افشاری برای صداپیشه ببعی انتخاب شدند که صدایشان بسیار مناسب این شخصیت بود. در حال حاضر هم مشغول دوبله فصل جدید هستیم که تا به امروز 13 قسمت به دست ما رسیده و به‌زودی کار را آغاز خواهیم کرد.

مجموعه «ببعی» نخستین تجربه صداوسیما
در صنعت پویانمایی کات اوت است محمد سرشار، مدیر شبکه پویا در پاسخ به این که با توجه به موفق و پرمخاطب بودن مجموعه پویانمایی «ببعی» تا چه حد کارهای موفقی در دست تولید دارند به جام‌جم گفت: این مجموعه برای نمونه سازی روش تولید صنعت پویانمایی کات اوت در شبکه کودک مدیریت شد تا به تولید برسد و این‌که همین یک مورد بود و ادامه هم ندارد.
وی درباره علت ادامه‌دار نشدن این نوع پویانمایی هم بیان کرد: تولید پویانمایی به عهده مرکز پویانمایی صبا است و شبکه کودک وظیفه تولید برنامه‌های تلویزیونی را برعهده دارد. چون ما بودجه‌ای هم برای تولید پویانمایی نداریم.
در واقع طرح این مجموعه به رئیس سازمان ارائه شد که می‌شود به شکل تولید صنعتی در بازه زمانی شش ماهه یک مجموعه 78 قسمتی را با کیفیت بالا به تولید رساند. ایشان هم به شکل آزمایشی با این کار موافقت کرد و در پاییز و زمستان 97 تولید انجام و از نوروز 98 هم پخش شد.
مدیر شبکه پویا درباره آماری که از مخاطبان این مجموعه به شبکه ارائه شده توضیح داد: هنوز نظرسنجی‌های فصل بهار اعلام نشده است. اما براساس تماس‌هایی که مخاطبان با 162 داشتند و نظراتی که در سایت شبکه ارائه شده، جزو مجموعه‌های بسیار موفق شبکه بوده است. ضمن این‌که این روش تولید صنعتی پویانمایی ابتدا در مجموعه پویانمایی «اتل متل یه جنگل» و بعد در «بچه‌‌های ساختمان گل‌ها» در مرکز کودک و نوجوان اوج انجام شد و ببعی اولین تجربه صداوسیما و سومین تجربه این روش تولید است.
وی در پایان درباره فضای پسرانه اغلب پویانمایی‌‌های شبکه و لزوم تولید پویانمایی‌هایی با محوریت دختران در این شبکه هم عنوان کرد: پیش از این مجموعه بچه‌های ساختمان گل‌ها، قهرمانش حسنا کوچولو بود و ببعی دومین مجموعه‌ای است که محوریت داستان یک دختربچه است. اما به دلیل این‌که اغلب پسربچه‌ها قهرمان پویانمایی‌ها هستند، ما تلاش می‌کنیم در مجموعه‌هایی که خارج از سازمان تولید می‌شود بخواهیم از قهرمان‌های دختر هم استفاده کنند.

کار برای کودک در عین سادگی پیچیدگی‌هایی دارد

حسین صفارزادگان کارگردان این مجموعه در گفت‌وگو با جام‌جم به نکات مهمی درباره ساخت پویانمایی برای این گروه سنی اشاره کرد. وی درباره سختی‌ها و ویژگی‌های تولید پویانمایی برای کودکان توضیح داد: یکی از ویژگی‌های این کار سادگی آن است که همین سادگی کار را سخت می‌کند. به این دلیل که در عین سادگی کار بسیار پیچیده‌ای است. از طرفی در تولید چنین کارهایی باید مراقبت و مواظبت کرد و به دلیل این‌که مخاطب این آثار کودکان خردسال هستند، ممیزی‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد. البته منظورم از ممیزی این است که باید مراقب باشیم که چه چیزی به کودک بگوییم و یا نگوییم. به هر حال دوران حساسی است. به همین دلیل کار برای کودک بسیار سخت و پیچیده است.
وی در ادامه افزود: به نظر من سخت‌ترین گونه‌ای که هر فیلمساز می‌تواند انجام بدهد، کار کودک است. چون فیلمساز باید حواسش به همه چیز باشد، از جمله مسائل روانشناختی. به همین جهت این کار هم برای ما زمانبر بود و هم جذاب و سخت. البته من هم خیلی چیزها در این مجموعه یاد گرفتم. چون خودم هم پدر هستم و یاد گرفتم که برخی مسائل را چگونه می‌توان به فرزندم یاد بدهم. به همین دلیل برای من این مجموعه خیلی جذاب بود.
صفارزادگان در پاسخ به این سوال که از چه المان‌ها و ترفندهایی برای ایجاد جذابیت در کار استفاده کرده هم توضیح داد: ارتباط مستقیمی بین گرافیک و محتوا وجود دارد که خیلی مهم است. تصور اشتباهی در بین برخی دوستان در زمینه کار کودک وجود دارد مبنی بر این‌که فکر می‌کنند برای ایجاد جذابیت در کار باید خیلی شلوغ بازی کرد. اما واقعیت این است که کار برای کودک باید خیلی ساده و در عین حال پرمحتوا باشد. البته نباید کار سنگین باشد، بلکه باید سرگرم‌کننده باشد. ضمن این‌که این سادگی خیلی مهم است.
کارگردان ببعی در پاسخ به این سوال که تا چه حد توانسته در این زمینه به موفقیت دست پیدا کند هم گفت: ما تقریبا بازخورد میدانی از مجموعه داشتیم که در مجموع مثبت بود و خوشبختانه خانواده‌ها و فرزندانتان از این کار استقبال کردند.
وی در پایان در خصوص تغییراتی که در فصل‌های بعد قرار است در مجموعه اعمال شود هم بیان کرد: قرار است شخصیتهای جدیدی از جمله پدر بزرگ و مادربزرگ به داستان اضافه شود، سعی کردیم تا از فضاها و داستان‌های تکراری پرهیز کرده و شخصیتها را در موقعیت‌ها و فضاهای جدیدی قرار بدهیم. به عنوان مثال روی مسائلی کار خواهیم کرد که با احساسات کودکان مرتبط است. با این توضیح که یک فصل را آموزشی کار کنیم و یک فصل را کاملا ماجرا جویانه که هم از فضای تکراری پرهیز کرده و دور شده باشیم و هم به مسائل مهمتری هم در زمینه کودک بپردازیم که امیدوارم توانسته باشیم در این زمینه‌ها موفق عمل کرده باشیم و در فصل‌های بعد هم اتفاقات تازه‌تر و بهتری هم رخ بدهد.

ببعی آوازه‌خوان!
هستی فرج دختربچه هشت ساله شیرین‌زبانی است که خوانندگی تیتراژ مجموعه پویانمایی ببعی را برعهده داشته که خیلی هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.
وی در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص همکاری‌اش با این مجموعه بیان کرد: قبل از این مجموعه چند کلیپ برای امام رضا(ع) اجرا کرده بودم و یک کلیپ هم در پنج‌سالگی برای «زمستان» خواندم. من از پنج‌سالگی کلاس موسیقی می‌روم و مربی‌ام معرف من بود. الان هم چند تا کار به من پیشنهاد شده که باید برای من بفرستند تا تمرین کنم.
آهنگ «خدایش آفریده» را هم خوانده‌ام. به بازیگری علاقه ندارم و دوست دارم بیشتر موسیقی کار کنم.
وی درباره مجموعه ببعی هم افزود: من هم ببعی را تماشا می‌کنم و همه قسمت‌هایش را دوست دارم و سعی می‌کنم مثل ببعی دختر خوبی باشم و به پدر و مادرم احترام بگذارم و حرف آنها را گوش بدهم.

زینب علیپور طهرانی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها