معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت در گفت‌و‌گو با جام‌جم‌آنلاین؛

تغییر در سیاست‌های پولی و ارزی راه مقابله با تحریم‌هاست / امروزه دلار یکه‌تاز مبادلات تجاری نیست/ یکه‌تازی دلار در مبادلات تجاری پایان یافته است

دلار آمریکا که پس از جنگ جهانی دوم به عنوان ارز برتر در عرصه اقتصاد جهانی مورد استفاده قرار می‌گرفت و واشنگتن از طریق آن، قدرت اقتصادی و سیاسی خود را تقویت می کرد، در سال های اخیر روندی رو به افول در پیش گرفته و طی سال‌های اخیر شماری از کشورها با استفاده تفاهم‌نامه‌های مبادله 2 و یا چند جانبه به جای دلار از پول‌های ملی یا ارز سوم استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۷۳۲۱۸
تغییر در سیاست‌های پولی و ارزی راه مقابله با تحریم‌هاست / امروزه دلار یکه‌تاز مبادلات تجاری نیست/ یکه‌تازی دلار در مبادلات تجاری پایان یافته است

به گزارش‌جام‌جم آنلاین، این درحالی است که معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت در این زمینه معتقد است سال‌هاست اقتصاد ایران با نوسانات ارزی دست و پنجه نرم می‌کند؛ بدون آنکه مسئولان تدبیری جدی و رسمی برای مدیریت این وضعیت بیندیشند. از راه‌هایی که در مقابله با تحریم‌ها می‌تواند اثرگذار باشد تغییر در سیاست‌های پولی و ارزی ایران است.

کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی، عضو اتاق بازرگانی درباره اهمیت حذف دلار از مبادلات اقتصادی ایران برای جلوگیری از کارشکنی‌های آمریکا گفت: دلار ارزی جهان روا است که برای داد و ستد بین‌المللی ازسوی کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما با توجه به اینکه ایران در سازمان جهانی تجارت (WTO) عضویت ندارد، استفاده از پیمان‌های تجاری دو جانبه یا چند جانبه و به طبع آن استفاده از پیمان‌های پولی دوجانبه یا چند جانبه در معاملات ما کارآمد خواهد بود.

وی در این‌باره با اشاره به کشور‌های مجری طرح «پیمان های پولی دوجانبه » بیان کرد: «پیمان های پولی دو جانبه» یکی از راهکارهایی است که کشورها را در مقابل تکانه‌های بین المللی اقتصادی بیمه می‌کند؛ بنابراین کشورهای مختلفی برای استفاده از این روند مثل چین پیش قدم شده‌اند.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: به عنوان مثال چین در سال های اخیر برای استفاده از یوآن در مبادلات خارجی خود تلاش فراوانی کرده است. به طور کلی ابزار کار برای اجرای پیمان‌های دوجانبه یا چند جانبه می‌تواند پول رایج بین دو کشور باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به قدرت گرفتن برخی اقتصادهای نوظهور در جهان و ارتقاء جایگاه پولی آنها در مبادلات تجاری امروزه اگرچه دلار ارزی جهان روا است و طی سال‌های گذشته در بیشتر معاملات نقش پررنگ و مهمی داشته اما دیگر در عرصه اقتصاد جهانی، یکه تاز و بی رقیب نیست و قدرت خود را تا حدودی از دست داده است.

کرمانشاهی با اشاره به رقبای دلار آمریکا افزود: یورو اتحادیه اروپا، یوان چین، روپیه هند، ین ژاپن و روبل روسیه و .. به تدریج اهمیت خود را در تجارت جهانی افزایش داده‌اند، به طوری که برخی از کشورها تمایل به استفاده از این ارزها داشته‌ و دارند بخصوص با توجه به اینکه برخی از ارزهای یاد شده به عنوان ارزهای بین المللی توسط صندوق بین المللی پول معرفی شده‌اند.

معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه چین در حال تبدیل شدن به قدرت اول اقتصادی در جهان است، گفت: ایران در معاملات تجاری خود با کشور چین و یا سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی دلیلی برای استفاده از دلار ندارد و معیار برای معاملات می‌تواند واحد«ین» یا واحدهای پولی دیگری که مورد تایید طرفین است؛ باشد .

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به مشکلات نقل و انتقال پول از ایران به کشورهای دیگر تصریح کرد: طی سال های گذشته و به دلیل تحریم های اولیه آمریکا، معاملات دلاری به طور عملی از گردونه معاملات تجاری ایران کمرنگ شده بود و تا حدودی وزن معاملات بر روی درهم امارات، یوان چین، روپیه هند و لیر ترکیه می چرخید.

وی با بیان فواید کمرنگ شدن نقش دلار افزود: با توجه به مشکلات و تنگناهایی که تحریم‌ها برای کشور ما ایجاد کرد دیگر نیازی به استفاده از دلار در مبادلات و مراودات نداریم و از فواید آن نیز می‌توان به بالا رفتن ارزش پول ملی کشور باکمرنگ شدن نقش دلار اشاره کرد.

کرمانشاهی در پایان گفت: مسئولان و سیاست‌گذاران اقتصادی کشورمان در شرایط فعلی لازم است طی مذاکرات اقتصادی و تجاری خود ازاین‌پس به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که دلار آمریکا کمترین نقش را داشته و بیشتر ارزهای جایگزین موردتوجه قرار گیرد، این در حالی است که نباید از امتیازات کشورهای همسایه در این زمینه غافل باشیم.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها