با رئیس شرکت خمیربازی آریا درباره تولید محصولات فرهنگی کودکان حرف زده‌ایم

نمی‌خواهیم شبیه والت‌دیزنی باشیم

کودکان و دنیای رنگارنگ آنها حیطه‌ای است که پرداختن، کشف و همراه شدن با آن به دغدغه‌ای تبدیل شده که روز به روز به‌دلیل چالش‌های روزافزونی که وجود دارد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این جایگاه باعث شده فضاهای مختلفی به نام آنها شکل بگیرد. تولیدات فرهنگی از اسباب‌بازی‌ها گرفته تا کتاب، لوازم‌التحریر و... یکی از حوزه‌های پرطرفدار و تأثیرگذاری است که خواه‌ناخواه هر کودکی بالاخره با آن همراه می‌شود، تولیداتی که همیشه وجود داشته و برخی از آنها با موفقیت به مسیرشان ادامه می‌دهند و برخی دیگر از همان ابتدا میدان را ترک می‌کنند. در این مسیر از آنجا که موفقیت اتفاقی نیست، عوامل و فاکتورهای زیادی هستند که باعث می‌شود تا یک محصول مورد توجه قرار بگیرد و در حوزه فرهنگی هم به‌‌دور از کپی‌کاری، با خلاقیت کار خود را پیش ببرد.
کد خبر: ۱۱۶۸۵۳۰

در کنار اینها نوسانات و مسائلی که این روزها دائم اخبار آن به گوش می‌رسد هم در این پیشروی بی‌اثر نیستند. در ادامه برای بررسی این مسائل و حال و اوضاع امروز این تولیدات سراغ یکی از تولیدکننده‌های با‌سابقه آثار مخصوص کودکان رفتیم.

حسین برخدا، رئیس هیأتمدیره نقش تندیس آریا که خیلیها آن را با خمیربازیهایش میشناسند، در گفتوگویی که با جامجم داشت، ابتدا سراغ چالشهایی رفت که سر راه تولیدکنندگان محصولات ویژه کودکان و نوشتافزارها وجود دارد. او در اینباره میگوید: به طور کلی بازار این حوزه فصلی است و در اواخر تابستان فروش چنین محصولاتی به اوج خود میرسد و بعد از پاییز و زمستان این فروش و از سوی دیگر تولید هم کم میشود. با این حال ما نمیتوانیم کارگرانمان را اخراج کنیم، به همین دلیل تولید را ادامه میدهیم و محصولات را تا زمان فروش مجدد انبار میکنیم.

نجات دنیای مدادها

بحث واردات هم از دیگر موضوعاتی بود که برخدا دربارهاش گفت: امسال یکی از اتفاقات خوبی که رخ داد اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات مواد اولیه بود، اما بعد به دلیل سوءاستفادههایی که انجام شد، این قانون را برداشتند و برنامهریزی ما هم تغییر کرد و دچار مشکل شد. بهعنوان مثال براساس همان تصمیم ما برای خرید و تولید برنامهریزیهایی داشتیم که با اضافه کردن نیرو، تقویت ماشینآلات و... همراه بود، ولی بعد داستان تغییر کرد. در سوی دیگر تغییرات ناگهانی قیمتها نیز آشفتگی ایجاد کرد. در این فضا تنها میتوان گفت درباره مداد به عنوان یک کالای استراتژیک اقدام جدی صورت گرفت، بهگونهای که واردات آن ممنوع شد و به مواد اولیه آن همان ارز تعلق گرفت. با این حال در سایر محصولاتی که تولید میکنیم، ناچار هستیم که مواد اولیه را با ارز آزاد بگیریم. تغییرات در بخشنامهها و تمام این بلاتکلیفیها باعث شد تا ما نتوانیم قیمت تمام شده درست و ثابتی را ارائه دهیم و امکان تغییر مکرر قیمت هم بهدلیل نظارتهایی که وجود دارد، ممکن نبود. این شرایط بحرانی بود که میتوان گفت تا حدی آن را پشت سر گذاشتیم. با این حال خواهش ما این است امکان ورود مواد اولیه تمام لوازمالتحریرها و تولیدات فرهنگی را با ارز مناسب فراهم کنند و همچنین برای تولیدکنندگان در وزارت صنعت و معدن که همیشه صف طولانی برای ثبت درخواستها در کنار واردکنندگان وجود دارد، کارشناسان مجزایی در نظر گرفته شود.

این تولیدکننده با ابراز امیدواری از حذف مالیات بر ارزش افزوده تولیدات فرهنگی، چنین اتفاقی را به عنوان یک روحیه و انگیزه برای این گروه خواند.

فرهنگسازی برای ماندگاری

تبلیغات برای تولیدات فرهنگی از دیگر مواردی بود که برخدا با اشاره به آن بیان کرد: برای جا افتادن یک محصول فرهنگی باید تلاش، تبلیغات و فرهنگسازی کرد. در مقطعی صدا و سیما هم این همکاری را داشت و باکسی را برای این موضوع در اختیار ما قرار داد. در ادامه ما با تبلیغات زیربنایی شروع به فرهنگسازی کردیم، یکی از این اقدامات که حدود 12سال است آن را شکل دادیم، تفاهمنامهای است که با سازمان بهزیستی منعقد کردیم و در طول آن به مربیان تمام مهدکودکهای کشور آموزش رایگان میدهیم. طی این آموزشها خلاقیت و روشهای استفاده از این محصولات در کنار معرفی آنها اتفاق میافتد. این اتفاق باعث میشود تا علاوه بر بهروز کردن آموزشهای مربیان اعتماد آنها را به کالاهای داخلی جلب کنیم. علاوه بر اینها تمام تولیداتی که داریم، از فرمولاسیون گرفته تا ماشینآلات و... توسط خود ما صورت گرفته، اتفاقی که باعث شده تا نوآوری در صدر کارمان قرار بگیرد.

برخدا در ادامه از خلق شخصیتهایی برای کودکان گفت و افزود: طراحی و گرافیک به کار رفته در هر اثری نیز از موارد قابل توجهی است که ما برای آن اتاق فکری را در نظر گرفتیم و هیچگاه از کارهای خارجی و دیگر کپی نکردیم. در واقع تمام این موارد ملی و ایرانی است. در حال حاضر ما کاراکترهایی را به نام «کیا» و «لیا» دارم که روی محصولاتمان هستند و به نام ما ثبت شده است. در کنار آنها شخصیتهای مختلف دیگری را هم طراحی کردیم تا مثل خیلی از تولیدکنندگانی که کاراکترهای دیزنی و... را استفاده میکنند، نباشیم. همچنین در مقطعی حامی انیمیشن رستم و سهراب شدیم و عکس شخصیتهای آن را روی محصولاتمان استفاده میکردیم. ما سعی کردیم که هم تنوع داشته باشیم و هم فرهنگ ایرانی خود را حفظ کنیم.

در حوزه حمایت از تولیدکنندگان داخلی هم، برخدا میگوید: واقعیت این است که در حوزه مادی هیچ کمک و همراهی صورت نگرفته و برای دریافت سادهترین تسهیلات حتی سند کارخانه را هم قبول نمیکنند و شرایط سختی وجود دارد، اما از نظر قانونگذاری و توجه اینگونه، مثل اقدامی که درباره مداد شد، امسال کارهایی صورت گرفت که البته برای سایر محصولات نیاز به توسعه دارد.

رئیس هیات مدیره آریا در پایان از تلاش برای گسترش صادرات محصولات خود و رفع موانعی که وجود دارد، گفت.

فاطمه شهدوست

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها