چه تیمی قهرمان جام ملت‌های آفریقا می‌شود؟

روباه‌های صحرا یا شیرهای ترانگا؟

پرونده سی و دومین دوره جام ملت‌های آفریقا امشب در ورزشگاه بین‌المللی قاهره بسته می‌شود تا از بین سنگال و الجزایر یکی به عنوان قهرمان جدید اروپا معرفی شود. اگر الجزایر یا همان روباه‌های صحرا بتوانند با جمال بلماضی به قهرمانی برسند، به دومین قهرمانی خود در تاریخ فوتبال آفریقا دست خواهند یافت. تنها قهرمانی آنها به سال 1990 برمی‌گردد که این مسابقات در کشور خودشان و با حضور هشت تیم برگزار می‌شد که در نهایت توانستند در بازی فینال، نیجریه را شکست دهند.
کد خبر: ۱۲۱۸۳۸۳

در طرف مقابل، آلسیو سیسه اگر بتواند تیم خود را جمعه شب پیروز از زمین خارج کند، به یک اسطوره در تاریخ فوتبال کشورش تبدیل خواهد شد. سنگالی‌ها یا همان شیرهای ترانگا هرگز در جام ملت‌های آفریقا به قهرمانی نرسیده‌اند و مهم‌ترین افتخار آنها حضور در فینال سال 2002 بوده که مقابل کامرون شکست خوردند. این دو تیم در حالی در بازی فینال مقابل هم قرار می‌گیرند که در مرحله گروهی در یک گروه قرار داشتند و الجزایر توانست با یک گل حریف خود را شکست دهد و به عنوان تیم صدرنشین گروه C به مرحله حذفی برود.
البته مسیر طی شده این دو تیم تا بازی فینال، نشان می‌دهد الجزایر به مراتب راه سخت‌تری را طی کرده است. شاگردان جمال بلماضی پس از کسب 9 امتیاز از مرحله گروهی در مراحل بعدی هم توانستند مقابل گینه، ساحل عاج و نیجریه به پیروزی و فینال برسند. این تیم در شش بازی انجام داده خود در مسابقات امسال، 12 گل به ثمر رسانده و فقط دو گل دریافت کرده است. از طرف دیگر، سنگال با شش امتیاز مرحله گروهی را پشت سر گذاشت و بعد از آن نیز تیم‌های اوگاندا، بنین و تونس را از پیش‌رو برداشت. شاگردان سیسه در شش بازی اخیر خود، هشت گل به ثمر رسانده‌اند و فقط یک گل دریافت کرده که آن هم توسط الجزایری‌ها وارد دروازه‌شان شد.
چند نکته باعث شده این فینال، جذابیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشد. این برای پنجمین بار در تاریخ لیگ ملت‌های آفریقاست که تیم‌های فینالیست با مربیان بومی به بازی نهایی رسیده‌اند. جمال بلماضی و آلیو سیسه امیدوارند بتوانند در قامت یک مربی بومی تاریخ‌سازی بزرگی را رقم بزنند. از سوی دیگر، در 31 دوره قبلی، 11 مربی بومی توانسته‌اند به قهرمانی در این بازی‌ها برسند. سارفو قیامفی سرمربی پیشین غنا، حسن شحاته مربی سال‌های نه چندان دور مصر و استفان کشی سرمربی نیجریه هر کدام با سه قهرمانی در این بازی‌ها رکورددار هستند. از سوی دیگر، این برای هشتمین بار است که دو تیم پس از رویارویی در مرحله گروهی، بار دیگر در بازی فینال هم مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند. در هفت بار گذشته، سه بار تیمی که بازی خود در مرحله گروهی را با پیروزی تمام کرد، توانست در بازی فینال رقیبش را شکست دهد.
یکی دیگر از تقابل‌های جالب در بازی جمعه شب، مربوط به خط حمله دو تیم است. مربیان این دو تیم برای گلزنی در بازی فینال، روی دو بازیکن خود بیش از همه حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. جمال بلماضی امیدوار است ریاض محرز، مهاجم تیم منچستر سیتی بتواند به روند گلزنی خود در این بازی‌ها ادامه دهد. او تاکنون توانسته شش گل به ثمر برساند و آقای گل مسابقات نیز به‌شمار می‌آید. در طرف مقابل، سادیو مانه با زدن پنج گل تا اینجای تورنمنت، نقش مهمی در پیروزی تیم سیسه داشته است. در واقع رویارویی جمعه شب مانه و محرز را می‌توان ادامه رقابت این دو بازیکن دانست که از تیم‌های باشگاهی‌شان در لیورپول و من‌سیتی شروع شد و حالا به فینال جام ملت‌های آفریقا رسیده است.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها