وزیرفرهنگ و ارشاداسلامی در جمع نمایندگان مازندران:

سیره علمی و عملی آیت الله کوهستانی باید الگوی نسل جوان قرار گیرد

نگاهی به زندگی و فعالیت‌های فقیه فقید آیت ا... مومن

وداع با مومنِ انقلاب

آیت‌ا... محمد مومن، عضو مجلس خبرگان رهبری و از فقهای شورای نگهبان که از مدتی پیش در بستر بیماری بود، روز پنجشنبه دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت. آیت‌ا... مومن به دلیل مشکلات مغزی و تنفسی از جمعه 30‌آذر در بخش آی‌سی‌یو یکی از بیمارستان‌های قم بستری بود و از 8 دی برای پیگیری روند درمان به بیمارستانی در تهران انتقال یافته بود. پیکر آیت‌ا... مومن امروز از ساعت 10 صبح در قم تشییع و در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده می‌شود. آیت‌ا... سعیدی، نماینده ولی فقیه در استان قم و بهرام سرمست، استاندار قم، امروز را در این استان عزای عمومی اعلام کردند. روسای قوا،رئیس مجلس خبرگان رهبری ،نهادها و چهره های سیاسی در پیام های جداگانه ای رحلت آیت ا... مومن را تسلیت گفتند.
کد خبر: ۱۱۹۳۴۵۵

فعالیت‌های‌ سیاسی‌
دفتر زندگانی‌ آیت‌ا...‌ محمد مومن‌، پیش‌ و پس‌ از انقلاب‌، سرشار از مبارزه‌ و هدایت‌های‌ سیاسی‌ است‌. این فعالیت‌های سیاسی از حدود سال‌ 43 که مباحث لایحه‌ کاپیتولاسیون‌ مطرح‌ شد، آغاز گردید و در چند مقطع به عنوان رابط میان مراجع قم و امام خمینی که در خارج از کشور تبعید بود اقداماتی را انجام داد. حضور آیت‌ا...مومن در جلسات‌ جامعه‌ مدرسین‌، در پیش‌ از انقلاب‌ و پیگیری‌ مصوبات‌ و بیانیه‌های‌ آن‌ از فعالیت‌های‌ درخشان‌ ایشان‌ است‌ که‌ سرانجام‌ به‌ دستگیری‌ و تبعید ایشان‌ در سال‌ 53 منجر شد. ایشان‌ به‌ سه‌ سال‌ اقامت‌ اجباری‌ در شهداد کرمان‌ محکوم‌ شد که‌ پس‌ از گذراندن‌ هفت، هشت‌ ماه‌ اقامت‌ در شهداد بقیه‌ مدت‌ را در تویسرکان‌ به‌ تبعید گذراند اما تبعید ایشان‌ باعث‌ نشد افشاگری‌ها و مبارزات‌ سیاسی‌ ایشان‌ پایان‌ یابد؛ بلکه‌ در آنجا نیز با بیان‌ احکام‌ اسلامی‌ و در لابه‌لای‌ آن‌، مسائل‌ مهم‌ انقلاب‌، ماهیت‌ رژیم‌ شاه‌ را بر مردم‌ آشکار و آنها را به‌ تقلید و پیروی‌ از مرجعیت‌ شیعه‌، به‌ ویژه‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) که‌ در آن‌ زمان‌ پرچمدار مبارزه‌ بود، دعوت‌ می‌کرد.

چگونگی ورود به شورای نگهبان
آیت‌ا... مؤمن در مورد چگونگی ورود به شورای نگهبان گفته بود: «... از شورای عالی قضایی بیرون آمدم و از طرف حضرت امام(ره) به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان انتخاب شدم؛ به این شرح که بعد از سال سوم، قرعه‌کشی صورت گرفت و سه تن از فقها از شورای نگهبان خارج شدند.
این افراد عبارت بودند از: آقایان رضوانی، مهدوی‌کنی، ربانی املشی و به جای آنان سه نفر دیگر یعنی آقایان محمدی گیلانی و امامی کاشانی و بنده از سوی حضرت امام(ره) در نیمه دوم دوره (یعنی از سال چهارم) انتخاب شدیم. من تمایلی به این کار نداشتم؛ ولی حاج احمدآقا خمینی به بنده تلفن و ابراز کردند که خوب است بنده عضو شورای نگهبان باشم؛ لذا کسی را به عنوان واسطه، خدمت امام(ره) فرستادم اجازه بگیرند که بنده در قم مشغول کارهای علمی باشم. حضرت امام(ره) اجازه نفرمودند. حاج احمد آقا به بنده گفتند: وقتی به امام(ره) عرض کردم که آقای مؤمن می‌خواهند درس بخوانند، فرمودند: «می‌خواهد درس بخواند که چه؟ برای این‌که به اسلام خدمت بکند؟ خب! این سفره گسترده! بفرما خدمت به اسلام کن!»

مسؤولیت‌های پس از انقلاب
با پیروزی‌ انقلاب‌ شکوهمند اسلامی‌ ایران‌، فعالیت‌های‌ آیت‌ا...‌ مؤمن‌ در قالب‌ مسؤولیت‌های‌ اجرایی‌ و روشنگری‌های‌ درسی‌ و اخلاقی‌ ادامه‌ یافت‌.
مهم‌ترین‌ مسؤولیت‌های‌ وی پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ این شرح‌ است:
1ـ مسؤولیت‌ انتخاب‌ و اعزام‌ قضات‌ شرع‌ دادگاه‌های‌ انقلاب‌ در سراسر کشور به‌ دستور حضرت‌ امام‌ خمینی‌(ره‌)
2ـ ریاست‌ دادگاه‌ عالی‌ انقلاب‌ اسلامی‌
3ـ عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ قضایی‌
4ـ عضویت‌ در شورای‌ نگهبان‌ با حکم‌ حضرت امام‌ خمینی‌(ره‌) در سال‌ 62 و ابقا در آن‌ مسؤولیت‌ با حکم‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ تا پایان عمر.
5ـ مدیریت‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ و عضویت‌ در شورای‌ عالی‌ سیاستگذاری‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ از سال‌ 71 تا 74 و نیز عضویت‌ در دوره‌ چهارم‌ شورای‌ عالی‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌.
6ـ نمایندگی‌ در دوره‌‌های‌ اول و دوم‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ از طرف‌ مردم‌ سمنان‌ و در دوره‌ سوم، چهارم و پنجم‌ به‌ نمایندگی‌ از مردم‌ قم.‌
7ـ ریاست‌ مجمع‌ فقه‌ اهل‌ بیت‌ (ع‌).

معتمد رهبری
یکی از برگ‌های اتفاقات سال ۸۸ که در نوع خود بی‌نظیر بود، دیدار رهبر معظم انقلاب با نمایندگان ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال ۸۸ در سه‌شنبه همان هفته اول پس از انتخابات بود. رهبر انقلاب در بخشی از بیانات خود در پاسخ به اصرار مرتضی الویری (نماینده ستاد مهدی کروبی) که معتقد بود با توجه به شبهات مطرح‌شده، شورای نگهبان نمی‌تواند مرجع رسیدگی به شکایات قرار بگیرد تاکید کردند: «اگر در این نظام نتوان به کسانی مانند آیات مومن و آقای جنتی اعتماد کرد، به هیچ فرد دیگری هم نمی‌توان؛ چرا که آنها برای بردن و آوردن کسی، دین‌شان را از دست نمی‌دهند. فقهای شورای نگهبان آدم‌های قرص و محکمی هستند که مو را از ماست می‌کشند و بررسی شکایات نیز بر عهده همان‌هاست.»

پیرو واقعی ولایت
آیت‌ا... مؤمن در مورد آشنایی خود با حضرت آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای گفته بود: من به لحاظ ارتباطی که بعد از پیروزی انقلاب ـ به تناسب مسؤولیت‌هایی که هر دو در نظام پیدا کردیم ـ با ایشان داشتم، بیشتر به فضل و مقام علمی ایشان پی بردم و نهایتا به دلیل همین سابقه بود که پس از رحلت حضرت امام، به رهبری ایشان رای دادم...
بعدازظهر (14 خرداد 68) که جلسه (خبرگان) برگزار شد، بعد از این‌که نام حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای برده شد، ایشان با جدیت فرمودند قبول نمی‌کنم...، اما کسی به این حرف‌ها گوش نکرد و تقریبا همه ما گفتیم صلاحیت دارید و باید قبول کنید! یادم هست آقای آذری قمی بلند شد و صحبت کرد که شما صلاحیت دارید رهبر نظام باشید و بیخود نفی صلاحیت خودتان را نکنید. آقای خامنه‌ای بسیار مؤدبانه ـ همان طور که ذات ایشان است ـ گفت: «آقای آذری! خود شما اگر من حکمی بکنم عمل می‌کنید؟» آقای آذری گفت: «بله، حکم ولی امر است و وظیفه شرعی‌ام است که عمل کنم.» خلاصه تعداد افرادی که معتقد بودند آقای خامنه‌ای باید این مسؤولیت را بپذیرد بسیار زیاد شد و ایشان در حال نارضایتی سکوت کرد و رأی‌گیری شد. گمانم آن موقع افراد خبرگان 83 یا 84 نفر بودند. در رأی دادن برای تعیین رهبری ـ که شورای نگهبان تصویب کرده و به تأیید حضرت امام هم رسیده بود ـ آمده است حتما باید سه‌چهارم اعضای خبرگان حضور داشته باشند و رأی بدهند، یعنی علی‌القاعده می‌بایست 63 نفر رأی‌ می‌دادند. بنده‌ای که منشی هیات‌رئیسه بودم، شمردم و بیش از چهارپنجم رأی داده بودند، یعنی بیشتر از حد لازم قانونی. مساله تمام شد و ایشان رهبر نظام شد.

آیت‌ا... مومن همچنین در گفت‌وگویی دیگر درباره جلسه انتخاب رهبری گفته بود: بهتر از آقای خامنه‌ای نداشتیم و این لطف خدا بود که به ذهن ما خطور کرد. پشیمانی که هیچ‌، حتی احتمال این‌که اشتباه کرده باشیم هم نمی‌دهیم. آیت‌ا... مؤمن در واکنش به طرح برخی مسائل دروغین و غرض‌ورزانه از سوی برخی فراریان خارج‌نشین مدعی فقاهت جهت خدشه به مقام علمی و مرجعیت مقام معظم رهبری، گفته‌بود: «... شنیده‌ام بعضی از آدم‌های نفهم، حرف‌های بی‌مبنایی درباره علمیت جناب ایشان زده‌اند. خیر، ایشان قطعا و بلاخدشه، مجتهد مطلق و در فقه و اصول و رجال بسیار متبحر است. مقام علمی ایشان فراتر از تشکیکات یک عده مغرض است. در آن جلسات هم بسیار اهل دقت‌نظر بودند و بسیار هم خوب استدلال و همه مسائل را بسیار خوب درک و طبعا به همین کیفیت هم استنباط و اجتهاد می‌کردند.»
تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌ا... مؤمن
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی رحلت فقیه پارسا و عالِم ربانی آیت‌ا... حاج شیخ محمد مؤمن را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم ا... الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون
با تأسف فراوان خبر رحلت عالِم ربانی و فقیه پارسا و پرهیزگار آیت‌ا... آقای حاج شیخ محمد مؤمن قمی اعلی‌ا... مقامه را دریافت کردم. این ضایعه‌ای برای حوزه علمیه است. مقام علمی و پرورش شاگردان برجسته در کنار تقوا و اخلاص این عالم بزرگوار و نیز وفاداری و تعهد انقلابی و اجتماعی، شخصیت جامعی از ایشان ساخته بود. سابقه مبارزاتی ایشان به پیش از انقلاب برمی‌گردد و خدمات انقلابی ایشان در تمام دوران چهل ساله مستمراً ادامه داشته است و در دوره‌های متعدد و متوالی یکی از ارکان مهم شورای محترم نگهبان بوده‌اند. اینجانب درگذشت ایشان را به خاندان گرامی و فرزندان مکرم و دیگر بازماندگان و نیز به حضرات علمای اعلام حوزه مقدس قم و بخصوص شاگردان و دوستان ایشان و به عموم مردم عزیز شهر قم تسلیت عرض می‌کنم و مغفرت و رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
سید‌علی خامنه‌ای/ ۳ اسفند ۱۳۹۷
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها