تولید کننده پوشاک ایرانی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

با حمایت دولت می‌توانیم هنر ایرانی را جایگزین مد غربی در کشور بکنیم

صدیقه پاک‌بین، تولیدکننده پوشاک ایرانی گفت: امروزه مد و پوشاک غربی که تناسبی با فرهنگ ما ندارد، بسیار رایج شده و مسئولان با حمایت از تولیدکنندگان داخلی می‌توانند مانع از گسترش این روند شوند.
کد خبر: ۱۱۸۸۳۶۷
با حمایت دولت می‌توانیم هنر ایرانی را جایگزین مد غربی در کشور بکنیم

جمعه گذشته نمایشگاه «نقش‌های سنتی، طراحی مدرن» در هتل اسپیناس پالاس سعادت آباد تهران برگزار شد.

در این برنامه که به همت دو برند «پاک بین» و «حیاط مد پاک بین» برگزار شده، از لباس‌هایی با طراحی تلفیقی سنتی و مدرن رونمایی شد.

در حاشیه این مراسم با صدیقه پاک بین، طراح پیشکسوت و مالک این دو برند، گفت وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

صدیقه پاک‌بین خصوص موفقیت‌هایش در صنعت پوشاک به جام‌ جم آنلاین گفت: هدفمند بودن یکی از علل اصلی موفقیت ما در این دو مجموعه بوده است. همه فعالیت‌های ما در این دو برند با هزینه شخصی و بدون استفاده از امکانات صورت گرفته و ما همه تلاش‌ خودمان را کرده‌ایم تا در شرایط اقتصادی فعلی که بعضی از تولیدکنندگان کشور ترجیح داده‌اند عقب نشینی کنند بتوانیم مجموعه لباس های ایرانی را با استفاده از پارچه های ایرانی و‌ دوخت های سنتی تولید کرده و از این مجموعه رونمایی کنیم.

او همچنین در خصوص اهمیت نمایشگاه «نقش‌های سنتی، طراحی مدرن» بیان کرد: تصور نمیکردیم چنین نمایشگاهی از طرف مصرف کنندگان جوان مورد استقبال و تشویق قرار بگیرد، اما امروز با توجه به این استقبال گسترده انگیزه‌ای دوچندان برای ادامه کار پیدا کردیم.

این تولیدکننده لباس در پاسخ به این پرسش که به عنوان یک فعال در عرصه مد و پوشاک مهم‌ترین خواسته‌اش از مسئولان چیست؟ توضیح داد: به نظرم با توجه ارزآوری و اشتغال‌زایی خیلی خوبی که صنعت پوشاک دارد لازم است مسئولان توجه ویژه‌ای به صنعت مد و پوشاک داشته باشند؛ این درحالی است که نباید فراموش کنیم امروزه مد و پوشاک غربی که تناسبی با فرهنگ ما ندارد، بسیار رایج شده و مسئولان با حمایت از تولیدکنندگان داخلی می‌توانند مانع از گسترش این روند شوند.

پاک‌بین ادامه داد: امروزه ما در طراحی مد و لباس غربی بسیاری از نمادهای شرقی را مشاهده می کنیم. حالا سئوال اینجاست که چرا ما خودمان از آنها استفاده نمی‌کنیم؟ لذا به نظرم دولت باید با حمایت از بخش خصوصی فعال در این صنعت و به رسمیت شناختن برندهای ایرانی و تولیدکنندگان آنها به حمایت از توانمندی های تولیدکنندگان داخلی بپردازد.

این طراح پیشکسوت در خصوص دورنمای صنعت پوشاک ایران گفت: با توجه به اینکه هنوز پای برندهای خارجی به صورت رسمی در ایران باز نشده و الان نگاه مردم به تولید داخل بیشتر شده، باید از این موقعیت استفاده کنیم و فعالیت‌مان را چند برابر کرده تا بتوانیم در مقابل کالای قاچاق مقاوت کنیم؛ در این صورت علاوه بر در اختیار گرفتن بازار داخلی، در درازمدت می‌توانیم نگاهی هم به خارج از کشور و بازار خارجی داشته باشیم.

او همچنین با اشاره به فعالیت دو برند تحت مدیرتش در مناطق محروم توضیح داد: افراد زیادی در اقصی نقاط استان سیستان و بلوچستان حضور دارند که در خانه های‌شان سوزن‌دوزی می‌کنند و آثار هنری خلق می‌کنند که البته بیشتر برای مصرف شخصی بوده و مورد استفاده خودشان و خانواده‌هایشان قرار می‌گیرد؛ ما از هنر دست این زنان هنرمند ایرانی استفاده کرده و محصولاتشان را وارد بازار مصرف سراسر کشور کردیم. در واقع ما تلاش می‌کنیم که بازار فروش این صنعت خانگی یعنی سوزن دوزی‌های سنتی ایران را احیا کنیم.

پاک‌بین اضافه کرد: ما همچنین استفاده از گلیم‌های ایرانی در پوشاک امروزی جامعه را به نوعی ترویج کردیم. به عنوان مثال، گلیم‌های سیرجان در محصولاتی مثل کت‌های مردانه و گلیم و قالی بیجار را در مانتوهای زنانه استفاده کردیم. طرح چادرشب بافی را که برای رخت خواب پیچی بوده، روی لباس‌های زنانه کار کردیم؛ همه این‌ها در حالی است که شاید کسی باور نمی‌کرد بتوان با چنین محصول ساده‌ای، لباس‌هایی شیک و فاخر تولید کرد.

مدیر برند «پاک بین» در پایان بیان کرد: وقتی تولیدکنندگان این مناطق می‌بینند از محصولاتشان استفاده مناسب می‌شود و مردم برای آن‌ها و کار دستشان ارزش قائلند با انگیزه و ظرافت بیشتری کار می‌کنند. برای همین هم توانستیم این محصولات را تولید کرده و به بازار مد و پوشاک عرضه کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها