امارات – قطر؛ نیمه نهایی جام ملت‎ها

دالان هزار توی سیاست، شیطنت و جنگ روانی دشمنان منطقه

پرونده ایران دیگر بسته شد و ژاپن به عنوان نخستین تیم به فینال جام ملت‌های آسیا صعود کرد اما حالا یک بازی دیگر باقی مانده است. اگر نبرد دیشب ایران و ژاپن نبرد بزرگان غرب و شرق آسیا بود نبرد قطر و امارات، نبرد همسایه های خاورمیانه‎ای تلقی می شود که در تنش ها و اختلافات شدید سیاسی به سر می‌برند.
کد خبر: ۱۱۸۸۴۶۸
دالان هزار توی سیاست، شیطنت و جنگ روانی دشمنان منطقه

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ تیم های ملی فوتبال امارات و قطر امروز از ساعت 17:30 در ورزشگاه در دومین دیدار نیمه نهایی جام ملت های آسیا در ورزشگاه محمد بن زاید شهر ابوظبی برگزار می شود.

این دیدار از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است، هم از جهت اینکه دومین فینالیست هفدهمین دوره جام ملت های آسیا را مشخص می کند و هم از لحاظ اینکه جدال بین دو تیمی است که دولت هایشان بیش از دو سال است که قطع ارتباط کامل کرده اند.

حدود دو سال پیش امارات و سعودی در پی تنش ها و اختلافات شدید سیاسی با کشور قطر قطع ارتباط دیپلماتیک کردند. این قطع ارتباط به معنای قطع همه جانبه ارتباطی بین این کشورها بود. قطر تحت فشار شدیدی قرار گرفت و روز به روز با بحران بیشتری روبرو شد.

قطر در دو سال گذشته به دلیل این تنش ها و اختلافات سیاسی همانند فنر جمع شد. حالا در میدان فوتبال این فنر رها شده است. نخستین بازی سیاسی جام ملت‌های آسیا بین قطر و عربستان در مرحله گروهی برگزار شد ،جایی که عنابی ها با دو گل عربستان را شکست دادند تا نخستین انتقام خود را بعد از دو سال از این کشور گرفته باشند.

حالا هدف دوم قطری ها پیروزی مقابل دومین دشمن منطقه ای یعنی امارات متحده عربی است، تیمی که میزبانی رقابت ها را بر عهده دارد و حتی اگر قطر خیلی آماده تر و بهتر باشد تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا با هر ترفندی جلوی سد قطر آماده و پرانگیزه بایستد. روی کاغذ قطر برنده است، آنها تنها تیمی هستند که تا اینجای جام ملت های کلین شیت کرده اند، تیمی هستند که در کنار ایران بیشترین گل را به ثمر رسانده اند و در زمینه های دیگر آمار خوبی از خود ثبت کرده اند. گلزنی به نام معزالعلی دارند و بسیار آماده به نظر می رسند. قطر برای رسیدن به این مرحله ابتدا در یک هشتم نهایی عراق را با یک گل شکست داد و سپس در یک چهارم نهایی دست به کار بزرگی زد و با یک گل کره جنوبی را مغلوب کرد.

تیم ملی امارات هم در مرحله یک هشتم نهایی سه بر دو قرقیزستان را شکست داد و سپس در یک چهارم نهایی مقابل تیم بزرگ استرالیا با یک گل به پیروزی رسید تا مسافر نیمه نهایی شود.

حالا قطر و امارات امروز قرار است در نیمه نهایی مقابل یکدیگر قرار بگیرند. کدام تیم می برد؟

سیاست در فوتبال

امارات در شرایطی مقابل قطر قرار می گیرد که نه تنها از امتیاز میزبانی بهره مند است که متحدی به نام عربستان را پشت سر خود می بیند که این روزها هر کاری لازم بود انجام داد تا امارات با خیال راحت تری گام به دیدار نیمه نهایی بگذارد. واقعیت این است که از چند روز پیش جنگ روانی آغاز شده است، در واقع این جنگ روانی از روزی شروع شد که امارات و قطر موفق شدند استرالیا و کره جنوبی را ببرند و به نیمه نهایی برسند. بلافاصله دوباره بازی سیاسی شکل گرفت. این یک واقعیت بدیهی است که امروز در ورزشگاه زاید شهر ابوظبی تعداد زیادی از هواداران حاضر در این ورزشگاه سفارشی هستند. تعدادی دیگر نیز اهل عربستان سعودی به شمار می روند. عربستان و قطر در شرایطی گام به جام ملت های آسیا گذاشتند که شعار «با هم تا ابد» را برای هوادارانشان تعیین کردند. این دو متحد خاورمیانه تا اینجای جام ملت های آسیا به خوبی حامی یکدیگر بوده اند و این موضوع امروز تشدید می شود. بر اساس برخی از منابع بسیاری از هواداران قطری اجازه ورود به خاک امارات را پیدا نکرده اند.

از سویی دیگر برخی از اخبار دیگر حاکی از شیطنت های مختلف است، شیطنت‌هایی که مختص به فوتبال غرب آسیاست! گفته می شود که در هتل محل اقامت تیم ملی فوتبال قطر ، پرچم عربستان روی میزهای ناهارخوری بوده و علاوه بر آن ترانه های سعودی در اتوبوس حامل قطری ها پخش شده است. این ها بخشی از یک جنگ روانی بزرگ است.

اما به همه چیز نباید یک طرفه نگاه کرد. اگر اماراتی و عربستانی ها اصرار دارند که این یک مسابقه سیاسی باشد ، قطری ها نیز به همان اندازه اصرار برای سیاسی شدن این مسابقه دارند.

عنابی ها، برتر در آمار

اکنون زمان آن است که حواشی، جنگ روانی، شیطنت ها و سیاسی بازی های دیدار امارات و قطر را نادیده بگیریم و فقط به بُعد فنی این مسابقه نگاه کنیم. امارات در شوت زدن بهتر از قطر تا اینجا عمل کرده است، البته فقط کمی. آنها 58 بار شوت کرده اند و قطر 56 مرتبه.

میزان پاس دهی دو تیم نیز تا حدودی متفاوت است. امارات در اینجا باز هم بهتر است. آنها دو هزار 383 مرتبه پاسکاری کرده اند و قطر دو هزار و 26 مرتبه.

در زمینه گل زدن قطر بهتر است. عنابی ها 12 بار موفق به گلزنی شده اند و اماراتی ها هشت بار. قطری ها در پنج دیدار دروازه خود را بسته نگه داشته اند و اماراتی ها فقط دو بار.

آمار فنی امارات و قطر به جایی ختم می شود که نشان می دهد روی کاغذ تیم قطر بهتر است اما حساسیت یک مسابقه وقتی فراتر از حد معمول که برود کاغذ بازی ها به کار نمی آید.

امشب یکی از حساس ترین مسابقات تاریخ جام ملت های آسیا برگزار می شود. حتی می توان پیش بینی کرد که جنجال ها و حواشی در پیش است.

سال هاست فوتبال دنیا سعی می کند پرونده ناهنجاری هایی همانند سیاست‌زدگی و نژادپرستی را در فوتبال ببندد اما همیشه تیم هایی هستند که هر چند سال یک‌بار فصل جدیدی را در این زمینه باز می کنند و ابداع گر مسائل جدیدی در فوتبال هستند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها